بازاریابی یا مارکتینگ یکی از مهم‌ترین فرایندهای رسیدن به سود در هر کسب و کار است. در این فرایند ارزش محصول، مزیت رقابتی آن و هدف فروش به مشتریان بالقوه ارائه می‌شود و با برقراری روابط بلندمدت با مشتری، سود دائمی کسب و کار تضمین خواهد شد.

بازاریابی فرایند پیچیده‌ای است که شامل موارد مهمی چون مدیریت، پیش‌بینی و برآورده کردن تقاضا برای محصولات یا خدمات است. حتی گاهی در فرایند بازاریابی علاوه بر پیش‌بینی تقاضا تلاش می‌شود تا در مشتریان نیازی به وجود بیاید.

می‌توان گفت که بازاریابی از قرن‌ها پیش و حتی هزاران سال قبل و با شکل‌گیری مقوله تجارت و داد و ستد وجود داشته است. این مفهوم طی مدت زمان طولانی و با تغییرات دنیای تجارت، دستخوش تحولات زیادی شد و کم‌کم توسعه یافت.

در واقع، علم بازاریابی به معنایی که امروزه می‌شناسیم، مسیری طولانی را طی کرده است تا به ما برسد و درخدمت سودآوری و رشد کسب‌وکارها قرار بگیرد.

گفتنی است که علم بازاریابی همچنان در حال توسعه است و همگام با تحولات فناورانه، پیشرفت می‌کند. به همین دلیل لازم است که هر مدیر کسب و کار تا حدودی با مفاهیم آن آشنا باشد و دانش خود را در این زمینه به‌روزرسانی کند.

اهمیت آشنایی با بازاریابی؛ چرا بازاریابی مهم است؟

  1. آشنایی با مهارت بازاریابی مسئله‌ای ضروری است

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که عملا همه کسب و کارها به شکل آنلاین پیش می‌روند و شرکت‌ها به دنبال راهی برای برندسازی در فضای دیجیتال هستند. این فرصت، علاوه‌بر در اختیار قرار دادن شانسی برای دیده شدن، مستلزم داشتن استراتژی قدرتمند و پیشرفته خواهد بود. به همین دلیل مطالعه بازاریابی، علی‌الخصوص بازاریابی دیجیتال و مفاهیم ضروری آن، کسب و کار شما را در مسیر رشد قرار خواهد داد.

  1. مطالعه بازاریابی به توانایی تاثیرگذاری شما بر تصمیم‌گیری افراد کمک می‌کند

بدون ایجاد تاثیر در مخاطب نخواهید توانست برندسازی موفقی انجام دهید. درک چگونگی تاثیرگذاری بر مخاطب یکی از ستون‌های اصلی بازاریابی محسوب می‌شود و با این روش به راحتی قادر خواهید بود دید خود را به مخاطب القا کنید.

افرادی که با بازاریابی آشنا هستند می‌توانند علاقه مخاطب خود را به سادگی برانگیخته کنند و آن‌ها را حتی زمانی که تمایلی به خرید ندارند، به کسب و کار خود بکشانند.

این مهارت در هر عرصه از تعاملات انسانی اثرگذار خواهد بود و به شما کمک زیادی خواهد کرد.

  1. بازاریابی، نبض هر کسب و کار است

شاید متخصصین بازاریابی به صورت مستقیم در فروش محصولات یا خدمات کسب و کارها دخیل نباشند اما بالاترین ارتباط را با فروش موثر و هدفمند در سازمان خواهند داشت.

بازاریابی به شما کمک می‌کند که برند خود را داشته باشید و بتوانید روابط تجاری قدرتمندی با سایرین برقرار کنید. بدون این مفهوم، عملا تمام استراتژی‌های فروش شما بدون نتیجه خواهد ماند.

  1. بازاریابی موجب تمایز شما خواهد شد

صرف نظر از این که تخصص شما چیست، آشنایی با مهارت‌های بازاریابی می‌تواند شما را نسبت به رقبا متمایز کند. حتی این مسئله در رزومه شما هم می‌تواند به عنوان یکی از مزایای قابل توجه برای کارفرمایان باشد.

  1. موجب می‌شود مهارت‌های ارتباطی‌تان را تقویت کنید

بازاریابی قبل از هر چیزی بر درک دیدگاه دیگران متمرکز است. کسانی که با این مفهوم آشنا هستند، مهارت‌های ارتباطی قدرتمندی دارند و علاوه بر رقبا، به خوبی مخاطب هدف خود را می‌شناسند و حتی از آن در زندگی شخصی خود هم بهره‌ می‌گیرند.

این مهارت شما را قادر خواهد کرد که در ارتباطات خود هوشمندانه عمل کنید و در هر سناریو، حرکتی مناسب داشته باشید. جدا از آن، یادگیری مفاهیم بازاریابی بسیار سرگرم‌کننده و جالب است و می‌تواند برای هر کسی جذاب باشد.

آموزش مفاهیم بازاریابی با اکوموتیو

ما در راستای مسئولیت اجتماعی خود در اکوموتیو تلاش کرده‌ایم تا با استفاده از به‌روزترین و معتبرترین منابع، مفاهیم اصلی بازاریابی را با شما به اشتراک بگذاریم. شما می‌توانید در این بخش از وبسایت اکوموتیو هر آنچه برای یادگیری اصول بازاریابی نیاز دارید را پیدا کنید و از آن در تقویت مهارتتان بهره بگیرید. اگر دوست دارید اطلاعات خود را در زمینه بازاریابی دیجیتال، مهارت‌های مدیریت، اصول اصلی بازاریابی و استراتژی‌های فروش تقویت و به‌روزرسانی کنید، مقالات این صفحه مخصوص شماست. با ما در اکوموتیو همراه باشید.