مقالات کارآفرینی

آموزش سئو و بهینه سازی سایت برای کسب و کار های کوچک

کسب و کار های کوچک چطور می‌توانند با بودجه‌ای اندک سئو سایت خود را بهبود بخشند.

بهینه سازی موتورهای جستجو یا همان سئو با بودجه‌ی اندک می‌تواند برای شما بسیار دشوار باشد، به‌خصوص اگر تیم کوچکی داشته باشید. با وجود گزینه‌های فراوانی که برای انتخاب پیش روی شماست، واقعاً لازم است به دنبال راهبردهایی باشید که اجرای آن‌ها آسان بوده و درعین‌حال بازدهی مناسبی برای شما داشته باشند. پس برای ساده‌تر کردن کارتان، ما تعدادی از ضروری‌ترین راهبردهای سئو را فهرست کرده‌ایم که برای شروع کارتان می‌تواند مفید باشد.

  1. بهینه سازی صفحات سایت برای موبایل

بهینه سازی صفحات برای موبایل در حال حاضر یک فاکتور مزیت نیست بلکه یک ضرورت است. موبایل فرندلی بودن، عاملی تأثیرگذار در رتبه‌بندی سایت شما بوده و از این‌رو نمی‌توان در موفقیت سئو آن را نادیده گرفت. وب‌سایت‌های طراحی‌شده برای صفحات موبایل در مقایسه با آن‌هایی که به این منظور طراحی نشده‌اند، ازلحاظ رتبه‌بندی عملکرد بهتری دارند. با ورود شاخص mobile first index گوگل به صحنه ، منطقی است که وب‌سایت خود را برای کاربران موبایل بهینه سازی کنید. این مورد در فهرست ما به دو دلیل اولویت دارد چرا که:

۱) امری بسیار حیاتی و ضروری است.

۲) اعمال آن بسیار ساده است.

درواقع، سیستم های تولید محتوایی مثل وردپرس با پلاگین‌های متعددی به صورت رایگان این کار را برایتان انجام می‌دهند. آن‌ها تعداد زیادی از تم‌های بهینه سازی شده برای موبایل دارند که می‌توانید به‌راحتی آب خوردن تم مورد نظرتان را از میانشان انتخاب کنید. از جمله پلاگین‌های فعال در این زمینه می‌توان به پلاگین صفحات سریع موبایل اشاره کرد.

  1. حضور محلی خود را با استنادهای محلی تعریف کنید

اگر صاحب یک کسب و کار محلی هستید، کسب یک حضور محلی قدرتمند برای دیده شدنتان ضروری است. با توجه به اهمیت بهینه سازی محلی، منطقی است که برای جنبه‌های مختلف آن هزینه کنید. یکی از این جنبه‌ها، کسب آمار‌ها و داده‌های محلی برای دیده شدن در اینترنت است. در پژوهشی در مورد آخرین شاخصه‌های رتبه‌بندی جستجوی محلی، کارشناسان این حوزه، درمیان ۵۰ شاخص برتر، تقریباً ۱۳.۳۱ درصد را به شاخص‌های مربوط به نقل قول‌ها و استناد‌ها و حدود ۱۷ درصد را به لینک‌ها مربوط می‌دانند.استنادها و دیتاهای محلی

همان‌طور که وبسایت MOZ اشاره کرده، استنادهای محلی، عمدتاً از سه روش حاصل می‌شوند:

پلتفرم‌های صنعت-محور، پلتفرم‌های داده‌های کسب و کار محلی، و اینترنت! مثلاً، دایرکتوری/کتاب راهنمای Yelp به کسب و کارهایی مثل رستوران‌ها، بارها، سالن‌های زیبایی و غیره کمک می‌کند تا فهرست‌های محلی خود را توسعه دهند. GMB درگاهی رایج برای کسب و کارهای همه‌ی صنایع است. به جز این فهرست‌ها، شما می‌توانید از طریق وبلاگ‌ها، وب‌سایت‌های دولتی، اپلیکیشن‌ها و… نیز به استنادهای محلی دست یابید.

به یاد داشته باشید که صرفا حضور آنلاین و داشتن وبسایت موضوعیت ندارد بلکه صحت و دقت، در نحوه‌ی حضور شما نقش کلیدی ایفا می‌کند. وجود مغایرت در اطلاعات شما در میان فهرست‌های مختلف می‌تواند به وجاهت کاریتان لطمه بزند چرا که مخاطب شما را گمراه کرده و فضایی برای تجربه‌ی منفی آن‌ها ایجاد می‌کند. اطمینان حاصل کنید که کسب و کارتان را در دایرکتوری‌های متفاوت به صورت یکسانی معرفی کرده باشید.

لازم به ذکر است برای کسب اطلاعات در مورد کسب و کارهای یکسان با توجه به اینکه در ایران ابزارهای مشابه کم می‌باشند و همچنین اپلیکیشن هایی همچون Yelp و … نیز در ایران فعالیتی ندارند ؛ جمع آوری داده برای استارتاپ ها و کسب و کار ها دشوار می‌باشد . ما به زودی در وبسایت اکوموتیو به معرفی کامل استارتاپ ها خواهیم پرداخت و می‌توانید اطلاعات مورد نیازتان در مورد کسب و کارهای مشابه را در آینده در وبسایت ما مشاهده نمایید.

  1. ایجاد نقشه سایت

یکی از دلایل عمده‌ای که وب‌سایت‌ها ترافیک خود را از دست می‌دهند، اشتباهات ناشی از «قابلیت کراول/crawlability» آن‌هاست. بنابراین اگر واقعاً می‌خواهید نتایج ترافیکی خود را افزایش دهید، باید در ابتدای سفر سئو به چنین مسائلی رسیدگی کنید. یک نقشه‌ی سایت به موتورهای جستجو اجازه می‌دهد تا تمام صفحات وب‌سایتتان را فهرست کنند، بدین ترتیب آن‌ها به شکل کارآمدی کراول می‌شوند. کراول شدن به این معناست که موتورهای جستجو برای ایندکس کردن و مشاهده محتوای وبسایتمان ربات‌هایشان را به بررسی لینک‌ها موظف می‌کنند و حال اگر نقشه سایت داشته باشیم اینکار راحت‌تر انجام خواهد گرفت.

ایجاد نقشه‌ی سایت ساده است. چند سازنده‌ی نقشه‌ی سایت آنلاین وجود دارد که می‌توانید در میان آن‌ها دست به انتخاب بزنید. برای سایت‌هایی که روی وردپرس میزبانی می‌شوند یکی از افزونه‌های محبوب ایجاد نقشه‌ی سایت Google Site Map می‌باشد.

  1. بر روی ساختن محتوایی تمرکز کنید که ارزش کلیک کردن را دارند!

بهینه سازی محتوا یکی از بهترین شیوه‌هایی است که هر فرد به صورت شخصی می‌تواند انجام دهد. عناصر اصلی در بهینه سازی محتوای شما از این قرارند: عنوان/title، متا توضیحات/Meta description و URL.

در ابتدا سعی نمایید عنوانتان را با گذاشتن کلمه‌ی کلیدی و اساسی در ابتدای آن شروع کنید ، همان‌طور که در زیر نشان داده شده است. سپس به سراغ قسمت توضیحات بروید؛ یعنی کلمات ابتدایی از محتوایتان که مخاطب شما می‌تواند در نتایج جستجو مشاهده کند. متا توضیحات مؤثر، بینندگان را متقاعد می‌کند تا روی لینک وب‌سایت شما کلیک کنند. (توجه: محدودیت تعداد کاراکترهای متا توضیحات از ۱۶۰ به ۳۲۰ افزایش یافته است.) درست کردن ساختار لینک هم جنبه‌ی مهمی از بهینه‌سازی سئو است. لازم به ذکر است تا حد امکان باید لینکهای خود را کوتاه نگه دارید. این کار را می‌توان با حذف عبارات غیرضروری انجام داد.لزوم استفاده از پیوند یکتا مناسب

  1. به وب‌سایت خود جذابیت بصری بدهید

انگیزه‌ی اصلی هر عملی در سئو ، ارتقای تجربه‌ی کاربر و از آن طریق رسیدن به رتبه‌ی بالاتر در موتورهای جستجو است. وقتی یک کاربر به وب‌سایت شما مراجعه می‌کند، اولین تأثیر و برداشت را از ظاهر وب‌سایت می‌گیرد. پس مهم است که اولین تأثیری که می‌گذارید، خوب (یا حتی چه بهتر که فوق‌العاده) باشد.

اما چطور؟ سعی کنید طراحی وب‌سایتتان را ازلحاظ ظاهری بهبود ببخشید. اطمینان حاصل کنید که پست‌هایتان «غنای بصری» داشته باشند. مقالات حاوی تصاویر مرتبط ۹۴ درصد بیشتر بازدیدکننده دارند. هرچند شاید سرمایه‌گذاری در یک شرکت فیلم‌سازی برای تهیه‌ی فیلم، ازلحاظ بودجه‌ای به نفعتان نباشد، اما یک ویدیوی توضیحی واقعاً می‌تواند آن ضربه و تأثیر اولیه را برایتان به ارمغان بیاورد. اگر بودجه‌ای برای استخدام یک طراح در نظر نگرفته‌اید، می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید. ابزارهای طراحی رایگان زیادی وجود دارند که می‌توانند به مخاطب پسندتر شدن برند شما کمک کنند.

 

  1. هنگام تولید محتوا روی رهبری فکری متمرکز شوید

«محتوا پادشاه است» هنوز هم در دنیای بازاریابی صدق می‌کند. پس در آغاز طراحی راهبرد محتوایی خود، همواره به تولید محتوایی منحصربه‌فرد بیندیشید که  برای خوانندگانتان ارزش داشته باشد. مشکلاتی را پیدا کنید که قبلاً به آن‌ها پرداخته نشده است و با محتوای خود راهکاری برای آن‌ها ارائه دهید. همان‌طور که در بالا اشاره شد، از تصاویر در محتوای خود بهره بگیرید تا اطلاعات را به شکل  جذاب‌تری ارائه دهید.

از جمله سایت‌هایی که با استفاده از این استراتژی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است می‌توان به BufferApp اشاره کرد که با نوشتن مجموعه‌ای از پست‌های مهمان که اطلاعات ارزشمندی ارائه می‌دانند، توانستند در ۹ ماه اول ۱۰۰،۰۰۰ بازدید جذب کنند.

 خلاصه‌ی سریع

برای کسب و کارهای کوچک، بهترین راه برای غلبه بر جستجوگرها از طریق روش‌هایی است که شرایطی برابر با شرکت‌های بزرگ در اختیارشان می‌گذارد. نخستین گام برای انجام این کار، بهینه‌سازی محتوای وب‌سایتتان و موبایل فرندلی بودن است. راه عالی دیگر، جمع‌آوری استنادهای محلی است، حضور محلی خوب می‌تواند مزایای فوق‌العاده‌ای برای کسب و کارهای کوچک به همراه داشته باشد. شکل تجربه‌ای که به مشتری ارائه می‌دهید هم در موفقیت شما تعیین‌کننده خواهد بود. اطمینان حاصل کنید که اولین برخوردتان با مخاطب از لحاظ بصری جذاب باشد.

دانلود PDF مقاله

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
entrepreneur
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *