آزمون سنجش میزان ابتکار و نوآوری شغلی
سازمانها نیازمند انگیزه و توانایی سرمایه انسانی برای خلق ایدههای خلاقانه، توسعه روشهای نوآورانه و ایجاد موقعیتهای جدید برای پیشرفت خود هستند.
برای سازمانهایی که در محیط متغیر و بدون قطعیت به رقابت میپردازند، نوآوری شغلی (ایجاد، انتقال، واکنش و تغییر ایدههای خلاقانه به عمل) برای رشد، موفقیت و بقای سازمان، عامل حیاتی به شمار میرود.
فرایند خلاقیت در تعامل فرد با محیط شکل میگیرد؛ محیط منجر به تحریک فیزیکی و اجتماعی میشود و خلاقیت را در اعضا تقویت میکند. در حال حاضر خلاقیت منجر به کسب مزیت رقابتی برای سازمان میشود و سازمانها برای پرورش کارکنان خلاق در مسیر توسعه محصولات و خدمات جدید با هم رقابت میکنند.
نوآوری عملی کردن اندیشههای نو و بدیعی است که از خلاقیت ناشی میشود. متخصصان مدیریت، «نوآوری» را مترادف با «ابداع» میدانند و معتقدند «نوآوری» فرایند پایانی خلاقیت و به عبارتی جلوه و نمود بیرونی آن میباشد که به صورت یک محصول یا تولید بدیع و تازه آشکار میشود. به زعم آنان، آن چه موجب نوآوری میشود، توان خلاقیت فرد است که او را به سوی نوآوری در کار و تولید میکشاند.
شخصیت منفعل انگیزهای برای به کارگیری ابتکار و نوآوری در کار خود را ندارند چون این دسته از مدیران فعالیت کمتری انجام میدهند، همیشه از دیگران پیروی میکنند و به پیروی و تقلید کردن عادت دارند. در نتیجه هیچگونه انگیزهای برای ابتکار و نوآوری در کار ندارند و نمیتوانند در امر مدیریت به عنوان فردی موفق و مفید عمل کنند.
امروزه ضرورت خلاقیت و نوآوری در سازمانها و مشاغل برای افزایش رقابت و بهبود شرایط کاری انکارناپذیر است.
این آزمون انگیزهی فرد برای نوآوری در شغلش را مورد ارزیابی قرار میدهد.