مقالات تحلیلی

باورهای انقلابی!

از انقلاب صنعتی تا انقلاب کارآفرینی

انقلاب صنعتی قرن هجدهم، ترویج دیدگاه‌های خاصی را در حوزه کسب و کار به دنبال داشت. این دیدگاه‌ها توانستند سطح قابل قبولی از شکوفایی اقتصادی را رقم بزنند. پس از تحولات قرن بیستم و تغییر روابط حاکم بر فضای کسب و کار، کارآمدی این دیدگاه‌ها دگرگون شده و تکیه بر آن‌ها می‌تواند آثار مخربی به دنبال داشته ‌باشد.

امروزه سخن از مفاهیم جدیدی به میان آمده‌است. عقایدی در حال ترویج است که آن را حاصل از انقلاب کارآفرینی می‌دانند. عقایدی که کارایی و تناسب خود با قوانین حاکم با فضای کسب و کار مدرن را در شرکت‌ها و سازمان‌های گوناگونی به اثبات رسانده است.

یک انقلاب همیشه باورهایی نو به همراه می‌آورد. باورهایی که برای بهره‌مندی از آن‌ها می‌بایست باورهای متعارض قدیمی را کنار بگذاریم. برهمین اساس، برای بهره‌مندی از ثمرات انقلاب کارآفرینی، باید خود را از ارزش‌های ناسازگار گذشته رها کنیم. برای همراه شدن با انقلاب کارآفرینی نیازی به تحلیل‌های عمیق و گسترده نیست. کافی است ارزش‌های آن را از ارزش‌های انقلاب صنعتی به درستی بازشناسیم و همواره برای تحلیل عملکرد خود، به آن‌ها رجوع کنیم. تطابق عملکرد ما بر این ارزش‌ها، تا حد مناسبی می‌تواند گویای حرکت ما به سمت موفقیت یا شکست باشد.

تفاوت‌های اساسی در باورهای پیش و پس از انقلاب کارآفرینی را می‌توان در گزاره‌هایی که دنیل پریستلی نویسنده کتاب انقلاب کارآفرینی برای معرفی این دو دوره به کار برده است مشاهده کرد:

پیش از انقلاب کارآفرینی

  • ساختارهای سلسله مراتبی، دارای کارایی بهتری هستند.
  • تولید یک نوع محصول برای مناطق و دسته‌های متنوع مردم کارایی بهتری دارد.
  • بهره‌وری، زمانی بیشتر است که کارگرها مشغول کار خود باشند و در دیگر کارها دخالت نکنند.
  • تجمیع نیروی انسانی در یک محل، سبب افزایش کارایی می‌شود.
  • تامین منابع در اندازه‌های بزرگ، کارایی بیشتری به دنبال دارد.
  • قدرت از طریق سلب کردن اتفاق می‌افتد.
  • از طریق داشتن ارتباطات کنترل شده می‌توان کسب قدرت کرد.

پس از انقلاب کارآفرینی

  • ساختارهایی که در آن همه خود را در یک سطح از مسئولیت می­بینند، دارای کارایی بهتری هستند.
  • داشتن پاسخ‌های متنوع انعطاف‌پذیر برای محیط‌های متغیر متنوع، کارایی بهتری دارد.
  • بهره‌وری زمانی بیشتر است که اعضای تیم بر اساس یک چشم انداز مشخص در کنار هم به ساختن می‌پردازند.
  • احساس راحتی تیم‌ها در فضای کار، باعث افزایش کارایی می‌شود. ( شاید در خانه شان احساس راحتی بیشتری بکنند!)
  • داشتن ارتباط با تامین‌ کننده های متنوع به منظور انعطاف‌پذیری بیشتر در تامین منابع کارایی بیشتری به دنبال دارد.
  • کسب قدرت، از طریق همکاری اتفاق می‌افتد.
  • از طریق ارتباطات باز و پویا می‌توان کسب قدرت کرد.

دانلود PDF مقاله

برچسب ها

سید علی رضوی

مدیر تیم اکوموتیو دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت مهندسی در دانشگاه صنعتی شریف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *