انواع مدل های کسب و کار – دیجیتالی سازی
دیجیتالی سازی؛ تبدیل یک محصول یا سرویس موجود به نسخهی دیجیتالی است.
دیجیتالی سازی در حوزههای متکی به ارتباطات منطقی و عددی (بانکها و …) شروع شد و توجه شرکتها به فرآیندهای تجاری تکراری و استاندارد شدهی خودکار جلب شد. استفاده از رابطهای ترمینالی و انتقال داده از طریق تلفن صورت گرفت. دیجیتالی سازی با ظهور اینترنت پهن باند در دههی ۹۰ میلادی توسعه یافت و به کمک توسعهی رابطهای کاربر گرافیکی، مرورگرها و قابلیتهای رمزنگاری به شکل روزافزون گسترش یافت.
آیندهی دیجیتالی سازی
مسائلی چون مدیریت حقوق دیجیتالی، کپی رایت، حریم خصوصی و مالکیت فکری روزبهروز اهمیت پیدا میکند و از طرفی تولیدکنندگان و سایر کسب و کارها با ظهور پدیدههایی چون IoT و … به این حوزه ورود پیدا میکنند. صنعت خودرو به کشف حوزههای کاربرد دیجیتالی سازی معطوف شده است و این الگو بر صنایع مختلف در ۵ تا ۱۰ سال آینده تاثیر فراوان خواهد گذاشت.
مزایای دیجیتالی سازی
- حذف واسطهها
- کاهش بالاسریها
- انعطافپذیری بالا
- توزیع سادهتر
- دسترسی آسان
- افزایش کارایی
- تنوع کاربرد
نمونه شرکتهای این مدل کسب و کار
Hotmail جزو اولین ارائهکنندگان سرویس میل تحت وب است که در حال حاضر دارای ۴۰۰ میلیون کاربر میباشد. این مجموعه به ارائهی سرویس پایه رایگان و امکانات ویژهای مانند: افزایش فضای حافظه و یا عدم نمایش تبلیغات در سرویس پریمیوم میپردازد.
jones international university اولین دانشگاه آمریکایی در ارائهی دورههای آموزشی آنلاین است. این دانشگاه به ارائهی آموزش از راه دور در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری میپردازد. انعطافپذیری بالا برای دانشجویان شاغل و یا ساکن مناطق دوردست از ویژگیهای این دانشگاه است. این دانشگاه در حال حاضر دورههای آنلاین توسط دانشگاههای پیشرو مانند هاروارد و MIT را ارائه میکند.
first direct بانک مجازی با سرویسهای تلفنی و اینترنتی است که در زمینههای خاصی مانند: معاملات سهام یا سرمایه گذاریهای خاص فعالیت دارد و امکان ارائهی نرخ بهرههای بالاتر به مشتریان از محل صرفهجویی هزینهها به کمک دیجیتالی سازی را فراهم ساخته است.