انواع مدل های کسب و کار – تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک نوعی ارائهی محصولات یا خدمات سنتی از طریق کانالهای آنلاین میباشد.
مدل ” تجارت الکترونیک ” اشتراکگذاری اطلاعات کسب و کار ، حفظ روابط کسب و کار و هدایت معاملات تجاری به صورت آنلاین میباشد. این مدل قابلیت تاثیرگذاری بر تمامی مراحل و سطوح یک شرکت را دارد. امکان استفاده از تجارت الکترونیک به عنوان کانال مکمل فروش برای محصولات دیجیتال شده وجود دارد.
پیدایش تبادل داده الکترونیک (EDI) در حمل و نقل هوایی برلین در ۱۹۴۸ صورت گرفت. صنایع مختلف در دههی ۱۹۶۰ برای ایجاد یک استاندارد دادهی الکترونیک با هم همکاری کردند. از این مدل در طراحی قالب اصلی برای دادههای خرید و فروش، حمل و نقل و مالی و معاملات صنعتی استفاده میشود. توسعه و استفادهی اولیه از EDI در صنایع سنگین، خردهفروشی، خودرو و صنایع دفاعی صورت میگیرد. استاندارد داده جهانی بین دهههای ۷۰ تا ۹۰ میلادی ایجاد شد و سیستمهای EDI در بین مشتریان خصوصی با توسعهی اینترنت عمومی و کاهش هزینهی این سیستمها به صورت تدریجی گسترش یافت.
آیندهی مدل تجارت الکترونیک
در حال حاضر در این مدل امکان انجام هر نوع معاملهی B2C به صورت آنلاین وجود دارد و از طرفی کسب دادههای زیاد نسبت به مدل تجارت سنتی مزیت فراوانی دارد این در حالی است که نگرانیهای جوامع در مورد پیامدهای به اشتراکگذاری اطلاعات در حال رشد است. تجارت الکترونیک در بهبود کارآمدی هزینهها و کاهش هزینههای معاملات در حوزهی B2B نقش به سزایی دارد و همچنین این مدل فرصتهای جدیدی به شرکتها (با توجه به روند رو به رشد هوش و ارتباطات تجهیزات مختلف) میدهد.
مزایا و مشکلات مدل تجارت الکترونیک
کاهش هزینههای زیرساخت، حذف تبلیغات غیر هدفمند، کاهش قیمت محصول، حذف واسطهها، کاهش هزینهی زمان و جابهجایی، امکان جستوجو و مقایسهی محصول از مزایای این مدل کسب و کار است؛ عدم دسترسی به محصول قبل از خرید از مشکلات آن میباشد که دسترسی آسان به محصولات، خدمات پس از فروش مناسب و شفافیت بازار از راهکارهایی برای رفع این مشکل هستند.
نمونه شرکتهای استفاده کننده از این مدل کسب و کار
amazon بزرگترین فروشگاه اینترنتی جهان است که با فروش کتاب در سال ۱۹۹۴ آغاز به کار کرد و به ارائهی طیف وسیعی از کالاها و خدمات پرداخت. در حال حاضر در حال راهاندازی سیستم یکپارچهی سفارش و توزیع به کمک مدل تجارت الکترونیک خود میباشد و این مساله منجر به رشد روزافزون ارزش شرکت شده است.
asos جزو بزرگترین فروشگاههای آنلاین در زمینهی مد و پوشاک است که با کاهش هزینهی واسطهها و ارائهی قیمت رقابتی و ارسال رایگان و یا ارزان به تمامی نقاط دنیا صاحب میلیونها مشتری فعال در بیش از ۱۶۰ کشور دنیا شده است.
FLYERALARM از بزرگترین شرکتهای چاپ در اروپا است که به ارائهی ثبت سفارش در سایت به همراه تعیین دقیق مشخصات مختلف آن و همچنین چاپ خودکار سفارشات پرداخته است؛ تحویل اکثر محصولات در کمتر از ۲۴ ساعت صورت میگیرد. این مجموعه دارای بیش از ۱ میلیون مشتری در ۱۵ کشور اروپایی میباشد.