حسن کریمی قدوسی، دربارهی وضعیت قانون کپیرایت در صنعت بازی گفت: قانون مالکیت فکری و معنوی که آنرا با عنوان کپیرایت میشناسیم، یک الزام جهانی محسوب میشود و تمامی کشورهای فعال در صنعت نرمافزار و بازی، قانون کپیرایت را رعایت میکنند؛ اما ایران، به عنوان کشوری که در حوزهی محتوا در حال پیشرفت است و صنعت بزرگی در بخش نرم افزار و بازی دارد، همچنان کپیرایت را رعایت نمیکند و به همین دلیل صاحبان محتوا، با مشکلات متعددی روبهرو هستند.
او تاکید کرد: کپیرایت، زیرساخت اصلی صنایع محتوایی دنیا از جمله بازیسازی است و ایران، تازمانی که این قانون را رعایت نکند، شاهد رشد و پیشرفتهای چشمگیر، حتی با تزریق سرمایه، به این بخش نخواهد بود؛ در حقیقت، ریشه مشکلات در بخش محتوایی کشور، عدم رعایت حقوق کپی رایت است.
کریمی قدوسی با بیان این که عدم رعایت قانون کپیرایت در ایران، از موانع اصلی در توزیع بازیهای ایرانی به صورت جهانی است، اظهار کرد: جامعهی جهانی بهدلیل عدم رعایت حقوق مالکیت فکری و معنوی به ایران اعتماد ندارد و سرمایهگذاران و ناشران بینالمللی تصورشان این است که ایرانیها، به مالکیت فرهنگی و محتوایی آنها احترام نمیگذارند.
مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای افزود: باید با رعایت قانون کپیرایت و تعامل جهانی به جامعهی جهانی بپیوندیم، این تنها چارهای است که علاوه بر حمایت از تولیدات داخلی باعث میشود تا سرمایهگذاران خارجی ریسک را کنار بگذارند و در صنایع محتوایی ایران، سرمایهگذاری انجام دهند.
کریمی قدوسی تاکید کرد: اگر قرار باشد ایران به کنوانسیونهای بینالمللی بپیوندد، ضروری است تا تولیدکنندگان محتوا، از لایسنسهای رسمی برای نرم افزارها و غیره استفاده کنند که در وضعیت تحریمهای موجود غیر ممکن است.
او اظهار کرد: افزایش شاخص کیفیت سرویس بازیهای آنلاین، با مذاکره و گفتگو با شرکتهای خارجی به منظور کاهش تاخیر در دسترسی توسط گیمرها از سوی بنیاد ملی بازیهای رایانهای و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال پیگیری است.
کریمی قدوسی گفت: قانون مالکیت فکری و معنوی از سوی وزارتخانههای ارشاد و ارتباطات در حال پیگیری است. امیدوار هستیم IPهای استایتک به منظور هویتدار شدن کاربران فضای مجازی و قانونی برای حمایت از محتوا و صاحبان ایده، مطابق با وضعیت روز دنیا بالاخره در ایران ایجاد و اجرایی شود.