مقالات فین تک

فین تک دریچه ای برای گذر از سیستم های مالی سنتی

بررسی نمونه ها و معایب و مزایای فین تک

شرکت های فین تک به افراد و کسب و کارها، ابزارهای مقیاس پذیر بیشتری می‌دهند. این ابزارهای دیجیتال، مدل‌های تجاری سنتی را با ایده های نوآورانه و راه حل های نرم افزاری ترکیب کرده و خدمات را برای مشتریان تسهیل می نمایند.

در عصر دیجیتال امروز و با تغییرات قابل توجه در جمعیت، مردم به دنبال دسترسی آسان، راحت، کارا و سریع هستند. مردم می‌خواهند معاملات و برخی فعالیت‌های خود مانند مدیریت مالی زندگی، درخواست وام و یا بهینه سازی استراتژی‌های سرمایه گذاریشان را از طریق سیستم‌عامل‌های تلفن همراه و اپلیکیشن‌ها انجام دهند. بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند از برنامه‌های آنلاین یا سایت‌های مالی استفاده کنند به طوری که به‌ صورت میانگین، بین ۱ تا ۳ برنامه توسط افراد برای مدیریت زندگی‌شان استفاده می‌شود.

کلمه فین تک به‌سادگی ترکیبی از کلمات مالی و تکنولوژی است. این عبارت به معنای استفاده از تکنولوژی برای ارائه خدمات مالی و محصولات به مصرف‌کنندگان است. این اقدام، می‌تواند در زمینه‌های بانکی، بیمه، سرمایه گذاری و هر چیزی که مربوط به امور مالی است، باشد. اگرچه این عبارت، یک کلمه نسبتاً جدید است ولی حوزه فین تک در واقع حوزه چندان جدیدی نیست.

فناوری همواره صنعت مالی را تغییر داده است. بااین‌حال، اینترنت به همراه استفاده گسترده از دستگاه‌هایی مانند تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها، به این معنی است که سرعت این تغییر در سال‌های اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

فین تک برای در برگرفتن نوآوری‌های تکنولوژیک در بخش مالی از جمله پیشرفت سواد مالی، مشاوره و آموزش، وام‌دهی و قرض گرفتن، بانکداری، انتقال پول یا پرداخت و مدیریت سرمایه گذاری گسترش یافته است. همچنین این فناوری شامل توسعه و استفاده از رمزنگاری ارزها مانند بیت کوین نیز می‌شود.

فین تک

به طور گسترده، اصطلاح تکنولوژی مالی می‌تواند به هر نوآوری در مورد نحوه تعامل مردم با کسب و کار، از اختراع پول دیجیتال تا حسابداری دوگانه، اعمال شود. به دلیل انقلاب اینترنت و همچنین انقلاب اینترنت تلفن همراه و تلفن هوشمند، تکنولوژی مالی به‌صورت شدیدی رشد یافته است و فین تک، که در ابتدا به تکنولوژی رایانه‌ی مربوط به پشت صحنه‌ی بانک‌ها یا شرکت‌های تجاری اشاره می‌کرد، در حال حاضر انواع مختلفی از مداخلات تکنولوژیکی را به اموال شخصی و تجاری توصیف می‌کند.

فین تک چیست ؟

فین تک در حال حاضر انواع فعالیت‌های مالی مانند انتقال پول، تخصیص چک با گوشی‌های هوشمند، کنار گذاشتن یک شعبه بانک برای درخواست اعتبار، جمع‌آوری پول برای راه اندازی کسب و کار یا مدیریت سرمایه گذاری ها را بدون کمک هیچ شخص دیگری، توصیف می‌کند. فین تک طراحی شده است که با چابکی بیشتر، خدمت‌دهی به بخش‌های مختلف  و خدمات بهتر و سریع‌تر؛ تهدید و چالشی برای خدمات سنتی باشد و درنهایت این خدمات را درون خودش غرق کند.

امروزه شرکت‌های فین تک به‌طور مستقیم با بانک‌ها در اکثر بخش‌های مالی رقابت می‌کنند تا خدمات و راه‌حل‌های مالی برای مشتریان را به فروش برسانند. به دلیل اهداف نظارتی و ساختارهای داخلی بانک‌ها، آن‌ها همچنان در تلاش هستند تا از نظر سرعت نوآوری با استارتاپ های فین تکی به رقابت بپردازند. فینتک قبلاً متوجه شده است که همه انواع خدمات مالی – ازجمله انتقال پول، وام دادن، سرمایه گذاری و پرداخت- نیاز دارند تا به صورت یکپارچه در زندگی مشتریان پیچیده‌ی امروزی و علاقه‌مند به تکنولوژی باقی بمانند تا بتوانند در جهانی که کسب و کار و زندگی‌های خصوصی به‌صورت تصاعدی در حال دیجیتاله شدن هستند، مرتبط و استوار باقی بمانند.

