انواع مدل های کسب و کار – تولید سفارشی انبوه
تولید سفارشی انبوه سفارشی سازی محصولات برای مشتری با حفظ اندازهی تولید انبوه میباشد.
مدل کسب و کار تولید سفارشی انبوه برای استفاده در تمامی صنایع و در هر دو زمینهی محصولات و خدمات مناسب است و به سیستمهای پشتیبانی برای مواجهه با پیچیدگیهای متعاقب نیازمند است؛ این مدل برای صنایعی که استفادهی زیادی از اتوماسیون صنعتی دارند، جذاب است و در صورت گسترش استفاده از سیستمهای سفارشدهی آنلاین، تولید با کامپیوتر و دستگاههای رباتیک امکان استفادهی هرچه بهتر از این مدل ممکن میشود.
مدل کسب و کار تولید سفارشی انبوه چیست؟
مدل تولید سفارشی انبوه در خودروهای BMW با جمع حالات امکانپذیر برای انواع شاسیها، انواع موتور، انواع رنگ و … و ایجاد پیکربندی شخصی منجر به این شده که هیچ خودرویی شبیه به دیگری تولید نشود.
در امکانپذیری مالی این طرح، کشمکش طولانی وجود دارد و با ظهور روشهای تولید به کمک کامپیوتر در دههی ۱۹۹۰ اقتصادی شدن شخصیسازی محصولات آغاز شد و تقسیمبندی مداوم بازارها به رشد بیشتر این مدل کمک کرده است.
DELL به عنوان یکی از پیشگامان، این مدل را در دههی ۹۰ میلادی پیادهسازی کرده است. از این مدل در صنعت خودروسازی به طور گسترده استفاده میشود.
مزایای تولید سفارشی انبوه
- افزایش وفاداری مشتریان
- افزایش فروش
- متمایز شدن از رقبا
گرایش به این مدل به شکل روزافزون افزایش پیدا میکند و مشتریان تاثیری بلندمدت بر روی برنامههای شرکت دارند.
شرکتهای استفاده کننده از مدل تولید سفارشی انبوه
LEVI’S یک تولیدکنندهی لباس آمریکایی است که این مدل را با طرح Levi’s Personal Pair و امکان شخصی سازی لباسها متناسب با اندازههای بدن و رنگ و دیگر مشخصات مورد نظر هر فرد با ارسال اطلاعات به کارخانه و ارسال محصول به فروشگاه پس از چند هفته پیادهسازی کرده است؛ این شرکت توسط خردهفروش به کاهش هزینهی موردنیاز و افزایش ۳۰۰ برابری فروش در برخی فروشگاهها رسیده است.
Personal NOVEL وب سایت ارائهی کتابها و رمانهای شخصی سازی شده است به این شکل که در آن امکان تغییر و اضافه نمودن شخصیتها و یا موارد دیگر توسط مشتری و امکان تعیین جزئیاتی مانند: رنگ مو و چشم، مدل خودرو و … وجود دارد؛ این روش منجر به کسب درآمد بالا برای شرکت و تحت فشار قرار گرفتن کتابفروشیهای سنتی شد.
my muesli تولید کنندهی غلات صبحانه است که امکان انتخاب ترکیب رژیمی صبحانهی مورد علاقه از بین حالتهای بسیار زیاد موجود را فراهم کرده است و مزیت بسیار زیاد نسبت به شیوه سنتی خرید صبحانه دارد. این شرکت، به کمک پیادهسازی این مدل به سوددهی رسید.