سخنگوی اتحادیهی کسبوکار اینترنتی در برنامهی گفتوگوی ویژهی خبری گفت: هماکنون ۳۲ هزار کسبوکار شناسایی شده در کشور در حال فعالیت است.
رضا الفتنسب افزود: این تعداد هویتشان مشخص شده است و ۱۸ هزار کسبوکار دیگر در مرحلهی تایید هویت هستند. در ۶ ماه گذشته به ۶۰۰ کسبوکار اینترنتی مجوز فعالیت داده شده است.
سخنگوی اتحادیهی کسبوکارهای اینترنتی افزود: یک درصد مجموع حجم خردهفروشیها در کشور بهصورت برخط است که این میزان در ترکیه ۳ درصد، چین ۱۳ تا ۱۵ درصد و آمریکا و انگلیس ۶ تا ۸ درصد است.
او گفت: اگر کسبوکارهای سنتی خودشان را بهروز نکنند به مرور از دور خارج خواهند شد. به ازای هر ۳۵ نفر یک واحد صنفی در کشور راهاندازی شده که ۷ برابر معیار جهانی است. روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار سفر آنلاین در تهران انجام میشود.
وضعیت کنونی کسبوکارهای اینترنتی
الفت نسب افزود: برای توسعهی کسبوکارهای اینترنتی در بدنهی دولت مشکلاتی وجود دارد و اگر بناست که به اشتغال مورد نظر در بستر اینترنت برسیم باید از کسبوکارهای اینترنتی حمایت و مشکلات را حل کنیم.
محسن رضایی کارشناس حوزهی کسبوکار اینترنتی هم در این برنامه گفت: در آینده، حاکمیت در کسبوکارهای اینترنتی کمرنگ میشود و این کسبوکارها در فضای مجازی پررنگتر خواهد شد.
سعید مشهدی مشاور کسبوکارهای اینترنتی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: متأسفانه با وجود اهمیت کسبوکارهای اینترنتی، راهبرد خاصی برای این قبیل کسبوکارها در کشور وجود ندارد.