انواع مدل های کسب و کار – فروش تجربه
فروش تجربه؛ ارتقاء ارزش محصول یا خدمت به وسیلهی تجربهی خاص ارائه شده به همراه آن است
شرکتهایی چون موتورسیکلتسازی Harley-Davidson، سیگار Marlboro و لوازم منزل Restoration Hardware در دهههای ۷۰ و ۸۰ میلادی از مدل کسب و کار فروش تجربه استفاده کردند. پیش بینی تافلر در مورد افزایش مشتریان مدل فروش تجربه در کتاب «شوک آینده» در ۱۹۷۰ رخ داد. اشاره به این تئوری توسط گرهارد شولز به هنگام ابداع اصطلاح «جامعه در جستوجوی هیجان» در ۱۹۹۲ و همچنین توصیف دقیقتر این مدل توسط پاین و گیلمور در کتاب «اقتصاد تجربه» در ۱۹۹۸ صورت گرفت.
مزایای مدل فروش تجربه
- ایجاد تمایز با رقبا
- افزایش وفاداری مشتریان
- امکان افزایش قیمت محصول
در این مدل باید تمامی عوامل تاثیرگذار بر تجربهی مشتری مانند تبلیغات، طراحی فروش، پرسنل فروش، عملکرد محصول، در دسترس بودن، بستهبندی و … در نظر گرفته شود و همچنین در این مدل، تجربهای مشابه برای مشتری، فارغ از بخش مورد ارتباط او در کسب و کار ایجاد میشود.
نمونه شرکتهای بهرهمند از مدل فروش تجربه
STARBUCKS بزرگترین کافیشاپ زنجیرهای جهان با بیش از ۲۳۰۰۰ شعبه در ۷۲ کشور دنیا است که به ارائهی مجموعهی متنوعی از مواد غذایی و نوشیدنیها و ایجاد یک تجربهی خاص برای مشتری به کمک خدماتی چون wi-fi، موسیقی، فضای دلنشین، مبلمان راحت و… پرداخته است. این مجموعه محبوبیت و وفاداری مشتریان را به کمک ایجاد تجربیات منحصر به فرد در کنار سرو قهوه کسب کرده است.
BARNES&NOBLE بزرگترین کتابفروشی زنجیرهای در آمریکا است. این مجموعه محصولات متنوعی چون مجله و روزنامه، هدایا، بازیهای ویدئویی، موسیقی، e-reader و… به فروش میرساند و با فروشگاههای بزرگ خود و همچنین وجود شعب استارباکس در اکثر فروشگاهها به شهرت رسیده است. این مجموعه به ارائهی تجربیات مختلفی مانند تخفیفهای قابل توجه، برگزاری رویدادهای فرهنگی، حضور نویسندگان، جلسات کتابخوانی و … میپردازد.
Red Bull بزرگترین فروشندهی نوشیدنیهای انرژیزا در جهان است که توجه ویژهای به قشر جوان و ترویج سبک زندگی فعال دارد. این مجموعه فعالیت گستردهای در زمینهی ورزشهای مخاطرهآمیز مانند مسابقات فرمول ۱، موتوکراس، موجسواری، اسنوبورد، دوچرخهسواری کوهستان و… دارد و از رویدادهای مهیج متفاوت مانند بلندترین سقوط آزاد دنیا و یا مسابقات خودروهای دست ساز حمایت میکند.