انواع مدل های کسب و کار – فروش حق امتیاز
فروش حق امتیاز یا استفاده از مدل تجارت یک شرکت
مدل فروش حق امتیاز در فرانسه در دورهی قرون وسطی به صورت ارائهی مجوز توسط پادشاهان برای ساخت کالاهای خاص با نام آنها استفاده میشد و با توسعهی صنعتی شدن به عرصهی اقتصاد خصوصی وارد شد. شرکت singer از این مدل در نیمهی دوم قرن ۱۹ استفاده کرد و پیادهسازی موفقیتآمیز آن در مکدونالد در دههی ۱۹۶۰ میلادی رخ داد.
مزایای فروش حق امتیاز
- کاهش مقدار منابع لازم
- کاهش ریسک
- رشد سریع در بازار
- بهرهمندی خریدار از مزایای اختصاصی فروشنده امتیاز
هنگامی که داراییهای ارزشمندی چون دانش یا قدرت برند را کسب نموده و به دنبال رشد سریع با ریسک محدود هستیم، استفاده از این مدل مناسب میباشد.
نمونه شرکتهای فعال در مدل فروش حق امتیاز
SUBWAY رستوران زنجیرهای مشهور در زمینهی ارائهی ساندویچ و سالاد است که دارای حدود ۴۵۰۰۰ شعبه در ۱۱۲ کشور دنیا و همچنین رشد سریع فروش امتیاز در سطح دنیا و ارائهی منوی غذای متفاوت و مناسب در هر کشور میباشد. این شرکت برای اطمینان از صحت نمایش برند خود به تهیهی اطلاعات، آمادهسازی مقدمات و پشتیبانی کامل از شعب پرداخته است.
Marriott فعال در زمینهی هتلداری و ارائهی خدمات اقامتی و دارای ۵۷۰۰ مکان اقامتی در ۱۱۰ کشور دنیا میباشد. Marriott از اولین شرکتهای فروشندهی حق امتیاز در صنعت هتلداری است که هزینههای حق امتیاز، فعالیت، استفاده از سامانهی رزرو بینالمللی و برنامههای بازاریابی از خریداران امتیاز را دریافت میکند و نظارت مستمر بر آنها دارد.
Holcim شرکت ارائهکنندهی مصالح ساختمانی در دنیا است. این مدل تحت برنامهی «Solusi Rumah» در اندونزی پیادهسازی شده است و به ارائهی یک برنامهی جامع برای خانهسازی شامل: ارائهی خدمات معماری، مصالح، منابع مالی، بیمهی ساخت و ساز و فروش امتیاز این برنامه به خریداران پرداخته است و باعث گسترش چشمگیر برند هولسیم در اندونزی از این طریق شده است.
متن خیلی مختصر بود دقیقا نفهمیدم این مقوله حق امتیاز چیه و سازوکارش به چه شکله البته ممنون بابت معرفیش.