«اسنپ» و «هایپر استار» در زمینهی عرضه و فروش آنلاین کالاهای تند مصرف و سوپرمارکتی همکاری خود را شروع کرده اند. این همکاری در قالب اپلیکیشن جدید «اسنپ مارکت» است. این سامانه تمامی مراحل عرضه کالای تندمصرف تا رسیدن آن به دست مشتری را شامل است. فروشگاه آنلاین اسنپ مارکت تمامی شهر تهران را پوشش میدهد و کاربران اسنپ مارکت میتوانند تمامی کالاهای سوپرمارکتی موردنیاز خود را با استفاده از این اپلیکیشن و بهصورت آنلاین و مستقیم از هایپراستار تهیه کنند. موفقیت اسنپ مارکت با توجه به تخصص ویژهای که هر یک از این دو شرکت دارند دور از انتظار نیست.
هایپراستار درزمینهی عرضه و فروش کالاهای تندمصرف نامی بسیار آشناست. این شرکت برای اولینبار در ایران توانست «هایپرمارکت» را درقالب فروشگاههای زنجیرهای راهاندازی کند و هماکنون هم علاوه بر تهران، در چندین شهر بزرگ دیگر شعبه دارد. هایپراستار با تنوع بالای محصولات (هم از نظر تنوع کالا و هم از نظر تنوع برند) قیمتهای مناسب و ارزانتر بودن شناخته میشود. در کنار هایپراستار، اسنپ و دیگر شرکتهای این مجموعه، یعنی اسنپ فود، بامیلو و سرویس ویژهی اسنپ باکس، توانسته اند در عرصهی خدمات حمل و نقل آنلاین شهرت خوبی به دست آورند. اسنپ را میتوان بزرگ ترین تاکسی اینترنتی درون شهری خاورمیانه دانست و البته در کنار آن، سرویس ویژهی اسنپ باکس خدمات خوبی در زمینهی حمل و نقل ارائه میکند. با این همه این دو شرکت برای موفقیت در زمینهی عرضه و فروش کالاهای تندمصرف باید از پس چالشهایی اساسی بربیایند.
چالشهای اساسی برای موفقیت در زمینهی عرضه و فروش آنلاین محصولات سوپرمارکتی از این قرار است: تأمین، عرضه و دلیوری یا همان رساندن کالا به دست مشتری. در زمینهی تأمین کالا مساحت زیاد تحت پوشش و تعداد بالای کالاهای سوپرمارکتی و گردش سریع آنها چالشزاست؛ بهطوریکه تعداد کالاهای موجود در فروشگاههای بزرگ به ۱۰هزار کالای مختلف میرسد. این امر نیاز به وجود انبارهای متعدد و مجهز در نقاط مختلف شهر را الزامی میکند. همچنین در زمینهی عرضه، تنوع کالاها در هر خرید جزو مسائل اصلی است؛ بهطوریکه برحسب تجربهی جهانی، کاربران در هر خرید بیش از ۱۵ مورد کالا را خریداری میکنند. در زمینه چالش سوم، یعنی دلیوری یا رساندن کالا به دست مشتری، هم ارسال سریع نقطه به نقطه کالا چالش اصلی است. در این میان برای مواجهه با چالش تأمین کالا پراکندگی شعب هایپر نقش مهمی دارد و فراوانی و تنوع کالاها در شعب مختلف نگرانی کلی دربارهی تأمین کالا را برطرف میکند. درمورد چالش عرضه نیز با توجه به تجربیات بسیار موفقی که اسنپ در زمینهی ارائهی خدمات آنلاین در قالب اپلیکیشن دارد، این شرکت میتواند از پس چالش انتخاب و عرضهی کالاهای متنوع و مختلف بربیاید. علاوه بر همهی اینها، زیرساخت مناسب اسنپ باکس میتواند چالش ارسال سریع به نقاط متعدد شهر بزرگ تهران را از میان ببرد. با توجه به این برآیند باید دید اسنپ مارکت در مواجهه با این چالشها چقدر موفق است.