اخبار استارتاپی

پرورش ایده‌های سینمایی در «رویداد خلق ایده» اجرایی می‌شود

«رویداد خلق ایده» به‌منظور خلق، پرورش و ارائه‌ی ایده‌های سینمایی با حمایت ستاد توسعه‌ی فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی 3 تا 5 مردادماه 97 برگزار می‌شود.

«رویداد خلق ایده» به‌منظور خلق، پرورش و ارائه‌ی ایده‌های سینمایی با حمایت ستاد توسعه‌ی فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی برگزار می‌شود.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سال‌هاست که در سراسر دنیا رویدادی به نام استارت‌آپ ویکند Startup Weekend برگزار می‌شود؛ رویدادی آموزشی-تجربی که در ۳ روز متوالی انتهای هفته برگزار شده و میزبان شرکت کنندگان پرانگیزه‌ای شامل برنامه‌نویسان، مدیران تجاری، دوست داران استارت‌آپ، بازاریاب‌ها و طراحان است تا طی ۵۴ ساعت ایده‌هایشان را مطرح کرده، گروه تشکیل داده و به اجرای ایده‌های خود برای شروع یک کسب‌وکار موفق و خلاق بپردازند.

اما آن‌چه به‌عنوان ایده‌ای نو در حال راه‌اندازی است «استارت‌آرت ویکند» (Start Art Weekend) یا «رویداد خلق ایده» نامیده شده است. این رویداد در نظر دارد که با بهره بردن از ساختار آزموده شده و موفق استارت‌آپ ویکندها، یک الگوی نوین را برای نوشتن ایده‌های سینمایی ارائه کند؛ الگویی که در آن برای رسیدن از یک ایده‌ی ابتدایی به طرح ۴ صفحه‌ی حرفه‌ای، تمهیدات لازم دیده شده است.
رویداد خلق ایده‌، نمونه‌ای از یک رویداد بی‌بدیل و نوآورانه است که در آن شرکت‌کنندگان فرصت دارند تا در محیطی پویا و خلاق، در قالب تیم‌های مختلف و به شکل گروهی روی ایده‌های خود کار کرده و درنهایت یک طرح حرفه‌ای برای نگاشتن یک سناریوی سینمایی را آماده ساخته و در این مسیر از حضور و مشاوره‌ی مربیان و اساتید با تجربه در زمینه‌ی فیلمنامه‌نویسی بهره بگیرند و در آخر طرح خود را به تهیه‌کنندگان، کارگردانان، مدیران و مسئولان حاضر در این رویداد عرضه کنند.

روز اول

در آغاز، پس از پذیرش شرکت‌کنندگان و انجام سخنرانی‌هایی کوتاه توسط میزبان و مدیران حاضر در رویداد، به‌سرعت وارد مراحل رویداد شده و از آن‌جا که در فراخوان یکی از موارد اصلی، به همراه داشتن یک ایده‌ی یک خطی جذاب و خلاقانه برای نگارش یک درام سینمایی یا تلویزیونی است، به هر شرکت‌کننده ۶۰ ثانیه فرصت داده می‌شود که ایده‌ی نوآورانه خود را مطرح کند؛ این ۶۰ ثانیه همان پیچ معروف نویسندگان بزرگ است که می‌گویند باید بتوان در یک مدت‌زمان بسیار کوتاه و با بیان اصلی‌ترین و جذاب‌ترین نکات، تهیه‌کننده را مجاب به سرمایه‌گذاری و یا خرید یک ایده کرد.

سپس با شمارش آرا، ایده‌هایی که بیش‌ترین رأی را آورده‌ اند، اعلام شده و کسانی که این ایده‌ها را مطرح کرده‌ اند از میان بقیه‌ی شرکت‌کنندگان، تیم خودشان را انتخاب می‌کنند. در این مرحله زیر نظر مشاورین و البته با توجه به علایق افراد و صلاح‌دید صاحب ایده، تیم‌های نویسندگی تشکیل می‌شوند؛ برای هر ایده یک تیم؛ به عبارتی ۲۰ تیم نویسندگی خواهیم داشت که تعداد اعضای آن از ۵ نفر خواهد بود.

روز دوم

 روز دوم مانند یک ورکشاپ برگزار شده و هر تیم در عین حال که از همفکری‌های اعضای خود و شکل دادن طوفان افکار بهره می‌برد، به‌راحتی دسترسی کاملی به متخصصان و مشاوران برجسته‌ای دارد که هر لحظه می‌توانند از راهنمایی‌های آن‌ها بهره‌مند شوند.

نباید از این نکته غافل شد که به اذعان بسیاری از نویسندگان بزرگ یکی از سخت‌ترین و درعین‌حال مهم‌ترین مراحل نوشتن یک درام، نگارش طرح آن است؛ طرحی که هم‌چون یک اسکلت ساختمانی تمام بنای اصلی و ظرایف و ضمایم درام بر روی آن استوار می‌گردد. برگزاری یک کارگاه آموزشی در ابتدای روز دوم برای بازشناسی مفاهیم و مبانی اصلی نگارش طرح و آموزش روش‌های اصولی طرح نویسی و حتی انتقال تجربه توسط چند تن از نویسندگان برجسته در راستای سرعت‌دهی و افزایش کیفیت کارهای تیمی نقش شایان توجهی را بازی خواهد کرد.

روز سوم

در روز سوم، تیم‌ها باید یک نفر را از میان اعضای تیم انتخاب کنند تا او در مدت‌زمانی کمتر از ۱۰ دقیقه بتواند طرح ۴ صفحه‌ای را ارائه کرده و توضیحات لازم و دفاعیات کافی را در برابر کارشناسان و داوران بیان کند.

در پایان روز سوم، آغاز اعلام نتایج این رقابت است؛ تیم داوری که خود از مدیران سینمایی و نیز نویسندگان برجسته هستند از میان ۲۰ ایده‌ی ارائه شده، ۳ ایده که از نظر آن‌ها خلاقیت و جسارت بیش‌تری داشته و دارای شاخصه‌های یک طرح حرفه‌ای است را اعلام کرده و از سوی اسپانسرِ اصلی، جوایز ارزنده‌ای دریافت خواهند کرد.

از میان ۲۰ طرح هر یک با طرح انتخابی خود وارد مذاکره شده و یا به شکل نقدی آن طرح را خریداری کرده و یا اقدام به عقد قرارداد با آن تیم برای نگارش فیلمنامه‌ی کامل می‌کند.
در انتهای این سه روز، نه تنها ۱۰۰ ایده محک خورده است؛ نه تنها ۲۰ ایده پرداخت و به طرح تبدیل‌شده است؛ نه تنها بیش از ۱۰۰ نفر تجربه‌ای خلاق و متفاوت کسب کرده‌ اند؛

تمامی علاقه‌مندان به ایده‌پردازی و فیلمنامه‌نویسی و هر آن‌که باور دارد ایده‌ای جذاب برای یک فیلم سینمایی در ذهن دارد می‌تواند در این رویداد شرکت کند. اعضای خانه‌ی سینما و کسانی که حداقل یک فیلمنامه‌ی بلند ساخته شده در سینما، تلویزیون یا نمایش خانگی دارند می‌توانند از تخفیف 60 درصدی برای شرکت در این رویداد بهره‌مند شوند.
تمام فارغ‌التحصیلان، دانشجویان و هنرجویان رشته‌ی ادبیات نمایشی، فیلمنامه‌نویسی و سینما در دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزشی مجاز و انجمن سینماگران جوان از تخفیف 35 درصد برخوردار خواهند بود.

«رویداد خلق ایده» به‌منظور خلق، پرورش و ارائه‌ی ایده‌های سینمایی با حمایت ستاد توسعه‌ی فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی 3 تا 5 مردادماه 97 برگزار می‌شود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: 0 Average: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا