در فضای استارتاپی عادت بر این است که از موفقیتها بگوییم تا امیدمان به آینده را زنده نگهداریم اما اشتباه بزرگی است که شکست گذشتگان را به فراموشی بسپاریم و از تجارب گذشتگان بهرهمند نشویم. برای این منظور تیم اکوموتیو اقدام به جمعآوری تجربیات مجموعهای از استارتاپهای ناموفق کرده است تا شاید مرور سرگذشت ناکام ایشان زمینهای باشد برای استارتاپهای نوپای جامعه استارتاپی ایران. این مجموعه به مرور و در قالب بخش داستان شکست منتشر و در اختیار مخاطبین قرار خواهد گرفت. هفتمین قسمت از این مجموعه که به داستان شکست استارتاپ Healthspot میپردازد را با هم مرور میکنیم.
Healthspot با هدف ارائهی خدمات بهداشتی از راه دور در سال ۲۰۱۰ تاسیس شد. این شرکت به دنبال افزایش دسترسی به خدمات بهداشتی باکیفیت، مناسب و در دسترس بود و با استفادهی خلاقانه از تکنولوژی در حوزهی سلامت، برای رسیدن به هدف خود تلاش میکرد. در این راستا یک مطب پزشکی مجازی به نام Care 4 Station تأسیس نمود. بدین صورت که با استفاده از پلتفرم نرمافزار سفارشی خود، بیماران و ارائهدهندگان خدمات بهداشت و سلامت را در مکان مناسبی گرد هم میآورد. این شرکت ابزارهایی جهت بالا بردن توان متخصصان، هوشمندسازی خدمات بهداشتی (پزشکی از راه دور)، و سادهتر و در دسترستر کردن آنها در اختیار داشت.
Healthspot بهطور کلی در سرمایهگذاری خطرپذیر و در مرحلهی پرداخت بدهی خود، در فاصلهی جولای ۲۰۱۱ و ژانویهی ۲۰۱۵، ۴۳.۸ میلیون دلار سرمایه جذب کرد. اما در نهایت علیرغم همهی موفقیتها و امیدهایی که نسبت به آیندهی این شرکت وجود داشت، ژانویهی ۲۰۱۶ Healthspot اعلام ورشکستگی نمود. اما این شکست دلایلی داشت که لزوماً قابل تعمیم به صنعت پزشکی از راه دور و ناامید شدن از آیندهی این شرکت نیست.
Healthspot تنها اجازهی ملاقاتهای برنامهریزی شده میان بیماران و پزشکان را میداد و خدمات بهداشتی را آنگونه که ادعا مینمود، درلحظه ارائه نمیکرد. این مدل کاری نخستین علت شکست شرکت محسوب میشد. علاوه بر این، هزینههای شرکت بسیار بالا بود. Healthspot از خدمات شرکت ویدیو استفاده میکرد که نه تنها گران بود، بلکه نیاز به زیرساختهایی داشت که هزینههای سنگینی را بر دوش شرکت میگذاشتند. از سوی دیگر، تجهیز کیوسکهای Healthspot بسیار گران تمام میشد، درحالیکه روزانه فقط حدود ۱۰ بیمار به این کیوسکها مراجعه میکردند و این تعداد، هزینههای انجام شده را توجیه نمیکرد.
همین تعداد اندک بیماران دلیل مهمی برای شکست شرکت بود، چراکه خدمات ارائهشده توسط Healthspot به گستردگی مراکز مراقبت اورژانسی نبودند. در واقع، مشتریان کیوسکها را طیف محدودی از جامعه تشکیل میداد که بیماریهای کوچکی داشته و صرفاً به مراقبت پزشکی نیاز داشتند.