به گزارش اکوموتیو، دکتر غلامرضا سلیمانی که در همایش توسعه بیمههای زندگی سخن میگفت با اعلام این مطلب افزود: فضای کسب و کار در صنعت بیمه به شرایط خاصی بستگی دارد که یکی از آن عوامل سطح تورم در اقتصاد است که در استقبال مردم از بیمههای زندگی نقش به سزایی دارد.
وی تصریح کرد: وقتی تورم بالا میرود مردم برای حفظ ارزش نقدینگی در بخش داراییهای فیزیکی و غیرمولد سرمایهگذاری میکنند و استقبال از خرید بیمهنامه کمتر میشود.
ایشان با ابراز امیدواری از تاثیر مناسب سمینارهای تخصصی و حرفهای این چنینی در توسعهی بیمههای زندگی افزود: بیمه، بانک و بورس سه ضلع مثلث بازارهای پولی و مالی و رکن اصلی اقتصاد هر کشوری به حساب میآیند.
رئیس کل بیمه مرکزی افزود: صنعت بیمه با تکیه بر پساندازهای خرد مردم باید برای آیندهی آنان اطمینان و آرامش کافی و پوششهای لازم را فراهم کند.
وی صنعت بیمه را در جهان از ارکان اصلی اقتصادی هر کشوری دانست و گفت: از هزار و ششصد هزار میلیارد تومان نقدینگی که در کشور ما وجود دارد تنها چهل هزار میلیارد تومان آن به فعالیتهای بیمهگری مربوط می شود و بیانگر این واقعیت است که از ظرفیتهای سرمایهگذاری صنعت بیمه بهره چندانی نبرده ایم.
رییس شورای عالی بیمه با برشمردن سوابق یکصدوچند ساله صنعت بیمه در کشور از این صنعت به عنوان صنعتی مهجور یاد کرد و گفت: امروزه باید از واژه “بیمه عمر” گذر کنیم و به “بیمههای زندگی” برسیم و این جابهجایی واژهها میتواند اثرات روانی خوبی را در جامعه بر جا بگذارد.
ایشان به گزارش نشریه “سیمگا” در خصوص ضریب نفوذ جهانی بیمه حدود شش و سیزده دهم درصد در سال ۲۰۱۷ و سهم بیشتر بیمههای زندگی در این حوزه اشاره کرد و اظهار داشت: آمارهای مربوط به کشورهای هند، ایتالیا ، انگلستان و کشورهای توسعه یافته در زمینه صنعت بیمه از سهم بالای افزایش ضریب نفوذ بیمههای زندگی خبر میدهد و این در حالی است که سهم کشور ما در این افزایش ضریب بسیار اندک است و باید تلاش خود را در این خصوص بیشتر کنیم.
دکتر سلیمانی با اشاره به موضوع تعهد بیمه مرکزی و تکلیف دولت برای رشد ضریب نفوذ پنجاه درصدی از نرخ پایه در پایان برنامه ششم توسعه کشور، حرکت شرکتهای بیمه به سمت تخصصی شدن را راهکار اصلی این توسعه ارزیابی کرد و گفت: در سال ۱۳۹۰ تنها ده درصد نمایندگان صنعت بیمه به صورت تخصصی در زمینه بیمههای زندگی فعالیت میکردند که خوشبختانه در سال ۱۳۹۶ این عدد به ۳۹ درصد افزایش یافته که این رشد نشانه نگاه ویژه صنعت بیمه به رشته بیمههای زندگی است.
وی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۰ تنها سه شرکت به شکل تخصصی در این حوزه فعالیت میکردند که رشته بیمههای زندگی بالای بیست درصد پرتفوی آنان را تشکیل میداد اما در حال حاضر ده شرکت بیمهای در این حوزه فعالیت میکنند که بالای بیست تا پنجاه درصد از پرتفوی آنها به بیمههای زندگی اختصاص دارد.
رئیس شورای عالی بیمه با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور پس از زیر پا گذاشتن توافقنامه برجام توسط آمریکا خاطرنشان کرد: طبیعتا در شرایط فعلی ممکن است فشار به بیمهها زیاد شود چون با توجه به تحریمها و افزایش ضریب تورم بخشی از بازار بیمهای دستخوش آسیب خواهد شد.
