لیمو HR
اسلایدچندرسانه ای

انواع مدل های کسب و کار – اهرم داده ‏های مشتری

در اهرم داده ‏های مشتری از آن‌چه که می‌دانید، استفاده کنید.

در اهرم داده ‏های مشتری سازمان با جمع‌آوری داده‌ها از مشتریان و فروش آن‌ها به شرکت‌های دیگر به ارائه‌ی خدمات اجتماعی رایگان می‌پردازند. توسعه‌ی مفاهیم مدیریت اطلاعات و ارزش داده‏ ها در دهه‌ی ۱۹۸۰ رشد یافت و از توانایی حاصله برای ایجاد تبلیغات شخصی و در نتیجه افزایش محبوبیت استفاده از داده‏ ها استفاده شد. تلاش‌های اولیه برای ارتباط مستقیم با مشتریان از طریق گروه‌های خدمات مشتریان با ایجاد بانک‌های داده‌ای برای کمک به شرکت‌ها در دهه‌ی ۱۹۹۰ و ایجاد سیستم‏‌های الکترونیکی CRM اولیه آغاز شد و در نتیجه به مدد گسترش اینترنت جمع‌آوری اطلاعات مشتریان ساده‌تر صورت گرفت. با گسترش روزافزون این مدل نگرانی‌ها در زمینه‌ی داده‌های خصوصی افزایش یافت.

امکان اجرای موفقیت‌آمیز این مدل عموما به همراه درآمدهای پنهان صورت می‌گیرد. این مدل نیازمند تحلیل داده‌‏های مشتریان از زوایای مختلف و ترکیب کسب ‏و کارهای متفاوت با یک‌دیگر در اغلب اوقات می‌باشد. این مدل منجر به گسترش روزافزون اطلاعات مشتریان از خطرات مرتبط با ارائه‌ی داده‌های حساس می‌شود و نیازمند بررسی دقیق چگونگی و احتمال تاثیر این نگرش‏‌ها در کسب‏ و کار شرکت می‌باشد.

مزایای اهرم داده ‏های مشتری

  1. ایمن‌سازی رقابت
  2. امکان استفاده در صنایع مختلف
  3. کمک شایان به امر تصمیم‌گیری
  4. شناسایی صرفه‌جویی‌های بالقوه
  5. امکان ارائه‌ی تبلیغات موثرتر
  6. امکان تحلیل در لحظه بازار

شرکت‌های بهره‌مند از مدل اهرم داده ‏های مشتری

amazon بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی جهان است که گرایش به تحلیل و بهینه‌سازی روابط با مشتریان دارد و از داده‌های فروش برای تعیین روابط بین محصولات و پیش‌بینی رفتارهای آتی مشتریان استفاده می‌کند و امکان ارائه‌ی توصیه‌های شخصی و یا صفحات اینترنتی سفارشی برای هر مشتری را ایجاد می‌کند. وسوسه‌ی مشتریان به خریدهای ناگهانی به عنوان عامل موثری در موفقیت آمازون بوده است.

Google به کمک این الگو براساس سرویس Adwords تنها پس از گذشت دو سال از راه‌اندازی موتور جست و جوی خود درآمدی سرشار کسب کرد. گوگل در سال ۲۰۰۴ کاربرد Adwords را به وسیله‌ی معرفی Adsense گسترش داد و سرویس تحلیل نرم‌افزاری Urchin در سال ۲۰۰۵ را ایجاد کرد. در حال حاضر این سرویس تحت عنوان Google Analytics به مالکان سایت‌ها به صورت رایگان ارائه می‌شود. لازم به ذکر است گوگل ۹۰ درصد درآمد خود را از طریق جمع‌آوری داده و تبلیغات تامین کرده است.

pationtslikeme وب‌سایتی برای ارتباط بیماران با یک‌دیگر است و امکان ارتباط بیماران با افراد دارای شرایط مشابه و تبادل تجارب و اطلاعات خود را فراهم آورده است. در این وب‌سایت جمع‌‏آوری داده‌‏های کاربران به‌‏صورت ناشناس صورت می‌گیرد و سپس این داده‏‌ها به شرکت‌‏های تحقیقاتی پزشکی، دارویی، تجهیزات پزشکی و غیره به فروش می‌رسند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *