مقالات تحلیلی

استارتاپ چیست ؟ تفاوت استارت آپ و کسب و کار

تعریف دقیقی از استارت آپ و برخی واژگان استارتاپی

تاکنون مطالب زیادی در جواب به سوال استارتاپ چیست نوشته شده است. اما این مطلب تعریف دقیق و مشخصی در مورد استارتاپ و حوزه‌های مرتبط با آن را به شما ارائه می‌دهد. پیشنهاد می‌کنم این مطلب را تا انتها بخوانید تا به تفاوت بین کسب و کار و استارت آپ پی ببرید.

تعریف کلی استارتاپ

شاید شما هم در پاسخ به سوال استارتاپ چیست به جواب‌هایی نظیر “شرکتی نوپا و تازه تاسیس که رشد سریعی دارد” برخورده باشید. این یک تعریف کلی از این کلمه می‌باشد. تعریف دقیق‌تر در تفاوت آن با کسب و کار مشخص می‌شود. واقعیت آن است که هر بیزینسی که با یک سرمایه اولیه شروع شود و بعد از مدتی به درآمد و سود برسد استارتاپ نیست.

معنای دقیق استارتاپ چیست؟

با یک مثال به تعریف دقیق استارتاپ می‌پردازیم. فرض کنید ما یک کسب و کار مثل نصب کابینت راه اندازی می‌کنیم. کار را شروع می‌کنیم و از آن جا که کارمان حرفه‌ای و دقیق است کم کم مشتریانی را جذب می‌کنیم و تعداد سفارش‌ها رفته رفته زیاد می‌شود. پس از مدتی تعداد سفارش‌ها به قدری زیاد می‌شود که مجبور می‌شویم چند نیروی دیگر به تیم خود اضافه کنیم. به طوری که به ازای اضافه شدن هر 30 سفارش در ماه ما مجبوریم یک نیروی انسانی اضافه کنیم. اینجا دقیقا جایی است که بین کسب و کار و استارت آپ تفاوت ایجاد می‌شود. در یک استارتاپ با افزایش این مقدار مشتری نیاز به اضافه کردن نیرو نیست و هزاران مشتری را با تعداد کمی نیروی انسانی می‌توان سرویس‌دهی و مدیریت کرد. برای مثال اگر به مشتریان اسنپ هزاران نفر اضافه شود شاید نیاز به اضافه کردن حتی یک نیرو در تیم پشتیبانی نباشد. در بقیه استارت آپ ها نیز به همین صورت افزایش مشتری با موانع کمتری قابل کنترل است. این خاصیت باعث می شود استارتاپ ها بتوانند رشد بسیار زیادی داشته باشند و محدودیت های کمی بر سر راه داشته باشند.

به همین علت است که استارت آپ ها می توانند به سود بسیار زیادی دست یابند. این خاصیت برای سرمایه گذاران نیز بسیار جذاب است و آن ها را ترغیب به ورود به این حوزه می کند.

تفاوت کسب و کار و استارتاپ

چندین تفاوت میان استارتاپ و کسب و کار وجود دارد که به برخی از آن‌ها اشاره شد. دیگر تفاوت‌های عمده این دو شامل مواردی از قبیل خلاقانه و نوآورانه بودن استارتاپ ها ، رشد سریع آن‌ها، تکیه بر فضای مجازی و اینترنت برای خدمت‌دهی و گستردش کار و جذاب بودن برای سرمایه گذاران می‌باشد. در کل میتوان تفاوت های این دو را در موارد زیر دانست :

  1. انتظارات متفاوت از نرخ رشد 2. نحوه تامین مالی متفاوت 3.ماهیت اصلی ایده

اصطلاحات و واژگان استارتاپی

شتاب دهنده چیست؟

به شرکت‌هایی که برای حمایت از استارتاپ ها در ابتدای راهشان به وجود آمده اند شتاب دهنده می‌گویند. شتاب دهنده ها امکاناتی نظیر دفتر کاری و حمایت های ارتباطی و آموزشی در اختیار تیم‌های استارتاپی قرار می‌دهند و همچنین بودجه کمی (حدود 25 میلیون) به تیم‌های استارتاپی می‌دهند و در ازای آن صاحب بخشی از سهام استارتاپ (حدود 15 درصد) می‌شوند. می‌توانید در لینک شتاب دهنده چیست ؟ تعریف کاملی از شتاب دهنده را ببینید.

