نیما امیرشکاری در خصوص مباحثی در خصوص ایجاد ارزهای رمزنگاری شده ملی در کشور اظهار داشت: یکی از ضروریات در کشور حرکت به سمت ارز دیجیتال ملی است ازاینرو پژوهشکدهی پولی و بانکی بانک مرکزی در این زمینه اقداماتی را انجام داده و حتی یک نمونه آزمایشگاهی از ارز رمزنگاری شدهی ملی را نیز ساخته که آماده ارائه است.
وی افزود: پژوهشکدهی پولی و بانکی بانک مرکزی این ارز را به سفارش نهادی نساخته ازاینرو منتظر یک سفارشدهندهی مؤثر در این بخش است.
امیر شکاری تأکید کرد: پژوهشکدهی پولی و بانکی بهعنوان یکنهاد پژوهشی وظیفهی تحقیق و مطالعه در این بخش را به عهده دارد ازاینرو در این مرکز، در حد پژوهش و ساخت آزمایشگاهی ارز رمزنگاری شدهی ملی پیش رفته و معایب و مزایایی آن را بررسی کرده است.
وی ادامه داد: پژوهشکدهی پولی و بانکی بهمنظور ارائهی این ارز رمزنگاری شده با چند مرکز مذاکراتی انجام داده و منتظر عقد تفاهمنامه بهمنظور ارائهی این ارز به بازار است.
امیر شکاری خاطرنشان کرد: واقعیت این است که در همین مدل آزمایشگاهی به سؤالهایی رسیده ایم که باید در سطح استراتژیک و کلان جواب داده شود. زیرا ممکن است مسئولان کشور بخواهند بخشی از پایهی پولی کشور را بر مبنای ارزهای دیجیتال جلو ببرند و این مسئله که پشتوانهی ارز دیجیتال ملی چه باید باشد، سؤالی است که مسئولان نظام پولی، بانکی و حتی بازار سرمایهی کشور باید جواب آن را بدهند.
حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال با بهرهگیری از ارزهای رمزنگاری شده
این پژوهشگر اقتصادی گفت: هر نظام اقتصادی که در دنیای امروز بخواهد به سمت اقتصاد دیجیتال حرکت کند، چارهای جز شناخت ارزهای رمزنگاری شده و حرکت به سمت آن نخواهد داشت زیرا هزینههای پول فیزیکی تا چند سال آینده بسیار بالاتر از آن است که بتواند اقتصاد دیجیتال را حمایت کند.
وی ادامه داد: ازاینرو باید به سمت بهرهگیری از ارزهای دیجیتال که بهمراتب هزینههایی کمتر بخصوص در بخش نظارتی نیاز دارند در اقتصاد دیجیتال رفت.
امیرشکاری بابیان اینکه ارز رمزنگاری شده در ادبیات امروز بیشتر یک ماهیت تلفیقی از پول و سرمایه دارد، گفت: بین بازار پول و سرمایه درگذشته تفکیکی اتفاق میافتاد و همچنین کاربرد هر یک از این بازارها متفاوت بود.
وی افزود: افرادی که در بازار پول فعالیت میکردند که شامل بانک مرکزی، بانکها، سپردهگذاران هستند بهمنظور تأمین مالی اولیهی پروژهها و بازار کم ریسک سپردهگذاری ، تسهیلاتگیری و سرمایه گذاری در بانکها را انتخاب میکردند.
این پژوهشگر اقتصادی اذعان کرد: از طرف دیگر افرادی بودند که ریسکپذیری بالاتری داشتند و در بازار سرمایه، بورس اوراق بهادار و دیگر بازارهای بورسی فعالیت میکردند و ریسک بالا در سرمایه گذاری را به جان میخریدند.
امیرشکاری ادامه داد: بر این اساس بازار پول و سرمایه هرکدام ویژگیها و قابلیتهای خاص خود را داشت ولی با ورود ارزهای رمزنگاری شده ماهیت جدیدی ایجاد شد زیرا از طرفی اسم ارز به آن دادند و شباهت به بازار پول دارد و از طرف دیگر ماهیت کاربردی آن به کالا و بازار سرمایه نزدیکتر است.
وی تأکید کرد: مردم در ابتدای امر از ارزهای رمزنگاریشده بهجای خریدوفروش روزانه بیشتر به چشم سرمایه گذاری نگاه میکردند زیرا تاکنون این نوع ارزها قابلیتهای سرمایه گذاری زیادی از خود نشان داده اند.
امیرشکاری خاطرنشان کرد: در اصل با ورود ارزهای رمزنگاری شده یک ابزار مالی جدیدی به وجود آمد که کاربردی دوگانه دارد و در هر دو بازار پول و سرمایه قابلاستفاده است ازاینرو در برخی مراکز و فروشگاهها میتوان با بیت کوین و اتریوم نسبت به خرید کالا و خدمات اقدام وهم میتوان مثل یک کالای سرمایهای در بازارهای بورسی بر روی آن سرمایه گذاری کرد.
این پژوهشگر اقتصادی گفت: این اتفاق باعث شد نهادها و افرادی که ماهیت محافظهکارانه داشته و در بازار پول فعال هستند ازجمله بانک مرکزی و نظام بانکی نسبت به ارزهای رمزنگاری شده ماهیت محافظهکارانه در پیش بگیرند و از طرف دیگر افرادی که در بازارهای سرمایه فعالیت میکردند با قبول ریسک این مدل از سرمایه گذاری به سمت آن رفتند.
امیرشکاری خاطرنشان کرد: در ایران نیز فرا بورس خیلی سریع به سمت ارزهای رمزنگاری شده رفت اما بانک مرکزی به آن ملاحظاتی نشان داد و درمجموع لازم هست که مسئولان کشور تمام جوانب ارزهای رمزنگاری شده را مطالعه و نسبت به این فناوری واکنش منطقی نشان دهند.
وی ادامه داد: ایران نیز باید مانند کشورهای بزرگ و پیشرفته دنیا به سمت تعیین چارچوب و نظاممند کردن فعالیتها در حوزهی ارزهای رمزنگاری شده، حرکت کند زیرا در حال حاضر برخی کشورها فعالیت ارزهای رمزنگاری شده را محدود و برخی آزاد گذاشته اند و همچنین برخی دیگر برای فعالیت در این بخش مالیات وضع کرده اند. درصورتیکه در ایران هنوز در این خصوص بلاتکلیفی وجود دارد.
مواجهه با ارزهای رمزنگاریشده با یک سیاست مشخص
امیرشکاری با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی مشخص نکردن سیاست در مواجه با ارزهای رمزنگاری شده راهکار مناسبی نیست، گفت: باید بامطالعه این نوع ارزها و تجربهی کشورهایی که از آن در سیستم اقتصادی کشورشان بهره گرفته اند از مزایا و معایب این ارزها مطلع شویم و راهکار درستی بهمنظور بهرهمندی از مزایا و جلوگیری از آسیبهای احتمالی آن در پیش بگیریم.
وی افزود: ارزهای رمزنگاری شده در حال حاضر به کشور وارد شده اند و خرید و فروشها نیز در این بخش شکل گرفته ازاینرو باید با یک سیاست مشخص و منطقی با آن برخورد کنیم.
ایجاد کارگروههای تخصصی برای تعیین چارچوب در مواجهه با ارزهای رمزنگاری شده
امیر شکاری یادآور شد: بهترین راهکار در بهرهگیری از مزایای ارزهای رمزنگاری شده استفاده از توان مراکز آموزشی و پژوهشی و همچنین پژوهشگران خبره در این حوزه است تا با ایجاد کارگروهها تخصصی در لایههای بالاتر و مطالعه بر روی فناوریهای نوین ازجمله ارزهای رمزنگاری شده نقاط مثبت و منفی به حاکمیت و مسئولان امر گزارش شود تا در مورد آن، تبادلنظر و تصمیمگیری شود.
وی ادامه داد: اینکه هیچ تصمیم در قبال فناوریهای نوین گرفته نشود موضوع را با چالشهای بیشتری همراه میکند.
امیرشکاری اظهار داشت: هر فناوری جدیدی که وارد کشور میشود بهطور قطع هم نکات مثبت و منفی دارد از این رو مشخص نکردن سیاست در قبال آن نکات منفی و اثرات تخریبی آن را بیشتر کرده و تعیین چارچوب در خصوص آن، منجر به بهرهگیری از مزایایی آن در کشور میشود.