وی افزود: باید به فکر سیاستهای تشویقی باشیم و با بازنگری در بخشی از آئیننامهها و مقررات، عملیات بیمهگری را تسهیل کنیم.
ایشان سیاست بیمه مرکزی در عدم اعطای مجوز به شرکتهای بیمه جنرال را قابل قبول دانست و گفت: در حال حاضر پنج شرکت تخصصی متقاضی دریافت پروانه فعالیت هستند، یک شرکت دیگر کارهای مربوط به پذیره نویسی را انجام میدهد و یک شرکت تخصصی بیمه زندگی هم در حال فعالیت است و به نظر می رسد با تخصصیتر شدن فعالیت شرکتهای بیمه مشکلات این حوزه به حداقل خواهد رسید.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح آخرین وضعیت صنعت بیمه بعد از توافقنامه برجام و شرایط حاضر نسبت به حضور شرکتهای خارجی در کشور و بهرهگیری از دانش فنی و نیروی انسانی آنان در بخشهایی نظیر بیمههای اتکایی، ابراز امیدواری کرد.
رئیس کل بیمه مرکزی با تشریح وضعیت بیمهای کشور و مقایسه آن با شرایط استاندارد جهانی گفت: سهم بیمههای عمر در کشور حدود ۱۴,۴ درصد است و نسبت به وضعیت ۵۵ تا شصت درصدی در جهان شرایط چندان مناسبی نداریم اما امیدواریم با حرکت به سمت تخصصی سازی مشکلات این حوزه را به حداقل برسانیم و شرایط را برای رشد آن در فراهم کنیم.
غلامرضا سلیمانی گفت: حضور صنعت بیمه در بازار سرمایه با توجه به ظرفیت های بالای آن یکی از راههای توسعه این صنعت به شمار می آید که متاسفانه در حال حاضر این حضور چندان چشمگیر نیست.
ضرورت تدوین ابزارهای مالی خاص صنعت بیمه برای حضور و نقش آفرینی در بازار سرمایه
وی به ضرورت تدوین ابزارهای مالی خاص صنعت بیمه برای حضور و نقش آفرینی در بازار سرمایه تاکید کرد و افزود: ورود صنعت بیمه به بازارهای سرمایه پایان کار نیست بلکه باید ارزیابی شود که در این حوزه تا چه اندازه سهم خواهیم داشت و در خرید و فروشها موثر عمل میکنیم. به دلیل اهمیت موضوع اگر لازم باشد آئین نامههای جدیدی را طراحی و ابلاغ خواهیم کرد تا ورود صنعت بیمه به این بازارهای جدید تسهیل شود.
رئیس کل بیمه مرکزی تصریح کرد: شرایط باید به گونهای پیش برود که مردم احساس کنند سرمایهگذاری آنان در صنعت بیمه نسبت به بانکها، پتروشیمیها و نظایر آن از امنیت بالاتری برخوردار است.
دکتر سلیمانی با اشاره به این نکته که شبکه فروش اعم از نمایندگان و کارگزاران در خط مقدم صنعت بیمه حضور دارند نسبت به اهمیت فعالیت استارتاپ ها برای بازارسازی تاکید کرد و گفت: نمایندگان و کارگزاران با هماهنگی فعالان حوزه استارتاپ ها میتوانند ضمن بازارسازی در رشد هر چه بیشتر صنعت بیمه نقش تاثیر گذاری ایفا کنند.
رئیس کل بیمه مرکزی در پایان با اعلام آمادگی صنعت بیمه برای هم اندیشی با محققان و صاحبنظران دانشگاهی از آنان دعوت کرد تا با ارائه پیشنهادها و نقطه نظرات به توسعه این صنعت کمک کنند.
گفتنی است سمینار توسعه بیمههای زندگی صبح امروز با حضور مدیران ارشد و صاحبنظران صنعت بیمه در محل پژوهشگاه نیرو برگزار شد.