سرمایه گذار خطرپذیر یا VC چیست؟

شرکت‌های سرمایه گذاری زیادی از قبل وجود داشته اند. این شرکت‌ها بر روی استارتاپ هایی که به درآمد رسیده باشند و نسبتا وضعیت خوبی داشت باشند سرمایه گذاری می‌کنند. سرمایه گذار خطرپذیر یا VC وابسته به این که چقدر کسب و کار سودده باشد و چه درصدی از سهام به او واگذار شود، سرمایه‌ای را در اختیار تیم استارتاپی قرار می‌دهد تا آن‌ها را به جلو براند وبه سود بالایی برساند. قرارداد‌ها بین سرمایه گذاران و استارتاپ ها سفت و سخت‌تر از شتاب دهنده ها می‌باشد و معمولا به تیم استارتاپی در چند گام سرمایه داده می‌شود. در صورتی که تیم در هر مرحله موفق شود و به شاخص‌های تعیین شده (مطابق با قرارداد) دست یابد، هزینه مراحل بعد برای ادامه راه نیز به تیم داده می‌شود.

لین استارتاپ چیست؟

لین استارتاپ در لغت به معنی استارتاپ ناب است. Lean Startup در واقع یک سیستم برای ساخت یک کسب و کار یا محصول است که در این سیستم از استراتژی کاهش ریسک استفاده می‌شود.

در این سیستم به صورت مداوم محصول و ایده‌های جدید آزمایش می‌شوند و با بازخورد گرفتن سریع از مشتریان، اعتبار سنجی می‌شوند به طوری که کارهای بدون فایده حذف و کارهای ارزشمند گسترش می‌یابند.

استارتاپ ویکند چیست؟

استارتاپ ویکند دورهمی استارتاپی ها، برنامه نویسان، گرافیست‌ها، ایده پردازان، بازاریاب ها، مدیران و سرمایه گذاران می‌باشد به طوری که این افراد در چند روز متوالی آخر هفته (معمولا 3 روز) گرد هم می‌آیند. در این رویدادها ایده‌ها و طرح‌های جدیدی مطرح می‌شود و تیم‌هایی برای کار بر روی ایده‌های جدید تشکیل می‌شود تا به چالش‌ها و نیازهایی بر این اساس پاسخ داده شود.

استارت آپ ویکند رویدادی جهانی است و در بسیاری از شهرهای جهان برگزار می‌شود. در ایران نیز در برخی شهرها مخصوصا تهران و در دانشگاه‌های برتر کشور این رویداد برگزار می‌شود.

استارتاپ گرایند چیست؟

استارتاپ گرایند رویدادی حمایتی است که در آن از کارآفرینان و موسسان کسب و کارهای نوپا که عملکرد موفقیت آمیزی داشته اند دعوت می‌شود تا در مورد بیزینسشان صحبت کنند و داستان موفقیتشان را بگویند. این رویداد فرصتی برای استارتاپی هاست که از تجربیات یکدیگر استفاده کنند.

تعریف دقیقی از استارت آپ و برخی واژگان استارتاپی

لیست استارتاپ های ایرانی

لیستی جامع از استارتاپ هایی ایرانی توسط رسانه اکوموتیو گردآوری شده است که در لینک دسته بندی استارتاپ های ایرانی می‌توانید آن را مشاهده کنید.

