به گزارش اکوموتیو، مهدی فقیهی دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی، با بیان اینکه در سالهای اخیر شاهد اتفاقات متعددی در فضای پر گفتگوی ICT بودهایم بیان کرد: فناوری اطلاعات و ارتباطات، با بیشترین سهم نفوذ در زندگی، محیط کسب و کار و اجتماع انسانها توانسته، در حوزههای مختلفی همچون اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، نه تنها در کشور بلکه در دنیا نفوذ پیدا کند و با رشد و توسعه در زیرساخت اطلاعاتی کشور، سهم قابل توجهی از فعالیت شرکتهای بنیان را در حوزه ICT جمعآوری کند.
فقیهی ادامه داد: با فعالیتهای صورت گرفته در حوزه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی توانستهایم از ۳ هزار و پانصد شرکت دانشبنیان به چیزی در حدود، هزار و سیصد و پنجاه شرکت دانشبنیان فعال در حوزه ICT دستیابیم، که این رشد قابل توجهی است.
دبیر ستاد توسعه اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی با اشاره به درآمد شرکتهای دانشبنیان در حوزه ICT در شش ماه نخست اول سال اظهار کرد: درآمد فعالان دانشبنیان در حوزه ICT در شش ماه نخست سال حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است که معادل کل فعالیتهای صورت گرفته در سال ۹۵ است.
فقیهی، در ادامه باوبیان اینکه تمام پتانسیل موجود فضای ICT در بخش دانشبنیان گنجانده نمیشود گفت: تمام پتانسیل و فضای ICT کشور در بخش دانشبنیان گنجانده نمیشود و شرکتهایی وجود دارند که تنها در زمرهی شرکتهای خلاق قرار میگیرند، و از لحاظ آماری جزء دستهبندی شرکتهای دانشبنیان قرار نمیگیرند، از سوی دیگر روزانه با استارتاپهای قدر و برنامههای کاربردی جدیدی در کشور روبرو میشویم، که اگر بخواهیم آنها را هم در زمره شرکتهای دانشبنیان بهحساب آوریم به طور حتم با حجم بیشتری از فعالان دانشبنیانی در حوزه ICT روبرو خواهیم شد.
وی با بیان اینکه اقتصاد جدیدی در بازار رقابتی در حوزه ICT حاکم شده است گفت: فناوری اطلاعات و ارتباطات با نفوذ در محیط کسب و کار باعث به وجود آمدن کسبوکارهای جدید در حوزه فناوری اطلاعات و همچنین ایجاد اقتصاد جدیدی در بازار شده است.
فقیهی با تأکید بر اهمیت ایجاد اکوسیستم استارتاپی در کشور گفت: برای توسعه و پیشرفت فعالیت استارتاپها در حوزه ICT نیازمند زیست بومی هستیم تا فضای تسهیلگری برای رشد آنها فراهم شود و این محیط باید نیازمند یک سری موجودیتها همچون دانشگاهها، پارکهای علم و فناورانه، مراکز رشد، سرمایهگذارها ، شتابدهندهها و از همه مهمتر نقشآفرینی دولت و نهادهای حاکمیتی است که بازیگران اصلی زیستبوم کارآفرینی هستند.
وی با اشاره به اینکه در کشور فضا برای زیستبوم فناورانه به خوبی شکل گرفته است گفت: در اکوسیستم شکلگرفته، دولت مصوبهای را شکل داد تا در آن موضوعات و مشکلات فیمابین، توسط کارگروهی متشکل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان برنامه و وزارت اقتصاد و وزارت ارتباطات دنبال شود.
فقیهی با بیان تصویب برنامههای حمایتی توسط ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی اظهار کرد: به منظور توسعه صنعت ICT، موضوع پیوست فناوری از طرف دولت به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری واگذار شد، تا این معاونت با اجرای نقش حمایتی خود بتواند در حوزهی بازارسازی نقشآفرینی کند.
وی در ادامه گفت: با نگاه اجمالی به خرید محصولات دانشبنیان در حوزه ICT درمیابیم که دولت بیشترین و بزرگترین خریدار محصولات در این بخش است. دولت میتواند با اطمینان از محصولات داخلی و استفاده از آنها به جای نمونههای خارجی، به انتقال تکنولوژی در پروژههایی که هنوز نوآوری در کشور صورت نگرفته دست یابد.
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانشبنیان دریایی به اشاره به دیگر نقش حمایتی این ستاد در معاونت بیان کرد: در حوزهی دانشبنیانی و استارتاپی مسئله اساسی که با آن مواجه هستیم، رویارویی با شرکتهای نوپا و بسیار کوچک در حوزه ICT است، به همین منظور توسعه فناوری در حوزه ICT کمی دشوارتر صورت میگیرد.
فقیهی افزود: در این راستا ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی، تمرکز خود را بر روی چند یونیکورن ” شرکتهایی که ارزششان بیش از یک میلیارد دلار است” قرار میدهد، چراکه دنبالهرو رشد این شرکتهای قدر و حمایت از آنها، شرکتهای دانشبنیان نیز به حرکت میافتند و حتی میتوانیم شاهد رشد شرکتهای دانشبنیان بیشتری در این عرصه باشیم.