در فضای استارتاپی عادت بر این است که از موفقیتها بگوییم تا امیدمان به آینده را زنده نگهداریم اما اشتباه بزرگی است که شکست گذشتگان را به فراموشی بسپاریم و از تجارب گذشتگان بهرهمند نشویم. برای این منظور تیم اکوموتیو اقدام به جمعآوری تجربیات مجموعهای از استارتاپهای ناموفق کرده است تا شاید مرور سرگذشت ناکام ایشان زمینهای باشد برای موفقیت استارتاپهای نوپای جامعه استارتاپی ایران. این مجموعه به مرور و در قالب بخش داستان شکست منتشر و در اختیار مخاطبین قرار خواهد گرفت. بیست و هشتمین قسمت از این مجموعه که به داستان شکست استارتاپ Aoptix technologies میپردازد را با هم مرور میکنیم.
آیوپتیکس در سال ۲۰۰۰ به عنوان یک استارتاپ در حوزهی FSO (انتقال اطلاعات با سرعت نور در فضا) کار خود را آغاز کرد و سرمایهی خوبی را جذب نمود. این شرکت لینکهایی با سرعت ۸۰ گیگابایت بر ثانیه را از هوا به هوا و از هوا به زمین، برای آژانس پروژههای تحقیقاتی پیشرفتهی دفاعی و نیروهای هوایی آمریکا ایجاد نمود. این شرکت در سال ۲۰۱۱ از تجربهی نظامی خود استفاده کرده و موج رادیوی میلیمتری را با محصول نوری خود ترکیب کرد تا Backhaul بیسیم ایجاد کند. آیوپتیکس در سال ۲۰۱۲ موفق به جذب ۴۲ میلیون دلار سرمایه شد.
این شرکت در سال ۲۰۱۵، مدیرعامل سابق شرکت سیستمهای ارتباطی بروکاد را به عنوان مدیر اجرایی جدید خود منصوب کرد. این کار در راستای مرحلهی بعدی رشد سریع آن و دریافت سرمایهی بیشتر بود. گفته میشود که آیوپتیکس درمجموع تا ۱۵۰ میلیون دلار از سرمایهگذاران خود دریافت کرده است.
این شرکت که در حال توسعهی پهنای باند بیسیم خود بود. در سال ۲۰۱۵ جایزهی «فروشندهی باحال» را از شرکت گارتنر و نشان «فییرس ۱۵» را به عنوان استارتاپ جوان خوشآتیه دریافت کرد.
اما در این میان مشکلی وجود داشت: «قیمت بالای محصول»؛ به گفتهی یک منبع در مصاحبه با لایتریدینگ واحدهای هیبریدی رادیویی FSO گران بودند و هر لینک آنها تا ۸۰.۰۰۰ دلار قیمت داشت. کاربران در آمریکا و دیگر کشورها بهدنبال بکهال بیسیم میگردند که جایگزین فیبر شود، اما انتظار دارند این محصول ارزانتر و نصب آن سادهتر باشد.
با این توصیفات آخرین قرارداد این شرکت در سپتامبر ۲۰۱۵ با شرکت محلی تاپ اکسپرس جهت ایجاد شبکهی بیسیم در هنگکنگ بسته شد.
درنهایت در سال ۲۰۱۶ ایوپتیکس به دلیل ذکرشده، ناچار به حراج کردن داراییهای خود شد.