استارتاپ های ایرانی

از چندین سال پیش در ایران کسب و کار های استارتاپی به وجود آمدند. برترین استارتاپ های ایرانی وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی شناخته شده بین مرم هستند که نه مورد از موفق‌ترین استارتاپ های ایرانی به این ترتیب می‌باشند:

دیجی کالا

فروشگاه اینترنتی دیجی کالا اجناس بسیاری برای عرضه در ایران دارد و نمونه خارجی آن آمازون می‌باشد. دیجی کالا بزرگترین سایت فروش اینترنتی در ایران به حساب می‌آید.

کافه بازار

کافه بازار مرجع دانلود اپلیکیشن است. نمونه خارجی آن گوگل پلی می‌باشد. این اپلیکیشن مخاطبان بسیار زیادی را دارد به طوری که اپلیکیشن‌ها و بازی‌های ایرانی که توسط افراد و شرکت‌های داخلی ساخته می‌شوند اکثرا در کافه بازار ثبت می‌شوند.

آپارات

آپارات سایت مرجع فیلم و کلیپ ایرانی است و نمونه خارجی آن یوتیوب می‌باشد. کاربردهای آپارات دقیقا مشابه یوتیوب است. در آپارات امکان ساختن کانال و درج ویدئو توسط افراد وجود دارد. این سایت از طریق تبلیغات درآمدزایی می‌کند. سال‌های زیادی از تاسیس آپارات می‌گذرد به طوری که از سال 1380 تاسیس شده است. آپارات در سال 1393 وارد بخش ویدئویی شده است و جزء موفق‌ترین استارتاپ های ایرانی است.

اسنپ

اسنپ اپلیکیشنی است که تحولی را در حمل و نقل درون شهری ایجاد کرده است و نمونه خارجی آن اپلیکیشن Uber است. با اسنپ می‌توان در کمترین زمان و با هزینه‌ای بسیار مناسب تاکسی یا موتور یافت و به جز شهر تهران در بسیاری از شهرهای دیگر ایران در حال فعالیت است. به جز اسنپ استارتاپ‌های ایرانی دیگری نیز روی حمل و نقل درون و برون شهری در حال فعالیت هستند.

تپسی

تپسی شرکتی دقیقا مشابه اسنپ است و اصلی ترین رقیب آن می‌باشد. البته گوی رقابت را فعلا اسنپ از تپسی ربوده است. اما با این حال تپسی هم جزء شرکت‌های ایرانی موفق محسوب می‌شود.

دیوار

دیوار از سایت‌های پردرآمد ایران است. دیوار سایت و اپلیکیشنی است که می‌توان در آن به صورت رایگان در فیلدهای مختلف آگهی درج کرد. در دیوار روزانه آگهی‌های بسیاری در زمینه‌های فروش و اجاره ملک، فروش اجناس دست دوم، آگهی استخدام و… درج می‌شود. دیوار از پروموت کردن آگهی‌ها به شکل‌های مختلف درآمد کسب می‌کند.

علی بابا

علی بابا سایت رزرو و خرید بلیط قطار و هواپیماست که نمونه‌های خارجی بسیاری دارد. علی بابا موفق‌ترین سایت ایران در زمینه رزرو و خرید بلیط است که تبدیل به بزرگترین سامانه خرید بلیط هواپیما و قطار در ایران شده است.

ریحون

ریحون سایت و اپلیکیشنی برای سفارش آنلاین غذاست. سایت‌های ایرانی دیگری همانند ریحون در این حوزه فعال هستند و همگی خدماتی چون سفارش از رستوران‌های اطراف و ارسال غذا را ارائه می‌دهند. به دلیل اینکه این سایت‌ها کدهای تخفیفی را برای مشتریان خود در نظر می‌گیرند و غذا را در درب منزل تحویل مشتری می‌دهند محبوبیت این سایت‌ها به شدت افزایش یافته و کاربران زیادی را جذب خود کرده اند.

بامیلو

بامیلو سایتی مشابه دیجی کالا است که بستری برای خرید آنلاین می‌باشد. بامیلو در ابتدا روی حوزه‌هایی مانند لباس و کفش که دیجی کالا کمتر در آن ورود کرده بود، متمرکز شد. به همین علت توانست سهمی از بازار را متعلق به خود کند و مشتریان خاص خود را دارد.

