به دنبال حذف اپلیکیشن شیپور از مارکت کافه بازار و شکایت این وبسایت به اتحادیهی کشوری کسب و کارهای مجازی، اولین جلسهی کمیسیون حل اختلاف اتحادیه با حضور وکیلزاده دبیر اتحادیه، مدنپور رئیس کمیسیون حل اختلاف و طرفین شکایت تشکیل شد.
کافهبازار کاربرانش را مجبور به تایید قوانین مصوبهاش میکند
دبیر هیئت مدیرهی اتحادیهی کشوری کسب و کارهای مجازی در بیان علت شکایت شیپور از کافه بازار گفت: «ظاهرا کافه بازار در قوانین خود تمام کاربران مارکت خود را مجبور به تائید قوانین مصوبهاش میکند که براساس یکی از بندهای این قوانین کلیهی توسعهدهندگان اپها، چنانچه هر درآمد درون اپلیکیشنی داشته باشند، موظفند، از طریق درگاه کافه بازار این پرداختیها را انجام داده و ۳۰ درصد آن را به عنوان کارمزد به کافه بازار پرداخت نمایند. شیپور نیز معتقد بود که عملیاتی مانند آگهیهای این سایت، عملیات درون اپلیکیشنی نیست و نباید این کارمزد را پرداخت نماید. از طرف دیگه شپیور اعلام کرد به دلیل اینکه کافه بازار خود مالک سایت دیوار که رقیب شیپور است از این طریق میتواند به کلیهی اطلاعات شیپور دست پیدا کند و این اطلاعات را در رقابت خود مورد استفاده قرار دهد.»
هیچکدام از فعالان نباید مستقیما قیمت گذاری کنند
فرشاد وکیلزاده در پاسخ به اینکه آیا کافه بازار اجازهی حذف یک اپلیکیشن به صرف اینکه از درگاه کافه بازار استفاده نمیکند را دارد یا خیر؟ گفت: «ما در حال بررسی این موضوع هستیم، اما اینکه کافه بازار روی خدمات خود کارمزد ۳۰ درصدی وضع کند، موضوعی است که به اتحادیه مرتبط بوده و هیچکدام از فعالان این حوزه نباید مسقیما و بدون تائید اتحادیهی قیمت گذاری انجام دهند، البته این موضوع صرفا در مواردی خواهد بود که شخص حقیقی یا حقوقی قصد قیمت گذاری خارج از چارچوب را داشته باشد، در غیر اینصورت دیدگاه اتحادیه تسهیل شرایط فعالان این حوزه و مهیا کردن زیرساخت برای رقابت با یکدیگر و ارائهی خدمات با بهترین کیفیت و حداقل قیمتها میباشد.»
اتحادیه باید نرخ گذاری خدمات را تایید کند
دبیر هیئت مدیرهی اتحادیه در پاسخ به این سوال که آیا کافه بازار بر اساس انحصاری که ایجاد کرده نرخ گذاریها را انجام میدهد، افزود: «اینکه کافه بازار در مارکت اندرویدی کشور دارای انحصار هست را شاید با توجه به سهم بازاری که خود این مجموعه ارائه میکند، تائید نمود و طبق قوانین مرتبط با اصل ۴۴ قانون اساسی بندهای مختلفی وجود دارد که بنگاه دارای انحصار را از اعمال شرایط خود به بازار منع میکند، از جمله اینکه بنگاه انحصاری اجازه ندارد در قراردادهای خود شرایط غیرمنصفانه بگذارد یا اینکه قیمت خدمات خود را به شکل نامتعارفی تعیین نماید.
اما این موارد یا شائبهی اینکه کافه بازار به دلیل دارا بودن اپلیکیشن دیوار که رقیب شپیور هست قصد فشار بر این وبسایت را دارد، از مواردی است که در شورای رقابت قابل طرح است و ما در اتحادیه قصد نداریم وارد حوزهی کاری شورای رقابت شویم. اما در مورد نرخ گذاری خدمات، فارغ از اینکه این مجموعه انحصاری است یا خیر، اتحادیه میبایست نرخ گذاری خدمات را تائید کند و تا امروز هیچگونه تائیدی در اتحادیه برای این نرخ گذاری در کافه بازار ایجاد نشده است و اعضای کمیسیون و اینجانب با تحمیل این نرخ گذاری موافق نیستیم، هر چند این نرخ گذاری در نهایت باید در هیئت مدیره مطرح و در آنجا مصوب گردد.»
رای نهایی کمیسیون حل اختلاف
وکیلزاده دربارهی رای نهایی کمیسیون حل اختلاف اتحادیه به این شکایت گفت: «در این جلسه صرفا بحث و تبادل نظر صورت گرفت و قرار شد از سمت هر یک از طرفین پیشنهاداتی مطرح گردد تا بررسی شود و چنانچه ظرف یک هفته این اختلاف بین اعضا برطرف نگردد، مجدد کمیسیون تشکیل و نظر خود را بر اساس قانون اعلام دارد.»