در فضای استارتاپی عادت بر این است که از موفقیتها بگوییم تا امیدمان به آینده را زنده نگهداریم اما اشتباه بزرگی است که شکست گذشتگان را به فراموشی بسپاریم و از تجارب گذشتگان بهرهمند نشویم.
برای این منظور تیم اکوموتیو اقدام به جمعآوری تجربیات مجموعهای از استارتاپهای ناموفق کرده است تا شاید مرور سرگذشت ناکام ایشان زمینهای باشد برای موفقیت استارتاپهای نوپای جامعه استارتاپی ایران. این مجموعه به مرور و در قالب بخش داستان شکست منتشر و در اختیار مخاطبین قرار خواهد گرفت. دهمین قسمت از این مجموعه که به داستان شکست استارتاپ OnLive میپردازد را با هم مرور میکنیم.
آنلایو شرکت مستقر در مونتین ولیِ کالیفرنیا و ارائهدهندهی فناوریهای بصری سازی ابری بود. شاخصترین محصول آن، سرویس بازی ابری بود که به کاربران اجازه میداد بدون نصب بازیهای کامپیوتری روی دستگاههایشان، آنها را اجاره کرده یا نسخهی نمایشی آن را بازی کنند. بازیها به جای دستگاه مشتری، روی سرورهای ارائهدهنده سرویس اجرا میشدند. به این ترتیب کاربر میتوانست با دستگاهی نیز که به خاطر سختافزار ضعیف، قادر به پخش بازیها نبود، بازی را اجرا کند. همچنین قابلیت ضبط بازی و تماشا کردن آن نیز در اختیار کاربر قرار میگرفت. به این ترتیب بازیها بر روی رایانههای شخصی، دستگاههای موبایل و تبلت، تلویزیونهای هوشمند و کنسولهای بازی مخصوص شرکت آنلایو قابل استفاده بود.
هزینهی ماهانه استفاده از سرویس ۱۴.۹۵ دلار آمریکا بود. اما در مارس ۲۰۱۰، استیو پرلمن مدیرعامل شرکت، از وجود پرتال بازی آنلایو خبر داد که روشی رایگان برای دسترسی به نسخهی آزمایشی یا اجارهای بازی بود. سپتامبر ۲۰۱۱ این سرویس با مشارکت بریتیش تلکام امکانات اجتماعی را نیز به بازی افزود.
سرویس آنلایو واکنشهای متفاوتی را دریافت کرد. هر چند برخی عدم نیاز به نصب بازیها برای نسخهی آزمایشی و همچنین حالت تماشاچی درونی آن را ستایش میکردند، اما عدهی دیگر تأخیر ورودی برخی از بازیها و کیفیت آنها را زیر سؤال برده و در نتیجه این سرویس را برای کاربران آیندهنگر جانشین کاملی در حوزهی بازیها نمیدانستند، مخصوصاً که اشتراک این سرویس بهطور کلی نسبت به ارتقای رایانههای موجود، هزینهی بیشتری داشت.
آنلایو خوب پول در نمیآورد. در حالیکه حدود ۵ میلیون دلار در ماه هزینه میکرد، اما کاربران به هزینه کردن برای استفاده از این سرویس، روی خوش نشان نمیدادند. به گفتهی پرلمن، شرکت هزاران سرور را در اختیار گرفت که بیاستفاده ماندند و فقط ۱۶۰۰ کاربر به صورت همزمان در سراسر جهان از این سرویس استفاده میکردند. در نتیجه خوشبینی اولیه به تدریج رنگ باخت چرا که علیرغم انتظارات، موفقیتی در زمان مورد انتظار به دست نیامد.
یکی از محصولات خوب شرکت، بازی هومفرانت بود که شکل تیرانداز اول شخص را داشت و شرکت روی موفقیتش حساب کرده بود، اما این بازی هم کمتر از هزار نسخه فروش رفت. اقدام بعدی عرضهی پلیبک بود که مثل نتفلیکس، مجموعهای از بازیها را در ازای ماهیانه ۹.۹۹ دلار، در اختیار کاربر قرار میداد، اما این مورد هم تنها با استقبال ۱۲۰۰۰ کاربر مواجه شد. راهحل بعدی، عرضهی میکرو کنسول بود، ستتاپ باکسی به قیمت ۹۹ دلار با کنترل بیسیم که منحصراً برای بازی استفاده میشد. هر چند افراد زیادی این محصول را خریداری کردند و قیمت خود دستگاه بالا نبود، اما دیگر اقلام موجود در آن و تمام کابلهایی که مدیریت اصرار به گذاشتنشان در جعبهی محصول داشت، هزینهی تمامشده را بالا برده و شرکت را متضرر ساخت.
علاوه بر این، پرلمن رابطهی خوبی با کارمندانش نداشت و به کنار نیامدن با دیگران مشهور بود. وی مثل اکثر سهامداران شرکت، به هیچکس پاسخگو نبود.
اوت ۲۰۱۲ آنلیو تمام کارکنانش را مرخص کرد و رویهی موسوم به «واگذاری به نفع سرمایهگذاران» را در پیش گرفت.
در نهایت پس از چند سال تلاش برای بقای شرکت، آوریل ۲۰۱۵ اعلام شد که شرکت سرگرمیهای کامپیوتری سونی، حقّ امتیاز آنلایو را خریداری کرده است و همهی سرویسهای این شرکت، تا پایان آوریل متوقف شدند.