معاون آموزش بنیاد ملی بازی های رایانه ای کمبود نیروی انسانی و بالا بودن هزینههای تهیه تجهیزات را از چالشهای مهم این حوزه نام برد و گفت: علاوه بر آن مشاهده میشود که نهادهای مختلف اقدام به حمایت از فعالان این عرصه میکنند که برای همگرا کردن این حمایتها طرح “حمایتهای همگرا” را تعریف کردیم تا در آن بر اساس عملکرد شرکت های بازی ساز از آنها حمایت کنیم.
محمد حاجیمیرزایی با اشاره به تعداد شرکتهای فعال در حوزهی بازی سازی افزود: به طور کلی ۱۰۰ شرکت در کشور در حوزه بازی سازی فعال هستند و ۲۰۰ تیم بازی سازی نیز تشکیل شده است که تاکنون به صورت رسمی در قالب شرکت و یا موسسه در این حوزه به ثبت نرسیده اند.
به گفتهی وی، ۲۰ درصد از ۱۰۰ شرکت ایجاد شده توانستند مراحل دانش بنیان شدن را طی کنند و حدود ۲۵ درصد نیز مراحل دانش بنیان شدن را طی میکنند.
حاجی میرزایی در خصوص بازی های رایانه ای تولید شده در کشور خاطرنشان کرد: حدود ۱۰ درصد بازیهای ویدئویی را در کشور بر روی موبایل و کامپیوتر داریم که درصد خوبی نیست و درصدد هستیم با حمایتی که از بازی سازها صورت میگیرد این میزان را افزایش دهیم.
وی در عین حال ادامه داد: در زمینه بازی های موبایلی پیشرفتهای خوبی داشتیم به گونهای که ۱۰ شرکت بازی ساز کشور درآمد خوبی در این حوزه کسب کردند ضمن آنکه ۵ شرکت نیز توانسته اند محصولات خود را به بازارهای جهانی صادر کنند.
معاون آموزش بنیاد ملی بازیهای رایانهای با بیان اینکه روند صادرات بازی های رایانه ای داخلی رو به رشد است، اظهار کرد: صادرات محصولات دیجیتال نسبت به سایر کالاها راحتتر است به گونهای که تولید کنندگان این محصولات میتوانند در فروشگاههای دیجیتالی، کالای خود را ثبت کنند.
به گفته این مقام مسئول بسیاری از بازی ها منتشر میشود ولی درآمد ندارند.بازی های رایانه ای صادراتی محصولاتی هستند که بتوانند درآمد برای صاحب کالا کسب کنند.
دلایل موفقیت پایین بازیهای رایانهای در زمینه صادرات
حاجی میرزایی متوسط سالانه تولید بازیهای رایانهای را در کشور ۲۰ عنوان بازی دانست و ادامه داد: از این میزان به نظر میرسد که یک چهارم آنها منجر به درآمدزایی برای تولیدکنندگان بازی میشود.
وی دلایل موفقیت این میزان بازی در فروش را استفاده از عناصر فرهنگی کشور و عدم تقلیدی بودن آن دانست و افزود: بازیهایی که تقلیدی از سایر بازیهای موجود نباشند و بتوانند حرف تازهای داشته باشند در بازارهای بینالمللی میتوانند حضور داشته باشند؛ چراکه برای خریداران جذابیت دارند.
دبیر بخش بازی های رایانه ای جشنواره ایران ساخت ادامه داد: بر اساس تجربیات بازیهایی که با تم ایرانی- اسلامی ساخته میشوند و یا حاوی عناصر فرهنگی کشور باشند در بازارهای جهانی از موفقیت بیشتری نسبت به سایر بازیها برخوردار هستند.
به گفتهی وی، صادرات بازی های رایانه ای داخلی شامل بازیهای موبایلی و کامپیوتری میشود.
چالشهای ساخت بازی های رایانه ای
معاون آموزش بنیاد ملی بازی های رایانه ای یکی از چالشهای حوزه بازی های رایانه ای را دسترسی به تجهیزات مورد نیاز این حوزه عنوان کرد و گفت: با تغییراتی که در نرخ ارز رخ داد برای بسیاری از شرکتها بسیار سخت شده است تا تجهیزات خود را به روز کنند و یا شرکت های نوپا در این حوزه هزینه اولیه تولید آنها گران شده و نیاز است نهادهای مختلف در قالب کمک و یا وام های کم بهره به این شرکت ها کمک کنند تا این شرکتها تجهیز شوند.
وی کمبود نیروی انسانی در زمینه بازی سازی را از دیگر چالشهای این حوزه دانست و یادآور شد: ما هنوز رشته دانشگاهی به نام “بازی سازی” در دانشگاههای کشور نداریم از این رو برای جبران این کمبود، برنامهی دوسالهای در بنیاد تدوین کردیم تا بتوانیم نیروی انسانی متخصص مورد نیاز را تربیت کنیم.
حاجی میرزایی در این باره توضیح داد: در این راستا سعی کردیم دورههای آموزش حرفهای را برگزار کنیم و با ارتباطاتی که با وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم داریم، سعی خواهیم کرد اعتبار مدارک این دوره را تامین کنیم و بتوانیم نسل جدیدی از نیروهای انسانی را با استانداردهای بالاتر تربیت کنیم.
وی اضافه کرد: بسیاری از شرکتهای فعال در این حوزه اعتقاد دارند نیروی انسانی در این حوزه کم است و یکسری از افرادی که در این زمینه با شرکتها همکاری دارند بعد از ۲ سال فعالیت اقدام به مهاجرت میکنند و این آموزشها میتواند در ترمیم نیروی انسانی مورد نیاز کمک کند.
این فعال حوزه بازی های رایانه ای با تاکید بر اینکه گردش مالی این حوزه به گونهای است که جز پر درآمدترین حوزه صنایع هنری است، اظهار کرد: علاوه بر آن اشتغال پذیری بالایی دارد و با توجه به پتانسیلهایی که در جوانان کشور وجود درد اگر از آنها حمایت بیشتری صورت گیرد و آموزشهای حرفهای تری ارائه شود قادر به افزایش گردش مالی در این حوزه هستیم.
لزوم یکپارچه سازی حمایت از بازی ساز ها
معاون موزشی بنیاد ملی بازی های رایانه ای، با اشاره به حمایت نهادهای مختلف از شرکتهای فعال در این حوزه، یادآور شد: نهادهایی چون اداره رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد ، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ، وزارت آموزش و پرورش و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایتهایی از فعالان حوزه بازی سازی انجام میدهند و نیاز است همگرایی در ارائهسی این حمایتها است.
وی ادامه داد: بر این اساس امسال طرح “حمایتهای” همگرا” را برای حمایت از شرکتهای بازی ساز تعریف کردیم و در آن از همه مجموعهها و تیمهای فعال در این عرصه درخواست کردیم تا در سامانهای ثبتنام کنند و بر اساس دورههایی که این شرکتها دارند، درجهبندی میشوند و بر اساس عملکرد آنها حمایتها ارائه خواهد شد.
حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه در این برنامه تلاش میشود همهی حمایتهای نهادهای مختلف همگرا شوند، اضافه کرد: فرآیند حمایتهای همگرا از آبان ماه سال جاری آغاز میشود و برای اجرای این طرح با تمام بخشهای دخیل در حال مذاکره هستیم تا از موازی کاری در این حوزه جلوگیری شود و همه نهادها سیاست واحدی در این زمینه اتخاذ کنند.
وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای این طرح همهی حمایتها از طریق یک کانال ارائه شود.
رقابت ملی بازی ساز ها در جشنواره ایران ساخت
دبیر بخش بازی های رایانه ای جشنواره ایران ساخت با اشاره به برگزاری این جشنواره، گفت: این جشنواره اهدافی چون ساخت و تولید محتوا بومی و حمایت از خدمات و تولیدات و محصولات شرکت های دانش بنیان ایرانی برگزار میشود و بنیاد ملی بازی های رایانه ای نیز در بخش بازیهای ویدئویی با این جشنواره همکاری دارد.
