مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران با حضور در جلسه شورای معاونان و مدیران شرکت کنترل ترافیک تهران در حاشیه بازدید از این شرکت با اشاره به استفاده از استارتاپ ها در این مجموعه، تسهیل گری را راهحل کاهش ترافیک دانست.
وی در این خصوص گفت: بر اساس نظر سنجیها، اولویت مردم کنترل ترافیک و آلودگی هوا است و اگر بحث و مسئلهی ترافیک را در صدر مطالبات مردم بشناسیم، در این جا اهمیت شرکت کنترل ترافیک تهران مشخص میشود.
فراهانی افزود: اهمیت این سازمان فراتر از کنترل ترافیک است و به بیان دیگر بحث مدیریت، برنامهریزی و اجرا است و باید این چرخه مدام همسو با تحولات جهانی حرکت کند.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با اشاره به توسعه حمل و نقل در کشورهای توسعه یافته بیان کرد: در طول سه الی چهار دههی اخیر در دنیا اتفاقات مهمی افتاده است. در حوزه تکامل و استفاده از تکنولوژی و در بحث حمل و نقل اتفاقات جدی افتاده است؛ به میزانی که کشورها در بحث حمل و نقل توسعه پیدا میکنند به همان میزان از ابزار تکنولوژی برای مدیریت حمل و نقل استفاده میشود و با استفاده از این، ابزارهای تمام هوشمند سعی میکنند تا زندگی را آسان تر کرده و امور را تسهیل کنند.
وی گفت: کارهای خوبی در شرکت انجام شده و شرکت در طول مسیر و چرخه حیات خودش از اول بحث مکانیزاسیون چراغهای راهنمایی و رانندگی را شروع کرد و تا الان که تمام هوشمندسازی کنترل ترافیک اتفاق افتاده، رشد خوبی داشته و ابزارهای مهمی را در اختیار دارد.
فراهانی با تاکید بر بررسی روند توسعه در سایر کشورهای توسعه یافته خاطر نشان کرد: لازم است مجموعه شرکت سعی کند R&D (تحقیق و توسعه) قوی ایجاد کند و باید مدام رصد شود تا در دنیا چه اتفاق هایی رخ میدهد.
وی با ارائه پیشنهاد گفت: اگر درآمد حاصل از جرائم راهنمایی رانندگی اتخاذ شود، شرکت به وضعیت خوبی خواهد رسید. متاسفانه طی سالهای گذشته کم کاری صورت گرفته و حق شهرداری تهران است که در پرتو گسترش خدمات، از این منظر بهرهمند شود. شهرداری تهران درآمدی را خلق کرده و سیستمها را توسعه داده تا آن که بتواند تخلفهای رانندگی را ثبت کند اما خودش از این منظر بیبهره مانده است. امیدواریم به شکل ریشهای موضوع حل شود و این درآمد برگردد. همچنین شرکت میتواند همکاریهای دو جانبهای با سایر بخشهایی که به طور مستقیم و غیر مستقیم به مسئلهی ترافیک ارتباط دارند، داشته باشد.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران عنوان کرد: بر اساس آمار ۵۱ درصد آلودگی هوای تهران به خاطر کامیونهایی است که شبانه وارد تهران میشوند؛ میتوان از ابزار خود برای مدیریت این امر استفاده کنیم. بخشی به معاونت حمل و نقل برای نصب فیلتر برمیگردد. از این رو هر یک از این کامیونها به اندازه صدها اتوبوس آلودگی ایجاد میکند که میتوان این امر را کنترل کرد.
وی با اشاره به مسئله توسعه فیبر نوری گفت: مسئله بعد بحث فیبر نوری است که استفاده بهینه و اقتصادی از فیبر نوری برای شهر تهران اهمیت زیادی دارد. متاسفانه به این بحث کمتر پرداخته شده است و عملا استفاده از این بخش در حال حاضر مانند کامیون ۱۰۰ تن می ماند که تنها به اندازه ۱ تن از آن استفاده می شود؛ داشتن این سرمایه و کمترین استفاده از آن اصلا اقتصادی نیست. مسئله این است که از این سرمایه برای بازآفرینی خودش باید استفاده و به عنوان درآمد پایدار در تهران طرح شود؛ از این رو می تواند مزیت رقابتی شرکت باشد و بهرهبرداری اقتصادی و استفاده بهینه از آن انجام گردد؛ این جزو مطالباتی است که ما داریم و شورا روی آن تاکید دارد که امیدواریم هر چه سریع تر کارهای مختلفی روی آن انجام شود و این ها همه کارهایی است که می تواند در مجموعه دیده شود.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران افزود: پیشنهاد دیگر استفاده از استارتاپ ها است. در حال حاضر جوانهای خلاق، هر یک سرمایههایی هستند و متاسفانه به دلیل شرایط اقتصادی، روزی نیست که خبری از مهاجرت این جوانها نشنوم. هر یک از این جوانان بیشتر از چاه نفت میارزند. مجموعه شرکت میتواند آنها را ساماندهی کند. در نظر بگیرید دو تیم کوچک از این استارتاپ ها یکی اسنپ را راهاندازی کرده و دیگری تپسی را و تحولی در حوزه حمل و نقل ایجاد کرده اند. استفاده از استارتاپ ها برای توسعه کار شرکت یکی از هنرهایی است که این مجموعه میتواند، انجام دهد تا این سرمایهها به سوی کمک به مدیریت شهری سوق داده شوند و هر یک باری از دوش مدیریت شهری بردارند. در کشورهای توسعه یافته، بار اصلی توسعه حمل و نقل بر دوش استارتاپ ها و شرکت های خصوصی است و دولت کاری به تصدی گری ندارد و بیشتر به تسهیل گری میپردازند. در واقع از توان بخش خصوصی و استارتاپ ها برای توسعه استفاده میکنند.