در فضای استارتاپی عادت بر این است که از موفقیتها بگوییم تا امیدمان به آینده را زنده نگهداریم اما اشتباه بزرگی است که شکست گذشتگان را به فراموشی بسپاریم و از تجارب گذشتگان بهرهمند نشویم. برای این منظور تیم اکوموتیو اقدام به جمعآوری تجربیات مجموعهای از استارتاپهای ناموفق کرده است تا شاید مرور سرگذشت ناکام ایشان زمینهای باشد برای موفقیت استارتاپهای نوپای جامعه استارتاپی ایران. این مجموعه به مرور و در قالب بخش داستان شکست منتشر و در اختیار مخاطبین قرار خواهد گرفت. بیست و یکمین قسمت از این مجموعه که به داستان شکست Powa Technologies میپردازد را با هم مرور میکنیم.
Powa Technologies، یک شرکت متخصص در زمینهی تجارت الکترونیکی و تجارت همراه است که در سال ۲۰۰۷ توسط دن واگنر؛ کارآفرین انگلیسی در لندن تأسیس شد و به عنوان بخش جانبی SuperCom Ltd فعالیتش را آغاز نمود. این شرکت فناوریهایی جهت ادغام دنیای فیزیکی و دیجیتال ارائه میداد، از جمله PowaTag، PowaWeb، PowaPos، PowaPIN و یک اپلیکیشن موبایل که امکان پرداخت پول را فراهم ساخته و از کدهایی تشکیل شده است که رسانههای بازاریابی موجود مثل بیلبوردها، اقلام چاپی و تبلیغات را به شکل دیجیتال در میآورد.
این شرکت بزرگترین سرمایهی سری A را به عنوان یک استارتاپ فناوری جذب کرده و در اوت ۲۰۱۳ موفق به جمعآوری ۷۶ میلیون دلار شد. در ژوئن ۲۰۱۴، پووا شرکت هنگکنگی MPayME و فناوری ZNAP آن را خریداری نمود. در پی این اقدام، واگنر مدعی شد که پووا ارزشی بالغ بر ۲.۶ میلیارد دلار دارد. پوا با Iconnect pos نیز شریک شد تا توزیع محصولات آن را در بستهبندیهای مناسب برعهده گیرد. این شرکت در ازای هر معاملهای که انجام میشد، ۴۰ سنت یا ۱۰ واحد پایه از فروشندگان میگرفت که درآمدی درحدود ۴.۹ تا ۵.۹ میلیون دلار در سال برایش به ارمغان میآورد. اما این درآمد کافی نبود.
متاسفانه در محصولات شرکت باگهای فراوانی وجود داشت که شرکت را در جذب فروشندگان متعدد و به دنبال آن درآمدزایی و عمل به تعهدات مالی محدود میساخت. از طرفی ولخرجیهای واگنر در اجارهی دفاتر گرانقیمت و برپایی مهمانیهای پرخرج نیز مزید بر علت میشد.
همین اتفاقات باعث شد تا اوایل سال ۲۰۱۶، شرکت با مشکلات مالی مواجه شده و از پرداخت حقوق کارمندان و طرفین قرارداد خود بازبماند. دفتر هنگکنگ آن هم نتوانست حقوق کارمندانش را بهموقع بپردازد. به تدریج پووا نقدینگی خود را از دست داد و با بدهی سنگینی دست به گریبان شد. شرکت برای خلاصی از این وضعیت، برای جلب توجه سرمایهگذاران دست به هر کاری زد.
فوریهی همان سال، شرکت سرمایهگذاری Wellington Management، که بزرگترین سرمایهگذار و طلبکار پووا بود، خواستار تسویهی وام خود شد.
۲۸ ژانویهی ۲۰۱۶ در تلاش برای بازسازی شرکت، الساندرو گادوتی، مدیرعامل PowaTag شد. وی در دوران مدیریت خود، مدیرعامل موقت گروه هم شد تا از روند کار و فروش شرکتهای این گروه پشتیبانی کند. ۲۳ فوریهی همان سال، پووا ۷۴ کارمند مستقر در دفتر لندن را مازاد دانست و فردای آن روز با اعلام ورشکستگی، بیشتر کارکنانش را اخراج کرد.
۲ مارس ۲۰۱۶، اسکاینیوز اعلام کرد که دو بخش اصلی پووا، یعنی PowaWeb و PowaTag در معاملاتی مجزا فروخته شدهاند.
پس از سقوط پووا، Financial Times در مقالات متعددی برخی ادعاهای گذشتهی این شرکت را مورد سؤال قرار داد. مثلاً با بررسی ادعای ارزش ۲.۶ میلیارد دلاری شرکت در سال ۲۰۱۴، معلوم شد که این رقم چیزی در حدود ۱۰۶ میلیون دلار بوده است. از سوی دیگر ادعای قرارداد ۱۰ ساله با شرکت چینی UnionPay –که همکاریاش با یک شرکت کوچک انگلیسی عجیب بود- از جانب غول چینی تکذیب شد.