حاجی میرزایی با اشاره به استقبال خوب بازی سازها از این جشنواره خاطرنشان کرد: بر این اساس در جشنواره امسال این بخش به صورت گستردهتری برگزار میشود ضمن آنکه شرایط سهلتری را برای حضور فعالان این عرصه ایجاد کردیم. به گونهای که برخلاف سال گذشته که تنها بازیهای رایانهای میتوانستند در این جشنواره شرکت کنند ولی در سال جازی علاوه بر آن بازیهای گوشیهای همراه نیز به این جشنواره اضافه کردیم.
وی اضافه کرد: همچنین در سال گذشته شرکت کنندگان آثار خود را از طریق DVD به دبیر خانه ارسال میکردند ولی در جشنواره امسال، پرتال به گونهای طراحی شده است که شرکت کنندگان به راحتی میتوانند آثار خود را آپلود و به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
حاجیمیرزایی با بیان اینکه در این جشنواره بازیهای “کامپیوتری” و “موبایلی” پذیرش میشوند، خاطر نشان کرد: متقاضیان تا ۱۵ آبان ماه جاری فرصت دارند تا نسبت به ارسال آثار خود اقدام کنند. در نیمه دوم آذرماه داوریها توسط گروهی از کارشناسان این حوزه در بنیاد انجام خواهد شد و بازیهای برتر در روز جشنواره معرفی خواهند شد.
وی تاکید کرد: ثبت نام به پایان نرسیده و آماری از شرکت کنندگان در دست نداریم ولی برآورد ما این است که در جشنواره امسال ۱۰۰ بازی رایانهای شرکت خواهند کرد.
دومین جشنواره ایران ساخت از ۴ تا ۸ دی ماه با هدف جریان سازی فرهنگی- اقتصادی دانش بنیان برای کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی و فرهنگ سازی در جهت حمایت از تولیدات ایرانی و اشتغال افزایی برای سرمایههای انسانی کشور برگزار خواهد شد.
جلوگیری از واردات بیرویه و اجناسی که مشابه آن در داخل کشور با کیفیت مناسب تولید میشود، زمینهسازی در جهت شکوفایی زیست بوم کارآفرینی کشور و نوآوری با رویکرد اشتغالزایی، فرهنگ سازی، ترویج و انتشار آثار تولید شده در فضای مجازی و رسانهها با کمک عناصر و فعالان فرهنگی و هنری کشور و کمک به برند سازی و تجاری سازی کالاهای با کیفیت و دانش بنیان ایرانی از دیگر اهداف این جشنواره به شمار میرود.
این جشنواره در بخشهای “ایده بازار”، “هنرهای تجسمی”، “دیداری و شنیداری”،” رسانه های دیجیتال “، “ادبیات”و “دانش آموزی” برگزار میشود.
در بخش رسانه های دیجیتال اقدام به پذیرش آثاری در حوزههای “وبسایت”، “شبکههای اجتماعی”، “نرمافزارهای چندرسانهای و کاربردی”، “نرمافزارهای تلفن همراه”، “سامانههای هوشمند و IOT” و “بازی های رایانه ای” میشود.
به برگزیده بخش بازی های رایانه ای علاوه بر اعطای دیپلم افتخار، هدیه نقدی به ارزش ۱۲ میلیون تومان و به نفرات دوم و سوم هدیه نقدی هر نفر به ارزش ۳ میلیون تومان اعطا میشود.
شرکت کنندگان برای حضور در این جشنواره میتوانند علاوه بر تولیدات جدید، آثار آرشیوی خود را که از بهمن سال ۱۳۹۲ (همزمان با ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری) تولید کرده اند را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
این جشنواره به شکل تخصصی و رقابتی، بدون محدودیت سنی برگزار میشود و آحاد مختلف جامعه میتوانند برای حضور در این رویداد فرهنگی و فناورانه شرکت کنند.