ایده های استارتاپیایده های فین تکفین تک

۵ استارتاپ تأثیرگذار فناوری بیمه را بشناسید

مقایسه استارتاپ‌های بیمه‌ای کم‌رمق ایرانی با خارجی

خلاصه نوشته
  • نگاهی به استارتاپ‌های بیمه‌ای ایرانی نشان می‌دهد این کسب و کارهای نوین بیشتر در مرحله فروش محصول وارد شده‌اند و همین امر سبب شده نحوه فعالیت آنها اغلب شبیه هم باشد،علاوه براینکه ورود اغلب استارتاپ‌های ایرانی صرفا در مرحله فروش و بازار‌یابی سبب شده خلاقیت و نوآوری کمتری شکل بگیرد و سایر لایه‌های بیمه‌گری از حضور استارتاپ‌ها بی‌نصیب بماند.

به گزارش اکوموتیو، بازار بیمه پس از سه صده بهره‌مندی از ثبات اقتصادی، حالا توسط استارت‌آپ‌های پیشرو در زمینه فناوری، به صورت تمام و کمال در معرض تغییر و تحول قرار گرفته است. اکنون که محصولات بیمه‌ای دیجیتال غیر سنتی، زمان‌مند و متناسب با نیاز بازار به راحتی جای خود را در میان اعضای ناراضی و بی‌اعتماد به مؤسسات سنتی پیدا کرده‌ است، رقابت در این حوزه حتی از تصور کارآفرینان و سرمایه‌گذاران اولیه فراتر رفته است.

گرایش به تأسیس شرکت‌­هایی که حمایت سرمایه‌گذار را با خود دارد، در بخش‌های مختلف بازار بیمه تغییر و تحولات سریعی را به این صنعت وارد می‌کند. بزرگ‌ترین محرک این روند که مدل‌های تجاری، ساختار ارزشی و توانایی‌های کلیدی تمامی شرکت‌های درگیر را شکل می‌دهد، تقاضای مشتری است.

در ادامه به پنج استارت‌آپ تأثیرگذار در حوزه فناوری بیمه که در حال ایجاد تحول در تمامی سطوح بیمه هستند، پرداخته شده که مقایسه آن‌ها با استارتاپهای ایرانی تفاوت قابل ملاحظه فعالیت آن‌ها را نشان می‌دهد.

نگاهی به استارتاپهای بیمه‌ای ایرانی نشان می‌دهد این کسب و کارهای نوین بیشتر در مرحله فروش محصول وارد شده‌اند و همین امر سبب شده نحوه فعالیت آن‌ها اغلب شبیه هم باشد ضمن اینکه در بسیاری موارد استارتاپهای جدید نمونه مشابه و کپی شده از استارتاپهای موجود هستند.

علاوه براینکه ورود اغلب استارتاپهای ایرانی صرفاً در مرحله فروش و بازاریابی سبب شده خلاقیت و نوآوری کمتری شکل بگیرد و سایر لایه‌های بیمه گری از حضور استارتاپها بی‌نصیب بماند.

Everledgereverledger

آن‌ها خود را «محافظ دیجیتالی آینده» می‌خوانند که نمی­توان آن را بی‌جهت دانست. اورلجر که بنیانش در سال ۲۰۱۵ گذاشته شد، برای جلوگیری از کلاه‌برداری و تقلب در حوزه جواهرات که سالانه مبلغ هنگفت ۲ میلیارد دلار به بیمه‌گران خسارت تحمیل می‌کند، از قوی‌ترین فناوری‌ها استفاده می‌کند. اورلجر با بهره‌گیری از فناوری بلاک‌چین، قراردادهای هوشمند و بینایی ماشین، توانسته پروفایلی یکتا و تغییرناپذیر برای اموال گرانبها ایجاد کند و مسیر کلاه‌برداری را مسدود نماید.

اورلجر با دیجیتالیزه کردن و ثبت کردن بیش از یک ‌و نیم میلیون الماس در تلاش است تا با بهره‌گیری از انضمام فناوری به دنیای بیمه، اعتماد را به بازار جهانی بازگرداند. این استارتاپ که در لندن قرار دارد با طرح‌هایی که برای گسترش حوزه خدمات خود به سایر بازارها در نظر گرفته، خدمات خود را به بازار سرمایه­‌گذاری الماس سنگاپور و نیز غول‌های حوزه فناوری نظیر شرکت SAP -مستقر در آمریکا- ارائه می‌دهد.

MetromileMetromile

شرکت مترومایل که در سان‌فرانسیسکو استقرار دارد، بیمه خودرو به شیوه پرداخت به ازای مسافت طی شده، برای کسانی که سالانه کمتر از ۵۰۰۰ کیلومتر مسافت طی می‌کنند، ارائه می‌دهد. این مدل منحصربه‌فرد قیمت‌گذاری برای افرادی مناسب است که در کلان‌شهرهای ناوگان عمومی قوی یا ابَرشهرهای متراکم زندگی می‌کنند و نیز رانندگان جوان و هر کس دیگری که نیازی به بیمه خودروی نامحدود ندارد.

این شرکت با استفاده از دستگاهی کوچک که به خودرو متصل می‌شود، میزان مسافت طی شده مشتریان خود را اندازه می‌گیرد که راه‌حل آسانی است برای حل نزاع‌هایی که بر سر خسارات به وجود می‌آید. آن‌ها همچنین اپلیکیشنی در اختیار مشتریان قرار می‌دهند که هر مسئله‌ای پیرامون خودرو نظیر یافتن خودروی پارک شده و حفظ خودرو در شرایط سالم را برای راننده بسیار ساده می‌کند. درعین‌حال، مترومایل مجموعه‌ای از امکاناتی که سایر شرکت‌ها می‌توانند ارائه دهند را به نمایش می‌گذارد.

در حال حاضر مترومایل تنها در هفت ایالت آمریکا فعالیت دارد و در تلاش است تا با گسترش حوزه پوشش خود به سایر ایالت‌ها، نام خود را به عنوان یک استارتاپ تحول‌آفرین برای رانندگانی که مسافت طی شده کمی دارند، در بازار بیمه به تثبیت برساند. انتظار می‌رود با وجود ۱۹۱ میلیون دلار جذب سرمایه، مترومایل بتواند بازار بیمه خودرو را به سرعت دچار تحول کند.

Oscar HealthOscar Health

اسکار هلث با رشد سرمایه قابل توجه ۴۰۰ میلیون دلاری، در مسیر ایجاد تحول در بازار بیمه سلامت و نیز ایفای نقش، به عنوان بخشی از یک انقلاب بین‌المللی در زمینه فناوری‌­های حوزه سلامت قدم برمی‌دارد.

ایده پشت این استارتاپ تحول‌آفرین که در نیویورک مستقر است، ارائه مشاوره و جست‌وجوی درمانی در کمترین زمان به افرادی است که به واسطه کارفرما، تحت پوشش بیمه خصوصی نیستند. شرکت اسکار با بهره‌گیری از یک اپلیکیشن کاربرپسند و وب‌سایت خود، طرح‌های فردی و نیز مراقبت‌های شخصی ارائه می‌دهد. سادگی طرح‌های آن‌ها و نیز تقاضای بازار برای خدمات بهداشت‌ و‌ درمان منطقی و درعین‌حال کارآمد، آن‌ها را به یک استارت‌آپ تحول‌آفرین چابک مبدل می‌کند.استارتاپ Oscar Health

TrovTrov

استارت‌آپ تروو مستقر در بریتانیا، طرح‌هایی با انعطاف‌پذیری مناسب، استاندارد و تقاضامحور را به منظور حفاظت از اموال خصوصی ارائه می‌دهد. در دنیای دست‌نخورده و سنتی بیمه، آنچه کاربر یا مشتری با آن روبه‌رو می‌شود، به شکلی افراطی یکدست به نظر می‌رسد. با استفاده از تروو، بیمه‌نامه‌ها را می‌توان در هر لحظه آغاز، معلق یا متوقف کرد.
در این بستر می‌توان از طریق گوشی تلفن هوشمند، فرایند مرتبط با خسارت‌ها را طی چند دقیقه انجام داد و از طریق گفت و شنود آنی منازعات و شکایات را حل و فصل کرد.

در حال حاضر دامنه پوشش این شرکت به بریتانیا و استرالیا محدود می‌شود اما آن‌ها در تلاش‌اند تا فعالیت خود را به آمریکا نیز گسترش دهند. تروو تاکنون توانسته مجوز فعالیت در ۳۱ ایالت آمریکا را کسب کند؛ اما فارغ از بحث گسترش حوزه پوشش، این شرکت قصد دارد با ورود به بازار مترومایل، بیمه‌های اتومبیل پرداخت به ازای مسافت نیز به مشتریان ارائه دهد و بدین ترتیب بر رقابت میان استارتاپ­های فناوری بیمه در حوزه خودرو بیافزاید. ۹۱ میلیون دلار سرمایه‌ای که شرکت تروو جذب کرده حاکی از شرایط مطلوب برای رسیدن به اهداف مشخص‌شده و حتی گذر از آن‌ها است.

LemonadeLemonade

می‌توان ادعا کرد که لیموناد شرکتی است که تاکنون بیشترین توجه‌ها را در حوزه فناوری بیمه به خود جلب کرده است. این شرکت بیمه‌گر که عملکردی مشابه یک شرکت نرم‌افزار توزیع‌شده (SaaS) دارد، همراه با فضا و کیفیتی بسیار کاربرپسند و با بهره‌گیری از یادگیری ماشین و نیز آنچه «چت­‌بات جذاب» نامیده می‌شود، به بازار بیمه وارد شد.

در حال حاضر لیموناد پیشرفته‌ترین مدل بیمه شخص به شخص (P2P) را به بیش از ۱۴ هزار نفر (تا ماه ژوئن ۲۰۱۷) ارائه می‌دهد. این استارتاپ ساکن در نیویورک اخیراً با حذف کسورات -از شرایط نامطلوب در بیمه‌نامه‌های سنتی- قدمی شجاعانه در مسیر تحول در صنعت بیمه برداشته است. با در اختیار داشتن این ایده‌های تحول‌آفرین، میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری و نیز حضور یک استاد مشهور اقتصاد رفتاری در پست مدیر بخش رفتاری (Dan Ariely) باید انتظار داشت برای سال‌های متوالی شرکت لیموناد محور بحث‌های حوزه فناوری بیمه باقی بماند.

آینده حوزه فناوری بیمه

صنعت بیمه پس از چندین سال استفاده از فرآیندهای زمان‌بر و پیچیده، به شدت نیازمند تغییر و تحول است. بیمه‌گران و استارتاپ‌ها در حال پذیرش این واقعیت هستند و انتظار می‌رود شرکت‌های جدید بیشتری به صحنه فناوری بیمه وارد شوند. موضوع مهمی که در تمامی بخش‌های بیمه همچنان حل نشده باقی مانده بحث انحراف از تعادل است؛ در درازمدت عرضه و تقاضا در آستانه تعادل قرار می‌گیرد.
در این مسیر تحولات ناشی از حوزه فناوری بیمه آشکار است. این تحولات به سرعت اتفاق می‌افتد، برخی از این ابداعات احتمالاً کوتاه‌مدت باشند و پس از مدتی از میان بروند، با این حال برخی دیگر همانند نمونه‌هایی که در متن آمده، احتمالاً ماندگار خواهند شد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۴ Average: ۳.۵]
منبع
ریسک نیوز
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. سلام وقت بخیر ممنون بابته اطلاعات خوبتون اگر درحوزه بیمه استارت اپ های جدید مخصوصا درخصوص بیمه های اشخاص و عمر داشتید ممنون میشم ارسال کنید یا به اشتراک بذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *