دانشگاهها برای توانمندسازی دانشجویان جهت کسب جایگاههای شغلی مناسب و برخورداری از شانس بیشتر برای ورود به بازار اشتغال، دورههای مهارتافزایی را تدوین و اجرا می کنند.
به گزارش اکوموتیو، یکی از سیاستهای مهمی که در حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم در سال ۱۳۹۷ دنبال میشود «ارتقای برنامههای مهارتافزایی دانشجویان» است.
هدف از برگزاری دورههای مهارتافزایی، توانمندسازی دانشجویان جهت کسب جایگاههای شغلی مناسب در جامعه است. همچنین برخورداری آنها از شانس بیشتر برای ورود به بازار اشتغال است که رقابت برای آن بسیار است.
دانشجویان با شرکت در این دورهها مهارتهایی را به صورت رایگان فرا میگیرند. در برخی از دانشگاهها گذراندن این دورهها برای تمام دانشجویان لازم و ضروری بوده ولی در برخی دیگر از دانشگاهها به صورت اختیاری است. دانشجویانی که در این دورهها و کارگاهها شرکت میکنند حداقل ۳۰ درصد شانس بیشتری در کسب و کار مناسب خود در جامعه را دارا هستند.
مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در زمینه مهارت آموزی دانشجویان گفت: ایجاد شغل برای دانشجویان در حیطه ماموریتهای دستگاه آموزش عالی نیست، هدف از طرح مهارتآموزی، آموزش مهارتیهایی به دانشجویان است که آنها را با مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی آشنا می کند.
وی افزود: دانشگاههای جامع علمیکاربردی و فنی و حرفهای نیز دانشجویان را برای اشتغال در بازار کار آماده می کنند که این نوع آموزشها از نوع تکنیکی و فنی است و با طرح مهارتآموزی به دانشجویان متفاوت است.
معاون آموزشی وزارت علوم یادآورشد: اقدامات جدی در خصوص مهارتآموزی در دانشگاهها در حال انجام است و ستاد وزارت علوم، پشتیبانی حقوقی و نهادینه کردن این امر را برعهده دارد.
وی، اصلاح محتوایی برنامههای درسی را بخش اول کار دانست که از ۲ سال پیش آغاز شده و از میان ۳ هزار برنامه درسی، ۸۰۰ برنامه مورد بازنگری قرار گرفته است.
شریعتی نیاسر تاکید کرد: طرح مهارتآموزی به دانشجویان یک طرح متمرکز و واحد نیست و از آغاز سال جاری حرکتی فراگیر در آموزش عالی در راستای طرح مهارتآموزی به دانشجویان آغاز شده است.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: در آذرماه سال ۱۳۹۵ نیز به دانشگاهها ابلاغ شد که دانشگاهها می توانند دو درس ۲ واحدی را در سقف سنوات مجاز تحصیلی در زمینه مهارتآموزی به صورت رایگان به دانشجویان ارائه کنند و در این راستا دروسی نیز به دانشگاهها پیشنهاد شده است.
وی تصریح کرد: البته در دانشگاهها طرحهای متفاوتی در زمینه مهارتآموزی به دانشجویان آغاز شده است و وزارت علوم از آنها حمایت می کند.
براساس این گزارش، برخی از طرح های مهارتآموزی دانشجویان به شرح زیر است :
افزایش آموزشهای جانبی به دانشجویان در سه دانشگاه برتر
یکی از این طرح ها، طرح «کهاد» نام دارد که با هدف افزایش آموزشهای جانبی دانشجویان در کنار آموزشهای دانشگاهی متعارف آغاز شده و در دانشگاههای تهران، صنعتی خواجه نصیر و صنعتی شریف اجرا می شود.
ایجاد فروشگاههای مجازی و شبیهسازی محیط کار
طرح «من» به معنی مهارتهای نوین که در زمینه ایجاد فروشگاههای مجازی و شبیه سازی محیط کار است در دانشگاه جامع علمی کاربردی اجرا می شود که در قالب این طرح دانشجویان تجربه می کنند، چگونه تبادل اطلاعات داشته و از صاحبان تجربه درس و ایده می گیرند.
الزام دانشجویان به فراگیری ۶ مهارت در طول تحصیل
طرح «تم دانش» توانمندسازی و مهارتافزایی دانشجویان را به همراه دارد و در قالب این طرح دانشجویان باید ۶ مهارت را در طول تحصیل طی بکنند که از مهارت پیش از ازدواج گرفته تا مهارت فنی، مانند جواهرسازی، قالیبافی و جوشکاری را بیاموزند.
اجرای طرح «مات» در دانشگاه علامه طباطبایی
طرح «مات» طرح دیگری است که مهارتافزایی دانشجو را در پی داشته و توسط دانشگاه علامهطباطبایی اجرا می شود، دانشجویان طی تحصیل ۲ دوره مهارتی را طی کنند تا یاد بگیرند چگونه وارد بازار کار و تجارت شوند.
اجرای طرح ۲۰۲۰ در دانشگاه خوارزمی
همچنین طرح ۲۰۲۰ در دانشگاه خوارزمی اجرا میشود و دانشگاه در قالب این طرح، آموزش ۲۰ مهارت را در ۲۰ سالگی هدف قرار داده است و دانشجویان را در این جهت هدایت می کند، در این طرح دانشجویان مهارت ارتباطی، تحلیل اطلاعات و ایدهپردازی را فرا می گیرند.
طرح «جاک» با همکاری سازمان فنی و حرفهای
طرح «جاک» طرح دیگری است که در بهبهان استارت آن زده شده و با همکاری جدی با سازمان فنیوحرفهای صورت می گیرد. طرح دیگری نیز به منظور رفع چالشهای دانشجویان در یادگیری در دانشگاه فردوسی مشهد انجام میشود که وزارت علوم از این طرحها حمایت میکند.