اسلایدچندرسانه ای

آشنایی با انواع مدل های کسب و کار – نوآوری معکوس

تولید اولیه برای کشورهای در حال توسعه و سپس نفوذ به بازار کشورهای توسعه یافته

نوآوری معکوس رعایت استانداردهای کشورهای توسعه یافته و در عین حال ارائه‌ی قیمت پایین‌تر از این بازارها است. این مدل در سال ۱۹۹۰ آغاز شد و در کشورهای کم‌درآمد هم‌چون هند و چین استقبال یافت؛ در این کشورها دپارتمان R&D برای ارائه‌ی محصولات خلاقانه به مصرف‌کنندگان بومی تاسیس شد و بعد از مدتی محصولات تولید شده در کشورهای توسعه یافته جذابیت یافت. این مدل در صنعت تکنولوژی پزشکی و ورود تدریجی به سایر صنایع موفقیت چشمگیری داشته است. جنرال الکتریک به عنوان یکی از پیشگامان این الگو موفق به پیاده‌سازی آن شد.

بسترهای مناسب استفاده از این مدل به شرح زیر می‌باشد:

  • وجود R&D مناسب و توانایی نوآوری
  • استقرار در اقتصادهای نوظهور مانند چین یا هند
  • وجود فشار زیاد بر شرکت برای کاهش هزینه‌ها

شرکت DACIA با همکاری رنو خودروهایی با هدف‌گذاری اولیه بر روی مشتریان کم درآمد در بازارهای شرق اروپا و به ویژه رومانی و با استفاده از تکنیک‌های مقرون به صرفه و فرآیندهای مونتاژ کارگری در کشورهای کم درآمد تولید کردند که پس از موفقیت در رومانی به بازارهای توسعه یافته وارد شدند. دو سوم از درآمد شرکت رنو از فروش خودرو در این کشورها حاصل شده است.

شرکت ارتباطات راه دور فنلاندی NOKIA سال ۲۰۰۳ برای کشور هند که در شرایطی سخت بود، ۱۱۰۰ گوشی با حذف ویژگی‌های پرهزینه مانند صفحه رنگی و دوربین و ایجاد حق انتخاب‌هایی با ویژگی‌های خاص هر کشور  تولید کرد. پس از موفقیت در بازار هند، در کشورهای صنعتی مشتریانی خواهان یک دستگاه ارتباطی ساده را جذب کرد و با ۲۵۰ میلیون فروش، پرفروش‌ترین شرکت با محصول الکترونیکی شد.

Haier یک شرکت ارائه کننده‌ی تجهیزات الکترونیکی و لوازم خانگی است که یک نوع ماشین لباسشویی کوچک با هدف ابتدایی فروش در مناطق روستایی چین تولید کرد. تولید مدل لباسشویی‌های کوچک و ارزان قیمت Mini Magical Child توسط این شرکت و سپس موفقیت چشمگیر آن در هند، با استقبال بازارهای جهانی مواجه شد؛ بیش از ۲ میلیون از این دستگاه در ۶۷ کشور به فروش رفت.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *