مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به رونمایی از سامانه ۱۶۶۶ این سازمان در راستای ارتباط بهتر با مردم و مراکز طرف قرارداد، گفت: یکی از رویکردهای جدی ما در برنامهی عملیاتی، مشتریمداری و تکریم ارباب و رجوع است آن هم در لفاظی و شعار بلکه در عمل.
مهندس طاهر موهبتی در مراسم رونمایی از سامانه ۱۶۶۶ این سازمان که در راستای ارتباط بهتر با بیمهشدگان و مراکز طرف قرارداد این سازمان ایجاد شده، گفت: یکی از رویکردهای جدی ما در سازمان بیمه سلامت در سال ۹۷ استقرار سازمان الکترونیک است که البته شاید برای عدهای دور از ذهن باشد که سازمانی که وظیفهی اصلیاش صیانت مالی از بیمهشدگان و فراهم کردن دسترسی عادلانه به خدمات سلامت است و باید در راستای خرید راهبردی خدمات، اجرای راهنمایی بالینی، سطحبندی و نظام ارجاع و اجرای پزشک خانواده عمل کند، چرا باید در این حوزه اقدام کند.
وی افزود: باید توجه کرد که هر اقدامی که در کشور رخ میدهد جایگاهی در دولت الکترونیک دارد. به عنوان مثال نظام ارجاع محقق نمیشود مگر اینکه ساختار الکترونیک برایش ایجاد کنیم. در عین حال وقتی در زمینهی اجرای راهنمایان بالینی اقدام میکنیم، برای نظارت و کنترل بر اجرای آن نیاز به زیرساخت الکترونیک داریم. همچنین برای شناسایی بیمهشدگان و همپوشانیها نیازمند پایگاه جمعیتی الکترونیک هستیم. از طرفی در راستای تکریم ارباب رجوع هم نیاز به سازمان الکترونیک داریم.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: در همین راستا در گام اول، معاونت فناوری اطلاعات را در سازمان بیمه سلامت ایجاد کرده و معاونت مطالعات این سازمان را به مرکز ملی تحقیقات سلامت تبدیل کردیم. در عین حال سند ملی الکترونیک در حوزه سلامت توسط وزارت بهداشت و بخش بیمهای آن توسط سازمان بیمه سلامت و با هماهنگی وزارت بهداشت شکل گرفت.
حذف بیمه رایگان چند بیمهایها
موهبتی با اشاره به موضوع حذف هم پوشانیهای بیمهای، گفت: تاکنون یک میلیون و ۷۰۰ هزار هم پوشانی بیمهای رفع شده و پیشبینی میکنیم تا پایان سال، دو میلیون و ۵۰۰ هزار همپوشانی بیمهای دیگر نیز رفع شود. در گذشته اگر همپوشانی بیمهای کسی را رفع میکردیم، ممکن بود مجددا هم پوشانی بیمهای برایش ایجاد شود؛ چراکه پایگاه جمعیتی الکترونیکی مناسبی نداشتیم، اما اتفاق جدید این است که خوشبختانه دیگر همپوشانی جدید ایجاد نمیشود و در زمان صدور و تعویض دفترچه در سامانهی دارو و حتی سامانهی استحقاقسنجی نیز همپوشانی قابل شناسایی و حذف هستند و بر این اساس اگر کسی دارای همپوشانی بیمهای باشد، بیمهی رایگانش حذف میشود؛ چراکه بیمهی رایگان برای کسانی است که تمکن مالی ندارند.
حذف دفترچه بیمه در ۶۰۰ بیمارستان دولتی
موهبتی با اشاره به برنامهی حذف دفترچههای کاغذی در مراکز درمانی اظهار کرد: در ۶۰۰ بیمارستان دولتی کشور اقدام به حذف دفترچه کرده ایم که قدم بسیار مهمی بود و باید این کار را در بخش خصوصی و سرپایی هم انجام دهیم. در عین حال باید به زودی شاهد صدور اسناد الکترونیکی و ایجاد سامانهی پردازش اسناد الکترونیکی براساس گایدلاینها باشیم. این موضوع طرح بزرگی است که فعلا در بیمارستانهای استان اصفهان به صورت پایلوت در حال اجراست و اسناد پزشکی به صورت الکترونیک بررسی میشوند. ما هم اعلام کردیم که اسنادی که به صورت الکترونیکی بررسی و ارائه شوند ۹۰ درصد مطالباتشان را به روز پرداخت میکنیم تا تشویقی برای مراکز مختلف باشد.
وی با بیان اینکه استقرار راهنماهای بالینی نیازمند ساختار آیتی است، گفت: از طرفی هدفمند بودن بیمه رایگان در کشور بسیار مهم است. در حال حاضر هر چهارشنبه مانیتورینگ هزینههای ما برای مدیران ارشد سازمان ارسال میشود تا بتوانیم وضعیتمان را بدانیم. از طرفی پرداختیهای ما نیز از ابتدای سال ۹۷ شکل دیگری پیدا کرده؛ به طوری که مطالبات خردادماه مراکز ارائهی خدمت را پرداخت کرده ایم و معوقات را هم از طریق اسناد خزانه پرداخت میکنیم. در حال حاضر میزان معوقات ما ۷۵۰۰ میلیارد است و ۳هزار میلیارد اسناد خزانه نیز در اختیارمان قرار گرفته است. براین اساس به جرات میگوییم که از این پس ۲۰ تا ۲۷ هر ماه به مراکز ارائه کنندهی خدمات، پرداختی خواهیم داشت.
موهبتی با بیان اینکه بحث سقفگذاری خدمات را از طریق الکترونیک از هفتهی آینده دنبال میکنیم، گفت: یکی از رویکردهای جدی ما در برنامهی عملیاتی، مشتریمداری و تکریم ارباب رجوع است آن هم نه در لفاظی و شعار بلکه در عمل. متاسفانه در کشور به خوبی شعار میدهیم و از حقوق شهروندی صحبت میکنیم، اما گاهی به بهانهی محرمانه بودن مانع دسترسی مردم به اطلاعات میشویم. سامانهی ۱۶۶۶ میتواند به تغییر نگاهمان در راستای پاسخگو کردن سازمان بیمهی سلامت کمک کند، اما مهمتر از سامانه، باوری است که باید در کشور ایجاد شود. ما باید در قبال تنظیم مقررات پاسخگو باشیم و بدانیم نظارت مردم بر ما جزو حداقل حقوقشان است. بنابراین همکاران ما در سراسر کشور باید بپذیرند که از طریق سامانهی ۱۶۶۶ پاسخگوی نیازها و سوالات مردم باشند.
وی ادامه داد: یکی از نقدهای جدی به سازمانهای مختلف در کشور این است که کمتر از مردم اطلاع داریم و کمتر با آنها صحبت میکنیم. بر همین اساس در خلأ تصمیمگیری میکنیم. بنابراین از امروز باید قویتر و باشتاب بیشتر برای پاسخگویی به مردم در صحنه حضور داشته باشیم.
موهبتی همچنین در حاشیهی مراسم رونمایی از سامانهی ۱۶۶۶ بیمهی سلامت ایران با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: ما کمتر با مردم گفتوگو می کنیم. آگاهیهای مردم از حقوقشان بسیار اندک است و این ضعف مردم نیست، بلکه ضعف دستگاههای اجرایی است.
وی افزود: این سامانه آزمایشی است و ظرف چند ماه به صورت آزمایشی اجرا میشود و در یک پروسهی زمانی سه ماهه نیازها را احصا و اشکالات را رفع میکنیم. آنچه بیش از پاسخگویی به دنبالش هستیم، این است که بتوانیم به صورت آنلاین یا تلویزیونی و چت به مردم مشاورههای پزشکی دهیم. به طوریکه خانوادهها بتوانند در صورت نیاز با یک پزشک مشورت کتند و در صورت نیاز به پزشک متخصص ارجاع شوند و همچنین از طریق اپلیکیشنهایی که ایجاد خواهیم کرد میتوان این مشاورههای چهره به چهره از طریق چت را شکل دهیم.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه به زودی به این سمت میرویم که مردم بعد از دریافت خدمت در بیمارستانها بتوانند نظرشان را درباره مرکز اعلام کنند، گفت: بنابراین ما براساس این نظرسنجیها نسبت به ادامهی قراردادمان با آن مرکز تصمیم بگیریم. شاید برخی معتقد باشند که این اقدامات افزایش هزینه است، اما آن اقدامات در بلندمدت به نفع ما خواهد بود.
وی دربارهی تاثیر ایجاد این سامانه در کاهش مراجعات مردم به ویژه برای تایید نسخ داروییشان، گفت: یک بخشی از این مراجعات در سامانهی دارو به دلیل عدم اطلاع مردم است که سامانه ۱۶۶۶ میتواند این بخش را پوشش دهد. اما در قسمت دیگر برای بیماران خاص به دلایل مختلفی باید در شعب بیمه سلامت تشکیل پرونده دهند، اما بعد از تشکیل پرونده، دیگر تحویل دارو مشکلی نخواهد داشت. به هر حال ما هرچه بتوانیم زیرساختهای آیتی و نظام خدمات الکترونیکیمان را گسترش دهیم، مراجعات مردم و نگرانیهایمان از بابت سوءاستفادههایی که انجام میشود، رفع خواهد شد. حتی میتوان تشکیل پرونده را هم به صورت الکترونیک انجام داد. کما اینکه یک روزی در کشور نمیتوانستیم تمدید دفترچه را به صورت الکترونیکی انجام دهیم، اما در حال حاضر قابل انجام است.