مراسم اختتامیه جشنواره گیم تهران شنبه شب ۱۹ اسفندماه با حضور عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی جنتی وزیر سابق ارشاد و سرپرست نهاد ریاست جمهوری و حسن کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در تالار وحدت برگزار شد.
هیات داوران هفتمین جشنواره بازیهای رایانهای تهران در بیانیهای، آثار امسال بازیسازان را چندان رضایتبخش ندانستند. براساس این بیانیه روند فنی بازیهای ایرانی با وجود پیشرفت فناوری و افزایش منابع آموزشی، چندان رضایتبخش نیست. در بخش طراحی بازی نیز بازیها بر بازار داخلی تمرکز داشته و از خلاقیت و نوآوری فاصله گرفتهاند.
همچنین هیات داوران در بخش هنری به انتظارات اولیه نرسید و میانگین امتیازات این دوره پایینتر از دوره پیش بود. در بخش بازی نامه و داستان بازی نیز هیات داوران ضمن ابراز نگرانی از وضعیت فعلی، هیچ بازی نامهای را شایسته تقدیر ندانستند؛ اما در بخش بازیهای داستان محور شرایط امیدوارکنندهتر است.
در پایان مراسم نیز هیات داوران بار دیگر روی صحنه آمده و اعلام کردند هیچ کدام از ۱۷۲ بازی حاضر در جشنواره، نه در بخش موبایل و نه در بخش PC، نتوانستند نظر هیات داوران را جلب کرده و در نتیجه آنها از اعلام بهترین بازی سال خودداری میکنند. براساس نظر هیات داوران، هیچ بازی نتوانسته بود در همه ابعاد فنی، هنری، موسیقی و طراحی، همزمان عملکرد قابل قبولی داشته باشد.
به نظر میرسد این جشنواره تلنگری به بازیسازان ایرانی باشد چرا که اولا ساخت بازی با هر کیفیتی، دیگر مورد قبول متخصصان نیست و دوما هیچ کدام نتوانسته بودند کیفیت بازی را در همه ابعاد حفظ کرده و به نظر میرسد تیمهای مختلف برای تقویت نقاط ضعفشان، نیاز به همکاری و انجام پروژههای مشترک دارند.
بر اساس این گزارش در حالی داوران انتقادات خود را اعلام کردند که بسیاری از تیمهای بازیساز پس از حضور روی سن اعلام کردند که بسیاری از همکارانشان کشور را ترک کردهاند. موضوعی که با اظهار تاسف دبیر جشنواره نیز همراه بود.
از مهاجرت بازیسازان به خارج از کشور متاسفم
محمد حاج میرزایی، دبیر هفتمین جشنواره رایانهای تهران نخستین سخنران این مراسم بود. او گفت: بیش از هزار بازیساز از سراسر کشور آثار خود را به جشنواره ارسال کردند.
وی افزود: بیش از ۱۰۰ نفر عضو تیم اجرایی برگزاری هفتمین جشنواره بازیهای رایانهای تهران، در ۴ ماه گذشته برای هرچه بهتر برگزار شدن این رویداد تلاش کردند.
حاجی میرزایی با بیان اینکه مهمترین هدف ما از برگزاری این رویداد ارتقای صنعت بازیسازی در کشور است، گفت: امیدواریم در این جشنواره توانسته باشیم پیام این صنعت را به گوش مسئولان و سیاستگذاران برسانیم، همچنین زمینه آشنایی گیمرها با بهترین بازیهای ایرانی فراهم آمده باشد.
دبیر هفتمین جشنواره گیم تهران با بیان اینکه بازیهای ویدیویی یکی از موثرترین رسانهها برای انتقال پیام است، گفت: این صنعت دیگر صنایع فرهنگی را پشت سر گذاشته و هر سال هم این فاصله بیشتر میشود. در چنین شرایطی ما بهعنوان میراث دار فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی، باید در راه توسعه این صنعت بکوشیم.
وی با اظهار تاسف از اینکه برخی بازیسازان برتر سال گذشته اکنون در کشورهای دیگر به بازیسازی مشغولند گفت: امیدواریم سال آینده همه بازیسازان برتر این رویداد را با کارهای بهتر در جشنواره هشتم ببینیم.
اعلام رسمی تاسیس خانه بازیسازان
در ادامه این مراسم تاسیس خانه بازیسازان بهصورت رسمی اعلام شد.
فرزام ملک آرا، عضو هیات موسس خانه بازیسازان در این باره گفت: نبود یک صنف و انجمن در صنعت بازیهای رایانهای بهشدت احساس میشد که خوشحالیم با تلاشهای صورت گرفته بالاخره خانه بازیسازان بهعنوان مجموعهای صنفی، غیرتجاری و غیرانتفاعی تشکیل شد.
وی افزود: امکان عضویت بازیسازان بهصورت حقیقی در خانه بازیسازان فراهم است و کافی است که متقاضی عضویت حداقل در یک پروژه بازیسازی در یکی از چهار رشته فنی، طراحی، مدیریت تولید یا موسیقی فعال بوده باشد.
رتبه نخست بازیسازی در منطقه هستیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز که از یک سفر استانی مستقیما به جشنواره آمده بود، در این مراسم با یادآوری اینکه اکنون در عرصه بازیهای رایانهای از افق ۲۰ ساله توسعه جلوتریم و رتبه نخست منطقه را در اختیار داریم، گفت: امروز بازیها آنقدر جدی شدهاند که در حوزههای آموزش، درمان، دین، سیاست و فرهنگ اهدافی برای آنها تعریف میشود که این یعنی بازی دیگر بازی نیست و جدی شده است.
صالحی در سخنانی کوتاه با ابراز خوشحالی از حضور در جمعی از «جوانان خلاق» گفت: اگر مهمترین تحولات چند دهه اخیر در زندگی بشر را بخواهیم نام ببریم به نظرم دو چیز یعنی فضای مجازی و دیگری صنعت بازی بیشترین تحولات زندگی بشر را به خود اختصاص دادهاند.
وزیر ارشاد افزود: بازی در سالهای اخیر هم در حوزه سختافزاری و هم در حوزههای نرمافزاری تحولات بسیاری را تجربه کرده که آنقدر گسترده و سریع است که خیرهکننده به نظر میرسد.
صالحی افزود: در حوزه اهداف، اگرچه بازیها با سرگرمی مسیر خود را آغاز کردند اما امروز بازیها آنقدر جدی شدهاند که در حوزههای آموزش، درمان، دین، سیاست و فرهنگ اهدافی برای آنها تعریف میشود که این یعنی بازی دیگر بازی نیست و جدی شده است.
وزیر ارشاد در ادامه گفت: در ایران در سال ۹۲، شانزده میلیون گیمر داشتیم که در سال ۹۴ به ۲۳ میلیون رسیده است. میانگین سنی گیمرها هم دیگر نوجوانان نیستند. در برخی کشورهای جهان مانند آمریکا این معدل سنی به ۳۵ سال میرسد.
جوایز جشنواره
بر اساس این گزارش بازی منچر در حالی از نگاه مردم بهعنوان محبوبترین بازی سال شناخته شد که این بازی در هیچ یک از بخشهای فرعی و اصلی جشنواره حتی نامزد هم نشده بود.
علاوه بر این جایزه، هیات داوران از در ۸ ژانر اصلی جشنواره، داوران تنها در ۵ بخش حاضر به اهدای غزال زرین شدند:
غزال زرین بهترین بازی در ژانر اکشن: خروس جنگی: تاج و تخت
غزال زرین بهترین بازی در ژانر ماجرایی: بالهای تاریک ۲
غزال زرین بهترین بازی در ژانر استراتژی و مدیریتی: مزرعه بهاری
غزال زرین بهترین بازی در ژانر سکوبازی: Unsight
دیپلم افتخار بهترین بازی در ژانر ساده: پاپالند: فرار کلهها
غزال زرین بهترین بازی در ژانر ساده: امیرو ماهی بگیر