محسن تسخیری برگزارکنندهی مسابقه بازی سازی گفت: این نخستین دورهی برگزاری این رویداد است و هیچ ایده مشابهی را در هیچ جای دنیا در این خصوص نداشته ایم.
او افزود: هنگامیکه خلا و نقصان تجاری سازی بازیهای موبایلی را مشاهده کردیم به این نتیجه رسیدیم که باید این رویداد را برای کمک به تولیدکنندگان بازیها برگزار کنیم. این مسابقه با همکاری پارک فناوری پردیس معاونت علمی انجام میگیرد.
تسخیری ادامه داد: فراهم آوردن زیرساختها و تجهیزات مناسب برای برگزاری این رویداد است و علاوه بر استفاده از فضای پارک و امکانات مناسبی که پارک در زمینهی اطلاعرسانیهای گسترده در اختیار دارد، میتوانیم از همکاری شرکتهای حاضر در پارک مثل شتاب دهنده ها، استارتاپ ها و کارآفرینها نیز در این زمینه استفاده کنیم.
او به کیفیت بازیهای داخلی تولیدشده اشاره و خاطرنشان کرد: در دو سال اخیر شاهد تولید حجم زیادی از بازیهای موبایلی باکیفیت در کشور بودهایم که در ژانرهای مختلف تولید و عرضهشده اند ولی به دلیل ضعفی که در قسمت فروش محصولات تولیدی وجود دارد، این بازیها ازنظر تجاری به فروش نرسیده و درآمدزایی مناسبی را نیز برای تولیدکنندگان به همراه نداشته است.
تسخیری با بیان اینکه پارک فناوری پردیس معاونت علمی یک حامی بزرگ برای برگزاری این رویداد به شمار میآید، خاطرنشان کرد: مشاهدهی خلا در زمینهی فروش محصولات و برگزاری یک رویداد برای کمک به تجاری سازی بازیهای موبایلی، ضرورتی بود که بهدرستی شناسایی شد و برنامهی شرکت ما این است که تولیدکنندگان را با تکنیکها و روشهای نوین موجود در زمینهی فروش آشنا کنیم، در این راستا، پارک فناوری پردیس معاونت علمی دارای ظرفیتها و پتانسیلهایی است که قصد دارد برای توسعهی بازیهای موبایلی آن را در اختیار افراد و شرکتها قرار بدهد.
او با تصریح بر اینکه ثبتنام تا ۲۰ مردادماه ادامه دارد، خاطرنشان کرد: فعالان حوزهی بازیهای موبایلی از دو طریق میتوانند در این رویداد شرکت داشته باشند، آنها میتوانند طرح یا ایدهی خود را برای ما ارسال کنند تا توسط داوران و کارشناسانی که ما در این مجموعه داریم، موردبررسی و ارزیابی قرار گیرد.
تسخیری افزود: از سوی دیگر، فعالان، علاقهمندان و متخصصین حوزهی تجاریسازی بازیهای موبایلی میتوانند در دورهی آموزشی حضورداشته باشند و از مباحث و موضوعاتی که در خصوص نحوهی فروش، تبلیغات و بازار صحبت میشود، استفاده کنند.
تسخیری بیان کرد: اگر این رویداد را سه سال پیش مطرح یا برگزار میکردیم به این دلیل که فضای ساخت و تولید بازیهای موبایلی در آن زمان، توسعه یافته نبود، مسلماً استقبالی نیز صورت نمیگرفت ولی در سال اخیر، چون شاهد ساخت بازیهای موبایلی فراوانی بوده ایم و افراد با دانش و تخصص و استفاده از تکنولوژیهای روز دنیا به این حوزه ورود پیداکرده اند، این ضرورت به وجود آمد که بخش فروش و تجاری سازی را نیز فعال کنیم و گسترش دهیم.
حمایت مالی در راستای توسعهی تجاری بازیها
او در خصوص جوایزی که به برگزیدگان اهدا میشود، گفت: حمایت مالی، مهمترین جایزهای است که برای توسعهی تجاری بازیها در نظر گرفته شده است، به این صورت که شرکت نارنین بر روی سه بازی اول انتخابشده سرمایه گذاری میکند و تا سقف ۵۰ میلیون تومان به آنها وام میدهد.
تسخیری به شاخصهایی که بازیها باید دارای آن باشند اشاره کرد و گفت: بازیهایی میتوانند در این رویداد شرکت کنند که از یک سری الگوها، المانها و ارزشهایی مانند نوآوری، فنّاوری، جذابیتهای بصری، فیلمنامههای محتوایی مناسب و … برخوردار باشند، مجموعه این عوامل، نقطه ارزیابی ما محسوب میشود و بازیهایی که این شاخصها را داشته باشند، بهعنوان بازی برگزیده انتخاب میشوند.
برگزارکنندهی نخستین مسابقهی بازی سازی اظهار کرد: شرکتها لازم نیست برای موردسنجش و ارزیابی قرار گرفتن ایده و طرح خود هزینهای بپردازند ولی برای حضور در کارگاه یکروزه شرکت، باید ثبتنام را انجام بدهند.
او به سطح بازیهای موبایلی تولیدشده در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: در حوزهی کشورهای خاورمیانه بازیهای ایرانی جزو برترین بازیها به شمار میآیند و نسبت به کشورهای اطراف در سطح بالاتری قرار داریم ولی همچنان با سطح بازیهای ساخته شده در اروپا و آمریکا فاصله داریم اما به دلیل وجود علاقهمندان و خلاقانی که در این حوزه فعال اند، پیشبینی میکنیم این فاصله را زودتر از میان ببریم و اگر فضای فروش مناسبی نیز ایجاد کنیم، مسلماً پیشرفت و توسعهی ما در این زمینه بهتر خواهد شد.
تسخیری افزود: در این دوره سعی داریم که کانالهای توزیع، نحوه طراحی تبلیغات و … را آموزش بدهیم و البته تولیدکنندگان و شرکتها را با پارامترهای درآمدزایی داخل بازی بیشتر آشنا کنیم.
او ادامه داد: پارامترهایی در داخل بازیها وجود دارد که شرکتها میتوانند از آنها برای درآمدزایی بیشتر استفاده کنند یعنی یک فرایندی را در داخل بازی طراحی کنند تا وقتیکه مصرف کننده از بازی خوشش آمد، بتواند از طریق تبلیغ دهانبهدهان، آن بازی را به دوست خود معرفی کند که البته برای این کار باید یک جایزه و مشوقی را نیز در نظر بگیرند.
او گفت: سرمایه گذاران زیادی تمایل دارند که در این حوزه وارد شوند و فعالیت کنند، همچنین جوانان و نوجوانان ما (۱۳ تا ۲۴ سال) برای بازیهای موردعلاقهی خود حاضرند هزینههایی بپردازند و ما باید از این فضا استفاده کنیم و بازیهای فرهنگی نیز تولید کنیم تا در کنار بازی و تفریح، فرهنگ بومی خودمان را نیز منتقل کنیم.
تسخیری افزود: هماکنون موجی از بازیهای خارجی وجود دارد که بعضاً محدودیتهای اخلاقی و فرهنگی نیز در آنها رعایت نمیشود و جوانهای ما به آن سمت میروند ولی اگر حمایتهای خوبی از بازیهای ایرانی انجام بدهیم استقبال نیز صورت خواهد گرفت.