در فضای استارتاپی عادت بر این است که از موفقیتها بگوییم تا امیدمان به آینده را زنده نگهداریم اما اشتباه بزرگی است که شکست گذشتگان را به فراموشی بسپاریم و از تجارب گذشتگان بهرهمند نشویم. برای این منظور تیم اکوموتیو اقدام به جمعآوری تجربیات مجموعهای از استارتاپهای ناموفق کرده است تا شاید مرور سرگذشت ناکام ایشان زمینهای باشد برای موفقیت استارتاپهای نوپای جامعه استارتاپی ایران. این مجموعه به مرور و در قالب بخش داستان شکست منتشر و در اختیار مخاطبین قرار خواهد گرفت. بیست و دومین قسمت از این مجموعه که به داستان شکست استارتاپ Amp’d Mobile میپردازد را با هم مرور میکنیم.
امپد موبایل یک سرویس تلفن همراه بود که اواخر سال ۲۰۰۵ در آمریکا و اوایل سال ۲۰۰۷ در کانادا راهاندازی شد. نخستین سرمایهگذاران این اپراتور مجازی موبایل، شبکههای MTV و گروه موسیقی یونیورسال بودند.
این استارتاپ نخستین سرویس یکپارچه سرگرمی موبایل محسوب میشد که جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله را هدف قرار داده بود. امپد موبایل، سرویسهای صوتی، سرویسهای دادهی بیسیم مثل ۳G (براساس شبکهی بیسیم وریزون)، پیامرسان متن و عکس، Push to talk و اپلیکیشنها و محتویات قابل بارگذاری به صورت بیسیم را از طریق سرویس امپد لایو ارائه میداد. برنامهی ثابت BREW که بر روی تمامی گوشیهای امپد نصب شده بود، کلیپهای ویدیویی قابل پخش یا دانلود، رخدادهای زنده مثل سوپرکراس پخش ایستگاههای رادیویی، محتویات دانلودشدنی مثل بازی، زنگ گوشی و آهنگ را در بر میگرفت. این سرویس از کانالهای تلویزیونی هم برخوردار بود و در این زمینه عملکرد موفقی داشت.
اواخر سال ۲۰۰۶، امپد موبایل بیش از ۱۰۰،۰۰۰ مشترک داشت که ۸۹ درصد از آنها، پول قرارداد خود را از قبل پرداخت کرده بودند. درآمد شرکت از قِبل هر یک از این کاربران بیش از ۱۰۰ دلار در هر ماه بود.
مارس ۲۰۰۷، این استارتاپ با تلوس موبیلیتی در کانادا شروع به همکاری کرد. امپد مدیریت بازاریابی و محتوای چندرسانهای را برعهده داشت و تلوس مسئول صدور صورتحساب، رسیدگی به مشتریان، جنبههای خردهفروشی و شبکه بود.
اما در این میان ایراداتی وجود داشت که بعدها گریبان امپد را گرفت. مشترکان زمان طولانی را برای دریافت پاسخ تلفنی منتظر میماندند و در نهایت تماسها بدون پاسخ میماند. در فعالسازی سرویس مشکلاتی وجود داشت و میان برنامهها و طرحها با آنچه در وبسایت شرکت تبلیغ شده بود، تطابقی وجود نداشت. این استارتاپ در جذب مشتریان سیاست غلطی را در پیش گرفت و کماکان به مشتریان فاقد اعتبار کافی خدمات ارائه میداد، که در نهایت نیمی از آنها قبض خود را پرداخت نمیکردند.
این اتفاقات باعث شد، ژوئن ۲۰۰۷ استارتاپ امپد برای ورشکستگی تشکیل پرونده دهد. پایگاه مشترکین آن در اواخر سه ماههی اول، حدود ۱۷۵،۰۰۰ مشتری داشت که طبق پروندههای دادگاه، حدود ۸۰،۰۰۰ نفر از آنها پولی پرداخت نمیکردند. پروندهی حفاظت از ورشکستگی به خاطر تهدید وریزون باز شد که میگفت در صورت عدم پرداخت بدهی این شرکت، دیگر به شبکهی آن سرویس نخواهد داد. در نهایت تفاهمنامهای میان دو شرکت، و سرمایهگذار اصلی امپد منعقد شد که وریزون را مکلّف به دادن سرویس، و امپد را موظف به پرداخت وثیقهی نقدی به وریزون میکرد.
۲۰ جولای، امپد اعلام کرد که قصد دارد تمامی داراییهای خود را به مزایده بگذارد. فردای آن روز پیغامی برای مشترکین فرستاده شد که آنها را برای انتقال به اپراتور دیگری آماده میکرد.
متشکرم از مطالبی که به اشتراک میذارید،موفق باشید
سلام دوست عزیز خوش حالیم که مطالب سایت رو دنبال میکنید و با نظرتون ما رو تو هرچه بهتر کردن سایت خودتون کمک میکنید.