دیدهبان جهانی کارآفرینی (GEM) هرساله نرخ خوداشتغالی و بنگاههای جدید را در تعداد زیادی از کشورها ازجمله ایران تخمین میزند. دادههای GEM از نوع دادههای اولیه است که از طریق پیمایش و مصاحبه فردی از نمونه حداقل ۲۰۰۰ نفری با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، در هر کشور به دست میآید. در تصویر زیر، مهمترین شاخصهای این گزارش به تفکیک برحسب زنان و مردان نشان دادهشده است.
این شاخصها عبارتند از:
درک فرصت کارآفرینانه: درک فرصتهای خوب راهاندازی کسبوکار در محل زندگی در شش ماه بعدی است.
درک قابلیت کارآفرینانه: برخورداری از دانش، مهارت و تجربه راهاندازی کسبوکار جدید است.
کارآفرینی نوپا: درصد افراد بزرگسال ۱۸ تا ۶۴ سال کشور است که در حال راهاندازی کسبوکار بوده یا کسبوکار آنها بیشتر از ۴۲ ماه سابقه فعالیت ندارد.
کارآفرین تثبیتشده: درصد افراد بزرگسال ۱۸ تا ۶۴ سال کشور است که هماکنون کسبوکاری را مدیریت میکند، شخصاً مالک تمام یا بخشی از آن کسبوکار است که بیشتر از ۴۲ ماه سابقه فعالیت دارد.