بدون هیچگونه تردیدی کسب و کار ها و در رأس آن مدیران باید برخی مسائل را تحمل کنند. از مهمترین هزینهها برای یک مدیر انتقادپذیری در مدیریت است، زیرا اگر این کار به درستی صورت نپذیرد نتایج زیانباری برای وی خواهد داشت. در مسابقات رایج دوومیدانی دقت کنید توجه همه افراد به دوندههایی جلب میشود که جلوتر از بقیه درحال دویدن هستند.
هیچکس به بازندهها و دنبالهروها توجهی ندارد. بنابراین اگر میخواهید یک مدیر موفق باشید، باید پیشرو باشید و وقتی شما به یک مدیر پیشرو تبدیل میشوید که زیر ذرهبین قرار گرفته و سیل انتقادات به سمت شما جاری میشود. بسیاری از مدیران میخواهند که پیشرو باشند اما در صورتی که مورد انتقاد قرار نگیرند، امکانپذیر نیست. انتقادپذیری و انتقاد کردن مؤثر دارای اهمیت زیادی برای موفقیت سازمانی است.
اموری چون ارزشیابی عملکرد، مشارکت در تیمهای کاری، خدماترسانی به مشتریان، کنترل کیفیت و اداره تضاد بستگی به بهرهوری مطلوب از انتقادپذیری و انتقاد کردن دارد و کار پیچیدهای است. انتقاد با ابراز احساسات دربارهی موضوعات پیچیده و مشکل، میتواند تخریب کننده و حتی بسیار خطرناک باشد. به کارگیری ضعیف انتقاد، منجر به شکست افراد و سازمانها میشود؛ از سوی دیگر استفادهی آگاهانه و خردمندانه از انتقاد به شکوفایی افراد و سازمانها منجر خواهد شد. توجه به این نکته ضروری است که انتقاد نقش عمدهای در روابط اجتماعی ایفا میکند، از انتقادها میتوان برای ایجاد تحرک در اشخاص و نفوذ در آنها، آموزش، بیان نیازها و خواستهها یا محرکی برای اصلاح و پیشرفت خود استفاده کرد.
انتقاد پذیری مؤثر نتایجی چون افزایش رضایت شغلی، ایجاد روابط کاری مناسب، تقویت سلامتی فکری و روحی، ایجاد عزت نفس، افزایش سطح بهرهوری و افزایش رقابت، برای تضمین موفقیت را به دنبال دارد.
ما باید افراد جامعهی خود را به سویی پیش ببریم که همیشه آمادهی انتقادپذیری باشند. هنر، اعمال و رفتار و پدیدههایی که بهوجود میآوریم هیچوقت نمیتوانند کامل و بدون نقص باشند. همیشه راهی برای تکامل خودمان و آثارمان هست. از طرفی نباید از تمام مردم انتظار داشت همهی آثار ما را بپسندند. بگذاریم دیگران هم نظرخود را بیان کنند و در ابراز آن احساس امنیت کامل داشته باشند.
نقد ابزار تعامل یک جامعه ی پویاست، نقد میتواند پایهی پیشرفت باشد. اگر در محل کار، شخصی به خاطر موردی غیر از مسائل کاری، شما را مورد انتقاد قرار داد به وی بگویید: من میدانم شما با گوشزد کردن این مورد سعی دارید به بهتر بودن من کمک کنید؛ولی آیا این موضوع بر کار من تأثیر گذاشته است؟ وقتی از شما انتقاد میکنند بلافاصله از کوره در نروید، شاید این انتقادات به این دلیل باشند که شما پیشرفت کنید. از این رو به جای بدتلقی کردن آنها و عصبانی شدن، سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و دقیقا به حرفهای طرف مقابل گوش دهید. سعی کنید این انتقادها را با چشم طرف مقابل ببینید و خود را به جای او بگذارید.
در اغلب موارد انتقادهایی که از ما میشوند در واقع لطف بزرگی در حق ما به شمار می روند؛ به ویژه وقتی بدانیم که این انتقادها سعی در بیان حقیقت دارند (و برخی از دوستان ما به خاطر خوشایند ما جرأت ابراز کردن آن را نداشته اند). در این صورت به جای موضع گرفتن و انکار حقیقت از طرف مقابل تشکر کنید و انتقادهایی که از شما میشود را با روی خوش پذیرا باشید.
انتقادپذیری یک صفت بسیار نیکو است که نشاندهندهی وجود خصلتهای خوبی در افراد است. بهطور مثال کسی که انتقادپذیر باشد، احتمالا فردی با تحمل بالاست که در پی ساختن خویش است. اما شما چقدر انتقادپذیر هستید؟ چگونه با افرادی که فقط انتقاد میکنند، برخورد میکنید؟ کسی که به شما میگوید انتقادپذیر نیستید، راست میگوید یا نه؟