پیشنهاد میکنیم ویدیوی زیر را در که به تعریف فین تک و شرح ابعاد مختلف آن می‌پردازد حتما ببینید.

نمونه های فین تک

فین تک دنیای امور مالی را برای مصرف‌کنندگان در بسیاری از موارد تغییر می‌دهد. به عنوان مثال، اکنون می‌توانید بدون بازدید فیزیکی از یک بانک، یک حساب بانکی را از طریق اینترنت بازکنید. شما می‌توانید حساب را به گوشی هوشمند خود لینک کنید و از آن برای نظارت بر معاملات خود استفاده نمایید. حتی می‌توانید گوشی هوشمند خود را به یک کیف پول دیجیتال تبدیل کنید و از آن برای پرداخت هزینه با استفاده از پول موجود در حساب خود استفاده کنید.

فین تک همچنین به سرعت در حال تغییر صنایع بیمه و سرمایه گذاری است. ارائه‌دهندگان بیمه اتومبیل در حال حاضر “بیمه مبتنی بر Telematics” را به فروش می‌رسانند که در آن نحوه رانندگی شما با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده از طریق تلفن هوشمند یا جعبه سیاه شما در ماشینتان نظارت می‌گردد. سپس این داده‌ها می‌توانند برای تعیین میزان پرداختی شما تحت سیاست‌های مختلف بیمه، مورد استفاده قرار گیرند. در آینده، ممکن است بیمه را به‌صورت کوتاه‌مدت و یا به‌صورت “Pay as you go”، یعنی پرداخت هزینه به محض وقوع اتفاق و نه بعد یا قبل از آن، خریداری کنید.

در ادامه با برخی از مزایا و خطرات احتمالی که فین تک می‌تواند دنیای ما را با آن مواجه کند آشنا می‌شویم:

مزایای بالقوه فین تک

  • سرعت و راحتی

 محصولات فین تک معمولاً به‌صورت آنلاین عرضه می‌شوند و بنابراین مصرف‌کنندگان از دسترسی آسان‌تر و سریع‌تر سود می‌برند.

  • انتخاب وسیع

مصرف‌کنندگان از انتخاب وسیعی از محصولات و خدمات سود می‌برند؛ زیرا می‌توانند از راه دور و بدون در نظر گرفتن موقعیت مکانی خریداری کنند.

  • معاملات ارزان‌تر

شرکت‌های فین تک ممکن است نیازی به سرمایه گذاری در زیرساخت‌های فیزیکی مانند یک شبکه یا شعبه نداشته باشند، بنابراین ممکن است قادر به ارائه پیشنهاد‌های ارزان‌تر به مصرف‌کنندگان باشند.

  • محصولات شخصی‌تر

تکنولوژی، شرکت‌های فین تک را قادر می‌سازد تا اطلاعات بیشتری را در مورد مشتریان جمع‌آوری و ذخیره کنند تا آن‌ها بتوانند به مشتریان محصولات یا خدمات شخصی‌تری را  ارائه دهند.

خطرات احتمالی فین تک

  • حقوق نامشخص

شرکت‌های فین تک ممکن است برای صنایع مالی، جدید به نظر برسند و مدل‌های کسب و کار مختلفی را برای فراهم‌کننده‌های سنتی به کار گیرند. این موضوع می‌‌تواند تعیین آن که در صورت بروز اشتباه چه کسی مقصر است و یا تعیین آن که حق با کدام طرف است را مشکل‌تر سازد.

  • تصمیم‌گیری ناعاقلانه

اینکه محصولات مالی بلافاصله به‌صورت آنلاین و بدون هیچ‌گونه ملاقات چهره به چهره‌ای خریداری می‌شوند، ممکن است سبب شود تا مشتریان تصمیمات سریع و بی‌اطلاع را آسان‌تر اخذ کنند.

  • خطرات مبتنی بر فناوری

محصولات مالی که به‌صورت آنلاین خریداری شده‌اند ممکن است شما را در معرض خطرات مبتنی بر تکنولوژی قرار دهند. به عنوان مثال، اطلاعات شخصی شما می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد یا شما می‌توانید قربانی جرائم اینترنتی شوید.

  • محرومیت بعضی از افراد

در حالی که تکنولوژی، انتخاب و دسترسی بیشتری را به مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهد، می‌تواند کسانی را که نمی‌دانند چگونه از اینترنت یا دستگاه‌هایی مانند رایانه‌ها، تلفن‌های هوشمند و تبلت استفاده کنند، از استفاده از آن محروم نماید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *