معرفی استارتاپداستان شکست

بی‌آبرویی! نتیجه رقابت ناسالم Ecast

دعاوی حقوقی و موانع قضایی، Ecast را به آخر خط رساند.

لیمو HR

در فضای استارتاپی عادت بر این است که از موفقیت‌ها بگوییم تا امیدمان به آینده را زنده نگه‌داریم اما اشتباه بزرگی است که شکست گذشتگان را به فراموشی بسپاریم و از تجارب گذشتگان بهره‌مند نشویم. برای این منظور تیم اکوموتیو اقدام به جمع‌آوری تجربیات مجموعه‌ای از استارتاپ‌های ناموفق کرده است تا شاید مرور سرگذشت ناکام ایشان زمینه‌ای باشد برای موفقیت استارتاپ‌های نوپای جامعه استارتاپی ایران. این مجموعه به مرور و در قالب بخش داستان شکست منتشر و در اختیار مخاطبین قرار خواهد گرفت. سی‌ و یکمین قسمت از این مجموعه که به داستان شکست استارتاپ Ecast می‌پردازد را با هم مرور می‌کنیم.

داستان شکست استارتاپ Ecast

Ecast با استفاده از ترکیب تأثیر فردی لمس‌کردن و قدرت تعامل و هدف­‌گیری اینترنت، دسترسی بی‌­نظیری به بازارهای خارج از خانه را برای مشتریان خود به ارمغان آورده و تعریف جدیدی از نحوه­‌ی سرگرمی، آگاهی و مشارکت مشتریان را ارائه داده بود.

این شرکت رسانه‌­ای چندین سرویس تعاملی داشت. سرویس Jukebox که مبتنی بر مکان مورد نظر، تبلیغات، موسیقی، بازی و اطلاعاتی را به بارها و کلوب­‌های شبانه در آمریکا ارائه می‌داد. Smart Solution که یک پلت‌فرم نرم‌افزاری تاچ‌اسکرین بود. Smart Mall محتوای به­ روز و کارشناسی در مورد آخرین برندها و مدها را به مشتریان ارائه می‌داد و Smart Transit که یک سرویس محتوایی و تبلیغاتی بود.

اواخر سال ۲۰۰۱ شرکت درگیر دعوایی حقوقی با Touch Tunes بر سر امتیازنامه‌­ی فعالیت‌­های خود شد. هر یک از این شرکت‌­ها دیگری را متهم به تجارت غیرعادلانه، تخلف و فریب‌دادن مشتریان شرکت دیگر و صلب اعتماد از آن‌ها می‌­نمودند. این دعوا در نهایت به توافق دو شرکت و بازپس­گیری شکایتشان انجامید.

سپتامبر ۲۰۰۵، دادستان کل ایالات متحده، طبق قانون ضد انحصار مدنی، علیه Ecast و گروه موسیقی NSM اقامه‌­ی دعوا کرد. طبق این شکایت، توافق سال ۲۰۰۳ میان شرکت­‌های مذکور، نقض ماده­‌ی ۱ قانون ضدّ انحصار بود، چر اکه طبق موافقت‌نامه‌­ی میان این دو شرکت، NSM تنها اجازه‌­ی تولید سخت­‌افزار برای Ecast را داشته و در قبال گرفتن پول اضافی از این شرکت، از اجرای برنامه‌­های دیگرش برای ورود به بازار آمریکا منع شده بود. به حکم دادستان کل، دو شرکت به این قرارداد غیررقابتی پایان دادند.

سال ۲۰۰۹، کوهن -مدیرعامل شرکت- متهم به فریب‌دادن سرمایه­‌گذاران و گرفتن بیش از ۲۸ میلیون دلار از آن‌ها شد، چراکه ادعا کرده بود مایکروسافت قصد خرید شرکت را دارد و آنها به این امید اقدام به خرید سهام کرده بودند. اوت ۲۰۱۰، کوهن با حکم هیئت منصفه‌­ی عالی فدرال، به اتهام ۱۵ فقره کلاه‌برداری اینترنتی، ۱۱ فقره پول‌­شویی و ۳ فقره فرار مالیاتی بازداشت و در نهایت حبس شد.

اول مارس ۲۰۱۲، Ecast درپی متوقف ساختن شبکه‌­ی Jukebox به کار خود پایان داد. پس از آن که شرکت از جذب سرمایه­‌ی کافی جهت ادامه­‌ی فعالیت­‌های خود بازماند، هیئت مدیره رأی به توقف فوری فعالیت‌­ها داد. کمی بعد تلفن­‌ها و ایمیل شرکت بسته شدند.

به دنبال توقف خدمات Ecast، شرکتِ شبکه‌­ی سرگرمی AMI و شبکه­‌های تعاملی TouchTunes اعلام کردند که برای مشتریانی که من بعد به خدمات Ecast دسترسی ندارند، امکاناتی را جایگزین خواهند کرد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *