معرفی استارتاپداستان شکست

ارزش افروده، الزامی برای بقای کسب و کار

بازار رقابتی محدود حوزه بیوانفورماتیک DoubleTwist را از عرضه سهام خود پشیمان کرد.

لیمو HR

در فضای استارتاپی عادت بر این است که از موفقیت‌ها بگوییم تا امیدمان به آینده را زنده نگه‌داریم اما اشتباه بزرگی است که شکست گذشتگان را به فراموشی بسپاریم و از تجارب گذشتگان بهره‌مند نشویم. برای این منظور تیم اکوموتیو اقدام به جمع‌آوری تجربیات مجموعه‌ای از استارتاپ‌های ناموفق کرده است تا شاید مرور سرگذشت ناکام ایشان زمینه‌ای باشد برای موفقیت استارتاپ‌های نوپای جامعه استارتاپی ایران. این مجموعه به مرور و در قالب بخش داستان شکست منتشر و در اختیار مخاطبین قرار خواهد گرفت. سی‌ و دومین قسمت از این مجموعه که به داستان شکست استارتاپ DoubleTwist می‌پردازد را با هم مرور می‌کنیم.

داستان شکست استارتاپ DoubleTwist

Pangea Systems در سال ۱۹۹۳ با هدف ارائه پرتال‌های آنلاین در حوزه بیوتکنولوژی شروع به کار نمود و در دسامبر ۱۹۹۹ به DoubleTwist تغییر نام داد.

این شرکت که تیم علمی زبده‌ای؛ متشکل از متخصصان حوزه‌ی بیوشیمی، بیولوژی مولکولی، شیمی پروتئین، بیوانفورماتیک، علوم رایانه‌ای و بیولوژی محاسباتی داشت، عرضه‌ی محصولات خود را از سال ۲۰۰۰ آغاز نمود:

  • DoubleTwist محیط جستجویی است که تقریباً ۲۵ ژنوم متمایز و دیگر پایگاه‌های داده‌ی علمی را ادغام کرده و امکان تحلیل اطلاعات ژنومی و ذخیره‌سازی نتایج این تحلیل را با استفاده از ابزارهای مبتنی بر وب در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
  • پروفسی پایگاه داده‌ی انحصاری ژنوم انسانی شرکت، و نرم‌افزاری برای تفسیر و بصری‌سازی داده‌هاست.
  • ژن فورست هم مشابه ابزار قبلی است با این تفاوت که شامل توالی ژن‌هایی است که به صورت آزمایشی برای فعال‌شدن و یا روشن‌شدن در سلول‌های خاص تحت شرایط خاص مشخص شده‌اند.
  • CAT محصول نرم‌افزاری شرکت برای پردازش و تحلیل پایگاه‌های داده‌ی توالی ژن‌های بزرگ است.

مارس ۲۰۰۱ در زمان رکور شدید و سقوط ارزش سهام بیوتکنولوژی، DoubleTwist که شش ماه قبل تصمیم به عرضه‌ی اولیه‌ی سهام عمومی خود گرفته بود، انصراف داد، چرا که اندازه‌ی بازار طوری نبود که چنین شرکتی در حوزه‌ی انفورماتیک بتواند به ارزش‌گذاری مطلوب دست یابد. همچنین بیوانفورماتیک بازار رقابتی و محدودی داشت، و ابزارهای ارائه‌شده توسط شرکت توان رقابت با ابزارهای بیوانفورماتیک شرکت‌هایی مثل Incyte Genomics ،Celera Genomics ،CuraGen و منابع ژنومیک اینترنتی مثل GenBank را نداشت چراکه اطلاعات موجود در آنها ارزش افزوده چندانی نداشتند.

چند ماه بعد، روزنامه‌ی اینترنتیِ شرکت یعنی DailyTwist بسته شد. ژانویه‌ی ۲۰۰۲، هیئت مدیره، مدیر ارشد عملیاتی سابق شرکت؛ یعنی رابرت ویلیامسون را جایگزین کوش در مسند مدیرعاملی نمود و کوش رئیس هیئت مدیره شد. دو ماه بعد، ویلیامسون با ابراز تأسف، از پایان یافتن کار شرکت به ‌علت نداشتن درآمد -علی‌رغم برخورداری از محصولات خوب و تیم باتجربه- سخن گفت. درآمد شرکت هرگز آن‌قدر بالا نرفت که برای زنده ماندنش کفایت کند، بدین ترتیب در ماه ژانویه، تعداد اعضای دابل‌توئیست از ۲۰۰ نفر به ۶۰ نفر رسیده و این شرکت در نهایت به پایان راه خود رسید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *