در فضای استارتاپی عادت بر این است که از موفقیتها بگوییم تا امیدمان به آینده را زنده نگهداریم اما اشتباه بزرگی است که شکست گذشتگان را به فراموشی بسپاریم و از تجارب گذشتگان بهرهمند نشویم. برای این منظور تیم اکوموتیو اقدام به جمعآوری تجربیات مجموعهای از استارتاپهای ناموفق کرده است تا شاید مرور سرگذشت ناکام ایشان زمینهای باشد برای موفقیت استارتاپهای نوپای جامعه استارتاپی ایران. این مجموعه به مرور و در قالب بخش داستان شکست منتشر و در اختیار مخاطبین قرار خواهد گرفت. سیزدهمین قسمت از این مجموعه که به داستان شکست استارتاپ Karhoo میپردازد را با هم مرور میکنیم.
کارهو در سال ۲۰۱۴ با سرمایهگذاری RCI در لندن تأسیس شد؛ یعنی به وسیله همان سرویسی که از برندهای گروه رنو در جهان و برندهای گروه نیسان در اروپا پشتیبانی میکرد. کارهو، نخستین پلتفرم رزرو یکپارچه برای تاکسیها و ماشینهای ون بود. در واقع، کارهو برخلاف رقبای خود، به جای استخدام تاکسیهای مجزا، شرکتهای موجود را وارد سیستم خود میکرد و مدعی بود که راهحلی بادوام برای حلّ معضل ترافیک ارائه میدهد، چراکه برخلاف سرویسهای مشابه، به جای افزایش تعداد خودروهای موجود در خیابان، افراد را به شکل مؤثرتری به مقصد رسانده و از حجم اتومبیلها میکاهد. البته کارهو یک هدف ضمنی دیگر نیز داشت. او بدنبال ارائه دادههایی ضروری در مورد اقتصاد، محیطزیست و حملونقل به بخشهای خصوصی و عمومی بود تا آنها را در ساختن «شهرهای هوشمند» یاری کند.
اما همهی این شعارها با استقبال خوبی از جانب کاربران مواجه نشد و در مجموع ۳۰۰.۰۰۰ نفر اپلیکیشن کارهو را دانلود کردند (بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار بار دانلود نسخهی اندروید از گوگل پلی). این واقعیت، کارهو را در رتبهی ۸۶ در میان اپلیکیشنهای حملونقل انگلستان قرار میداد. وضعیتی که در آمریکا به مراتب بدتر بود.
بازار حملونقل اینترنتی به شدت رقابتی بود و شرکتها یارانههای سنگینی به مشتریان جهت پیشی گرفتن از رقبای خود در این بازار پرداخت میکردند. چیزی که از سوی کارهو پیشبینی نشده بود و باعث عدم استقبال کاربران نسبت به آن شده بود.
اکتبر ۲۰۱۶، زمزمههای تعطیلی شرکت به گوش رسید. ایشاگ از ناتوانی کارهو در پرداخت حقوق ۶۰ کارمند خود خبر داد و جهت ملاقات سرمایهگذاران به سنگاپور سفر کرد. این در حالی بود که شرکت سال قبل، ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرده و دفاتر مجلّلی در لندن خریداری کرده بود. از سوی دیگر، مدیرعامل کارهو از تزریق ۵ میلیون دلار سرمایه به شرکت خبر داده بود. اما در نهایت، وعدهها عملی نشد و با جدی شدن بحران مالی کارهو، کارکنانی که در شهرهای مختلف -از سنگاپور تا تلآویو- شش هفته بدون حقوق برای شرکت کار کرده بودند، از خود میپرسیدند: «این همه سرمایه چطور با این سرعت از بین رفت؟» البته ایشاگ رقم ۲۵۰ میلیون دلار را سوءتفاهم خوانده و آن را ۵۲ میلیون دلار اعلام کرد.
از سوی دیگر، ۲۸ اکتبر ۲۰۱۶ شرکت خدمات مشتریان Modsquad واقع در نیویورک، کارهو را بهخاطر عدم پرداخت ۶۰۰.۰۰۰ دلار بدهیاش بابت خدمات این شرکت، بین ماههای ژوئن تا اکتبر، مورد پیگرد قانونی قرار داد.
در نهایت، حسابداران جدیدی برای نجات داراییهای باقیماندهی شرکت و فرستادن ۱۸۰ کارمند باقیمانده به خانههایشان، به خدمت گرفته شدند و درب شرکت برای همیشه بسته شد.