در فضای استارتاپی عادت بر این است که از موفقیتها بگوییم تا امیدمان به آینده را زنده نگهداریم اما اشتباه بزرگی است که شکست گذشتگان را به فراموشی بسپاریم و از تجارب گذشتگان بهرهمند نشویم. برای این منظور تیم اکوموتیو اقدام به جمعآوری تجربیات مجموعهای از استارتاپهای ناموفق کرده است تا شاید مرور سرگذشت ناکام ایشان زمینهای باشد برای موفقیت استارتاپهای نوپای جامعه استارتاپی ایران. این مجموعه به مرور و در قالب بخش داستان شکست منتشر و در اختیار مخاطبین قرار خواهد گرفت. اولین قسمت از این مجموعه که به داستان شکست استارتاپ مد مدیا میپردازد را با هم مرور میکنیم.
مد مدیا ابتدا کار خود را به عنوان وبسایت سبک زندگی بانوان آغاز کرد و به تدریج خط مشی خود را تغییر داده و به جای تمرکز صرف بر بانوان، مخاطب گستردهتری را هدف قرار داد. این شرکت در مجموع حدود ۲۲۵ میلیون دلار از شرکتهای سرمایهگذاری سیلیکونولی و چند سرمایهگذار دیگر دریافت کرد.
- مد مدیا در سال ۲۰۰۵، سایت Mode.com را در هفتهی مد نیویورک راه انداخت. این وبسایت در میان ۲۰ گروه و کانال سبک زندگی فعالیت داشت، ازجمله: سبک پوشش بانوان، مد، زیبایی، سبک زندگی مردان، سلامتی و تندرستی، فرزندپروری،دستور پخت غذاها و رستورانها و سرگرمی، موسیقی و فیلم.
- به گزارش comScore در ژوئن ۲۰۰۷ مد مدیا رتبهی نخست را در وبسایتهای زنانهی آمریکا به دست آورد. سپتامبر ۲۰۰۷، این شرکت نخستین محصول اکتشافی خود به نام «گالم کوراتور» را عرضه کرده و شروع به جا انداختن واژهی «کوراشن» به عنوان روشی برای فیلتر کردن محتوا در شبکههای اجتماعی نمود.
- این شرکت، در ژانویهی ۲۰۰۹ شرکت پرسونیوا و در سپتامبر ۲۰۱۱، نینگ را خرید؛ پلتفرم رسانهی اجتماعی که به کاربران اجازه میداد شبکههای اجتماعی سفارشی ایجاد کنند.
- مد مدیا در سال ۲۰۱۴، Mode Studios را راهاندازی کرد تا مجموعه فیلمهای دست اول و سرگرمیها و فیلمهای دیجیتال با نام تجاری خودش را در نیویورک، سانفرانسیسکو و لسآنجلس تولید کند. مد مدیا، سال ۲۰۱۵ پلتفرم پخش فیلم مد مدیا را راهاندازی کرد.
در سال ۲۰۱۵ درآمد مد مدیا به ۱۰۰ میلیون دلار در سال رسیده بود، اما این رشد متوقف شده و به گفتهی یکی از اعضای هیئت مدیره، شرکت در یک سال حدود ۱۰ میلیون دلار را از دست داد. سوء مدیریت مالی و نوآوریهای پرخرج از جمله علل این اتفاق برشمرده شدند.
همچنین گفته میشود که آرورا -مدیرعامل شرکت- سبک زندگی و شخصیت ولخرجی داشت که بر همهکس آشکار بود. از کت وشلوارهای گرانقیمت او گرفته تا شایعاتی که پیرامون زندگیاش وجود داشت مبنی براینکه اموال شرکت را برای مصارف شخصیاش خرج میکند. هرچند بازرسیها وی را از این اتهامات مبرا ساخت اما فضای بیاعتمادی که در شرکت بهوجود آمده بود موجب شد که وی از سمت مدیرعاملی بر کنار شود. در ادامه اندرسون هم که از پیشگامان شرکت و از اعضای تأثیرگذار هیئت مدیره بود، پس از فروش شبکهی اجتماعی نینگ به کاندکس، بدون هیچ توضیحی از سمت خود کنارهگیری کرد.
بالاخره جک روتولو، بر مسند مدیرعاملی نشست، هر چند کار دشواری پیش رو داشت. روتولو توانایی مدیریت وضعیت پیشآمده را نداشت و مورد اعتماد اعضای شرکت هم نبود. مشکلات متعدد او را وادار به اخراج ۳۰ نفر در ماه ژوئن نمود که در نتیجه فضا را متشنجتر ساخت. مشکل اینجا بود که مدیرعامل بدون هیچ توضیحی تصمیمات خود را به اجرا درآورده و با کارمندانش تعامل نداشت. در نهایت، روتولو که ایمان خود را به شرکت و امید به نجات را از دست داده بود و خود را ناتوان از جذب سرمایهی بیشتر میدید، تصمیم به تعطیلکردن مد مدیا گرفت.
در روزهای آینده داستانهای بیشتری از شکست استارتاپها را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. شکستهایی که نگاه درست به آنها میتواند زمینه موفقیت ما را فراهم کند!