چگونه استارتاپ بسازیم؟

برای ساخت یک کسب و کار یا استارت آپ موفق و رسیدن به موفقیت گام‌هایی وجود دارد که به طور مختصر به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

گام اول: کسب و کار خود را در ذهن بسازید و بدون هیچ محدودیتی آینده شرکت خود را ترسیم کنید.

گام دوم: به دنبال ایده‌های ناب و پرسود باشید، بازار را مطالعه و بررسی کنید و یک تیم مرکزی برای خود انتخاب کنید.

چگونه استارتاپ بسازیم؟

گام سوم: انتخاب نامی مناسب برای ایده و طرح خود و نوشتن بیزینس پلن برای جذب سرمایه و تعیین اهداف سومین گام است.

گام چهارم: گام چهارم راه اندازی کسب و کار ، شروع به تولید و خدمت رسانی و انتخاب متخصص برای هر بخش می‌باشد.

گام پنجم: گام بعدی گسترش و رشد فعالیت و اندازه گیری آن است. (استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای توسعه سریع‌تر پیشنهاد می‌شود)

گام ششم: به دنبال جذب سرمایه و گرفتن مجوزهای قانونی برای کسب و کار خود باشید.

گام هفتم: برای گسترش کسب و کار خود بهترین افراد را بیابید و استخدام کنید. وظایف را تقسیم کنید و تیمی قوی برای ادامه کار خود بسازید.

گام هشتم: کسب و کار خود را به شرکت تبدیل کنید و به کارتان رسمیت ببخشید.

گام نهم: بازاریابی و تبلیغات گسترده را برای جذب مشتری، افزایش فروش و درآمدزایی شروع کنید.

گام دهم: بعد از جذب مشتری به دنبال نگه داشتن مشتری و تثبیت سود خود باشید.

این گام‌های مورد نیاز برای راه اندازی یک استارت آپ می‌باشد. در نهایت برای خواندن مقاله‌ای کامل در زمینه نحوه راه اندازی استارتاپ می توانید به لینک مراحل راه اندازی استارتاپ مراجعه نمایید.

طرح کسب و کار یا بیزینس پلن چیست؟

در گام سوم ساختن یک استارتاپ اشاره‌ای به بیزینس پلن شد اما دقیقا بیزینس پلن چیست؟

طرح کسب و کار یک گزارش از بیزینس شماست. در مورد اینکه کسب و کار شما کجاست، به کجا می‌رود و چطور به هدف می‌رسد. در بیزینس پلن موارد زیر مشخص می‌شود.

  1. خلاصه مدیریت

در یک پاراگراف به صورت خلاصه هدف از طرح خود، محصولات و بازار هدف خود را شرح دهید.

  1. اهداف و چشم اندازها

هدف بلند مدت و میان مدت خود را از انجام طرح بیان نمایید.

  1. شرح سازمان

تجهیزات و منابع خود را به همراه روش‌های بازاریابی و ساختار سازمانی شرح دهید.

  1. محصولات و خدمات

محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید و ویژگی‌های ممتاز آن ها را بیان نمایید.

  1. آنالیز بازار

بازاری که در آن می‌خواهید فعالیت کنید به همراه گروه مشتریان خود را بیان کرده و ویژگی‌های مهم آن‌ها را شرح دهید.

  1. استراتژی

استراتژی‌های کلان را به همراه استراتژی در حوزه شیوه استفاده از منابع داخلی، شیوه فروش و بازاریابی و عملکرد داخلی توضیح دهید.

  1. هزینه و درآمد

هزینه‌های خود را به همراه درآمد برای سه سال پیش بینی کنید و میزان سرمایه مورد نیاز خود را (در صورت وجود) بیان نمایید.

برچسب ها

معین وفایی

کارشناسی ارشد مهندسی سیستم دانشگاه تهران، مدیر شبکه های اجتماعی اکوموتیو

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *