در فضای استارتاپی عادت بر این است که از موفقیتها بگوییم تا امیدمان به آینده را زنده نگهداریم اما اشتباه بزرگی است که شکست گذشتگان را به فراموشی بسپاریم و از تجارب گذشتگان بهرهمند نشویم. برای این منظور تیم اکوموتیو اقدام به جمعآوری تجربیات مجموعهای از استارتاپهای ناموفق کرده است تا شاید مرور سرگذشت ناکام ایشان زمینهای باشد برای موفقیت استارتاپهای نوپای جامعه استارتاپی ایران. این مجموعه به مرور و در قالب بخش داستان شکست منتشر و در اختیار مخاطبین قرار خواهد گرفت. سیامین قسمت از این مجموعه که به داستان شکست استارتاپ Bling Nation میپردازد را با هم مرور میکنیم.
Bling Nation به کسب و کارها کمک میکرد تا از طریق جوایز اجتماعی، بهترین مشتریان خود را به طرفدارانی پروپاقرص و دوستانشان را تبدیل به مشتریان جدید کنند. این سرویس در حقیقت یک پلتفرم موبایل بود که با برخورداری از یک شبکهی اجتماعی قوی و تراکنشهای موبایل مقرون به صرفه، انجام کارها را برای مشتریان خود تسهیل میکرد.
Bling Nation در پالوآلتو مستقر بود، و از سال ۲۰۰۹، استیکرهای NFC خود را در مناطقی عرضه نمود که تحت پوشش شرکتهای بزرگ سیمکارت نبودند. مشتریان میتوانستند با الصاق این برچسبها به گوشیهای همراه، از طریق بانک خود، در فروشگاههای محلی، پرداختهای بیسیمشان را انجام دهند. این سرویس در زمان اوجش مورد استفادهی نزدیک به ۲۰ بانک و حدود ۱۰۰۰ فروشگاه در سطح ملّی بود.
اما دنیای فناوری هر روز در حال تغییر بود. با گذشت چند سال، دورهی خردهپرداختها گذشت. با ورود سرویسهایی مثل گوگل والت و گوگل آفرز و همچنین اسکیوآر و اسکیوآر کارد کیس، وضعیت بسیار پیچیدهتر از سال ۲۰۰۷ و روزهای شیرین Bling Nation شد. در این میان PayPal با در اختیار داشتن تعداد زیادی از شرکای تجاری و خردهفروشان، ورود قدرتمندی به این عرصه را تجربه کرد. با این اوصاف برای بلینگ نیشن آشکار شد که پلتفرم و فناوریاش در صورتی بهترین عملکرد را خواهد داشت که بر روی وفاداری، جوایز و پیشنهادات محلی هدفمند متمرکز شود.
مشکل از همینجا شروع شد؛ یعنی هنگامی که Bling Nation از بانکها و فروشگاههای موجود در شبکهی پرداخت خود خواست به برنامهی وفاداری فنکانکت ملحق شوند، -که به مشتریان اجازه میداد تا در ازای ارسال بهروزرسانیهای فیسبوک در مورد خریدهای Bling Nation، کوپن دریافت کنند- بسیاری از آنها از این کار سر باز زدند. بهگونهای که با توقف صدور استیکر از جانب بانک لا جونتا در ماه مارس، شرکت پیوستن به فنکانکت را اختیاری کرد.
پس از معرفی پلتفرم خرده پرداختهای منحصربهفرد PayPal، طرح تجاری اصلی Bling Nation، زائد به نظر میرسید. دنیای جدید، جولانگاه گوگل والت و پیپال والت بود و Bling Nation دیگر در آن جایی نداشت.