اخبار هوش مصنوعی

آنچه در همایش تجربه محور هوش مصنوعی در صنعت گذشت

لیمو HR

دومین همایش سالانه تجربه محور هوش مصنوعی در صنعت از سوی کارگزاری مفید، پنج‌شنبه یکم تیرماه در سالن همایش کتابخانه ملی ایران کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

این رویداد با هدف تبادل افکار میان متخصصین و فعالان حوزه هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و علوم داده در حیطه‌های مختلف علمی و صنعتی برگراز شد. در این رویداد از محققان دانشگاهی و صنعتی هوش مصنوعی، مدیران صنعتی این حوزه و متخصصان و مصرف کنندگان هوش مصنوعی در صنعت به عنوان سخنران دعوت شده بود.

این رویداد در چند بخش اصلی برگزار شد. سخنرانی‌هایی از سوی متخصصین و فعالان این حوزه ارائه شد. پنلی نیز با حضور متخصصان در مورد هوش مصنوعی و آینده‌ی آن با اجرای آقای سیاوش صفاریان‌پور برگزار شد.

بخش اول این همایش، با دو سخنرانی از آقای «کیانوش مختاریان» مدیر فنی یکتانت و راهبر فنی سابق گوگل در مورد روش‌های اجرای مدل‌های جدیدتر هوش مصنوعی در شرکت‌ها و آقای «سهیل مقدم» معاون فناوری دیجیکالا در مورد تجربیات دیجیکالا در توسعه و استفاده از هوش مصنوعی برگزار شد.

سهیل مقدم

آقای کیانوش مختاریان بر اهمیت وجود رویه‌های مشخص برای به روز رسانی مدل‌های هوش مصنوعی، آزمون مدل‌ها و کنترل صدمات احتمالی از اجرای این مدل‌ها صحبت کردند.

سهیل مقدم نیز در مورد اهمیت جمع‌آوری داده و مدیریت داده در سازمان به عنوان پیشنیاز استفاده از هوش مصنوعی و در ادامه، استفاده از تجربیات خارج از سازمان برای بهبود دانش و فرهنگ سازمان در حوزه هوش مصنوعی و الزام حفظ نیروهای سازمان برای مدت طولانی صحبت کردند.

 

بخش دوم همایش با سخنرانی خانم « زینب برزگر» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد استفاده از هوش مصنوعی در ابزار‌های پیشرفته جراحی و پزشکی و آقای «حمیدرضا واعظی» دانشمند ارشد داده متا در مورد تحولات و کارکردهای بینایی ماشین اجرا شد.

زینب برزگر

خانم برزگر از پیچیدگی‌های توسعه و کسب مجوز برای محصولات پزشکی با استفاده از روش‌های جدید مثل هوش مصنوعی و بازارسازی برای این محصولات صحبت کردند. آقای واعظی نیز در مورد تاریخچه توسعه بینایی ماشین در صنعت، کاربردهای اولیه آن و تجربه شخصی ایشان به عنوان یکی از محققان حاضر در بطن تیم‌های اولیه توسعه دهنده این محصولات در شرکت‌های مختلف صحبت کردند.

حمیدرضا واعظی

بخش سوم با سخنرانی آقای «علی زارع زاده» راهبر تیم داده و هوش مصنوعی کارگزاری مفید در مورد مدل‌های زبانی بزرگ و تاثیر آن بر صنعت شروع شد و ایشان به توانایی مدل‌های زبانی بزرگ در ایجاد تغییرات شگرف در روش‌های انجام کار و خطرات و فرصت‌های آن پرداختند.

در ادامه نیز پنلی با حضور «محمد حسین رهبان، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف، محمد شکوهی یکتا دانشمند داده مایکروسافت، سهیل مقدم، زینب برزگر و علی زارع زاده بر کاربردها و مزایایی هوش مصنوعی و به خصوص Generative AI و آفت‌های آن برگزار شد. پنلیست‌های همایش همگی بر امکان رخدادن تغییرات گسترده به وسیله هوش مصنوعی معتقد بودند اما بر ابعاد آن و آثار مثبت و منفی آن اتفاق نظر وجود نداشت.

هوش مصنوعی در صنعت

بخش پایانی همایش با خانم «آرزو کشاورز» راهبر هوش مصنوعی گوگل در مورد کاربردهای تحلیل داده در صنعت به خصوص در موتورهای جستجو و صنایع تولیدی (با تمرکز بر زنجیره تامین) شروع شد.

وی بر استفاده‌های جدی هوش مصنوعی برای قابل پیش‌بینی کردن یک محیط غیر قابل پیشبینی تاکید داشتند و معتقد بودند که این مدل‌ها می‌توانند در ایران بسیار کاربردی باشند.

سخنرانی پایانی نیز از سوی یک محقق از JP Morgan در حوزه کارکردهای پایگاه‌های داده گراف و مدل‌های بزرگ زبانی اجرا شد. ایشان در مورد تجربه خود در استفاده از این مدل‌ها و تکنیک‌ها برای جمع‌آوری داده‌های متنوع در مورد شرکت‌ها و افراد و تجمیع تمام این داده‌ها در کنار و استفاده از مدل‌های زبانی بزرگ برای تمیز کردن این داده‌ها صحبت کردند.

بخش پایانی همایش با اجرای آقای صفاریان‌پور و ذکر نکته‌ای مهم در مورد هوش مصنوعی همراه بود. بسیاری از کارکردهای فعلی هوش مصنوعی، اخلاقیات و فلسفه استفاده از این ابزارها را به طور کامل به همراه ندارند.

ایشان اهمیت توجه به این دو نکته را با ذکر یک مثال از فضای ادبیات و سینما به حضار گوشزد کرد: داستان هوش مصنوعی HAL 9000 از داستان ادیسه فضایی از آرتور سی. کلارک. اهمیت توجه به جوانب تاریک‌تر هوش مصنوعی و نتایج ناخواسته از استفاده از این سیستم‌ها در زندگی روزمره، نکته‌ای است که متخصصان و قانون‌گذاران همگی باید به آن توجه داشته باشند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۳]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *