مقالات کارآفرینی

راهکارهای پیشی‌گرفتن از شرکت‌های بزرگ در روابط عمومی

لیمو HR

تعداد کارآفرین‌های فعال در سطح دنیا روز‌به‌روز در حال افزایش است و همین امر موجب می‌شود که رقابت رسانه‌ای برای کسب‌وکارهای نوپایی که می‌خواهند اخبار خود را در رسانه‌ها پخش کنند و از این طریق برند خود را به کاربران بشناسانند، سخت باشد. برای این که استارتاپ‌ها یا شرکت‌های نوپا بتوانند در این زمینه موفق باشند و در زمینه روابط عمومی از شرکت‌های بزرگ پیشی بگیرند، باید گام‌های خود را هوشمندانه بردارند.

استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نو در ابتدای مسیر خود کار سختی را برای مطرح‌شدن در رسانه‌ها دارند. در میان حجم رقابت بالایی که وجود دارد، معرفی برندِ خود به عنوان یک برند شناخته‌شده برای جلب توجه رسانه‌ها، کار پیچیده و طاقت‌فرسایی خواهد بود. راهکارهایی وجود دارد که استفاده از آن‌ها می‌تواند به عنوان یک مزیت رقابتی در رابطه با روابط عمومی دیده شود که در ادامه این مقاله با این راهکارها برای پیشی‌گرفتن از شرکت‌های بزرگ در روابط عمومی آشنا خواهید شد.

اعلام یک خبر باارزش

برای اعلام اخبار خود از قبل آماده باشید. به طور مثال در صورتی که در حال آماده‌سازی یک محصول جدید هستید و محصولتان هنوز نهایی نشده و در بهترین نسخه خودش قرار ندارد، انتشار خبر عرضه آن از طرف کاربران بازخورد خوبی به دنبال نخواهد داشت. در چنین وضعیتی هیچ خبرنگاری خبر ارائه یک محصول غیرآماده را پوشش نخواهد داد و حتی ممکن است از طرف رسانه انتقاداتی به برند شما وارد شود.

در رابطه با رسانه‌ها عاملی به نام واکنش نامطلوب رسانه‌ای وجود دارد که لازم است قبل از اعلام هر خبر رسمی، خود را برای آن آماده کرده باشید تا بتوانید با آن به خوبی روبه‌رو شوید.

روابط عمومی

شناساندن هویت خود و سازمان‌تان

قبل از انتشار اخبار جدید مرتبط با کسب‌وکار خود، خود را برای پاسخ‌دادن به سوالات احتمالی آماده کنید و پاسخ‌های دقیق و درست برای هر سوال مد نظر داشته باشید. همچنین در رابطه با هویت خود و سازمان‌تان نیز جواب‌هایی را آماده کنید. به طور مثال برای سوال‌های زیر بهتر است پاسخ‌های دقیق داشته باشید تا بتوانید به شکل‌گیری هویت خود کمک کنید و فرهنگ سازمان‌تان را شکل دهید.

  • ارزش‌های ما چه چیزهایی هستند؟
  • فرهنگ سازمانی ما چیست؟
  • چه چیزی ما را از رقبایمان متمایز می‌کند؟
  • آیا ما کار خاصی انجام می‌دهیم که هیچ کسب‌وکار دیگری انجام نمی‌دهد؟
  • چه چیزهایی وجود دارد که ما را نسبت به رقبا منحصر به فرد می‌کند؟

با داشتن یک آرمان باارزش می‌توانید در رسانه‌ها حضور مناسب داشته باشید و از رسانه‌ها برای بیشتر شناخته‌شدن برند خود استفاده کنید. به طور معمول، رسانه‌ها علاقه‌ای به معرفی شرکت‌های بدون آرمان و هویت ندارند و این دسته از شرکت‌ها را به مخاطبین خود معرفی نمی‌کنند.

خوب است بدانید در صورتی که در پاسخ‌دادن به این سوالات به مشکل خورده‌اید و نمی‌توانید آرمان‌ها و ارزش‌های خود را مشخص کنید، از همکارانتان کمک بگیرید و فهرستی از پاسخ‌های پیشنهادی آن‌ها تهیه کنید. در نهایت این پاسخ‌ها را از نظر مشابه‌بودن یا اختلاف با مواردی که مد نظر دارید، مقایسه کرده و اگر اختلاف بینشان زیاد بود، قبل از معرفی خود به رسانه‌ها، آن‌ها را اصلاح کنید تا هویت درست سازمان خود را شکل دهید.

گنجاندن هدف شرکت در خبر رسمی

یکی از مهم‌ترین عوامل در نوشتن اخبار رسمی سازمان، گنجاندن هدف شرکت در آن‌هاست. پس از این که هویت سازمان خود را مشخص کردید، حال لازم است اهداف خود را نیز تعیین کنید. زمانی می‌توانید توجه رسانه‌ها را به خود جلب کنید و کاری کنید که اخبار سازمان‌تان در بین میلیون‌ها خبر بدرخشد که داستان خوبی برای ارائه داشته باشید. داستان شما می‌تواند شامل این مورد باشد که مجموعه شما از چه افرادی تشکیل شده است و هدف از شروع کار چه بوده است. ارائه یک داستان مشخص می‌تواند به ارتباط بیشتر مخاطب با شما کمک کند و همین امر موجب می‌شود که نتواند به راحتی فراموشتان کند. در صورتی که بتوانید در تمامی اخبار رسمی، نام شرکت را نیز بگنجانید، کمک بسیاری به پیشی‌گرفتن برند شما از شرکت‌های بزرگ در روابط عمومی خواهد کرد.

اطمینان از شناختن مدیر شرکت توسط مردم

مدیر شرکت به منزله سخنگوی شرکت دیده می‌شود و یکی از مهم‌ترین نقش‌ها در شکل‌گیری برند و فرهنگ سازمان را دارد. در نتیجه لازم است در تمامی اخبار رسمی ابتدایی‌تان، او را معرفی کنید و راه‌های ارتباطی با وی را نیز ارائه دهید. این امر موجب می‌شود که مدیر سازمان در نوشتن چنین اخبار رسمی نقش داشته باشد و بتواند ارتباط مثبتی با رسانه‌ها برقرار کند.

به طور کل خوب است بدانید که دیده‌شدن مدیر شرکت در خبرهای مرتبط به سازمان، اعتبار بیشتری به کسب‌وکار می‌بخشد. یکی از بهترین راه‌هایی که به کمک آن می‌توانید مدیر کسب‌وکار را مطرح کنید، قراردادن نقل قول‌هایی از سمت او در اخبار شرکت است. همچنین به جز نقل قول می‌توانید تحلیل‌هایی از صنعت مربوطه را از زبان او در لابه‌لای اخبار سازمان منتشر کنید و از این طریق به برند خود اعتبار بیشتری ببخشید.

فراموش‌نکردن شبکه‌های اجتماعی

امروزه استفاده کاربران از شبکه‌های اجتماعی زیاد شده و این رسانه‌ها به یکی از مهم‌ترین بخش‌های روابط عمومی تبدیل شده‌اند. برای این که بتوانید برند خود را شکل دهید و در رقابت با سایر رقبا بمانید، لازم است به حضور در شبکه‌های اجتماعی توجه بسیاری داشته باشید. البته تنها حضور در شبکه‌های اجتماعی نمی‌تواند موفقیتی را برای شما به ارمغان بیاورد، بلکه لازم است استراتژی مناسبی برای تولید محتوا در چنین بسترهایی داشته باشید.

داشتن یک استراتژی خوب می‌تواند کمک کند که اخبار رسمی برند در حوزه بزرگی از شبکه‌های اجتماعی منتشر شود و به بیشتر دیده‌شدن برند کمک بسیاری کند. این امر موجب می‌شود کاربران بیشتری محصولات یا خدمات شما را شناخته و در نتیجه اعتبار بیشتری به برند شما ببخشند.

لازم به ذکر است که از شبکه‌های اجتماعی تنها برای انتشار اخبار استفاده نکنید و به بازخورد اخبار نیز توجه داشته باشید تا بتوانید با کاربران خود تعامل داشته باشید. استفاد از ابزارهای پایش و شنود شبکه‌های اجتماعی و پاسخ‌دادن به سوالات کاربران از طریق شبکه‌های اجتماعی، تعامل با آن‌ها را راحت‌تر خواهد کرد.

استفاده از متخصصین روابط عمومی

تمامی نکات ارائه‌شده بدون وجود متخصص روابط عمومی که بتواند اخبار سازمان را با توجه به نوع فعالیت و نقاط قوت آن نگارش کند، فایده‌ای نخواهد داشت. در صورتی که فکر می‌کنید سازمان‌تان دارای نیروهای مناسب و ماهر برای انجام این وظیفه نیست، بهتر است از نیروهای جدید و گزینش‌شده برای این امر استفاده کنید یا به سراغ مجموعه‌هایی مانند تریبون بروید تا خبر مورد نظر شما را با استانداردهای رسانه‌ای نگارش کند و در زمان مناسب و با هزینه‌ای معقول، آن را به شما تحویل دهد. متخصصین تریبون در زمینه‌ی تولید محتوای روابط عمومی به کمک شما آمده و متنی مناسب با هویت و اهداف سازمان شما را نگارش می‌کنند و در اختیارتان قرار می‌دهند.

معرفی پلتفرمی برای توزیع گسترده اخبار سازمان شما

پس از نگارش اخبار رسمی سازمان‌تان، حال لازم است از رسانه‌های مختلف برای ارائه آن استفاده کنید. در زمینه ارتباط رسانه ایِ تریبون می‌تواند کمک بسیاری به شما کند. تریبون لیست بزرگی از رسانه‌ها را در اختیار دارد و با این رسانه‌ها ارتباط خوبی نیز دارد. در نتیجه می‌توانید با مراجعه به پنل تریبون، رسانه‌های مختلف با رنج قیمتی متنوع و متناسب با بودجه خود را مشاهده کرده و هر کدام را که در نظر دارید، انتخاب کنید.

همچنین در صورتی که نیاز به پشتیبانی در زمینه انتخاب رسانه‌های مورد نظر خود را دارید، مشاوران و تیم پشتیبانی تریبون می‌توانند در این مسیر به شما کمک کنند و بهترین پیشنهاد را در اختیار شما قرار دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت تریبون با آدرس triboon.net مراجعه نمایید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *