انواع مدل های کسب و کار – افزونه
مدل افزونه عبارت است از ارائهی محصول یا خدمت اصلی باقیمت پایین و دریافت هزینه به ازای خدمات جانبی
گسترش مدل افزونه با توسعهی صنعتیسازی و فراهم شدن امکان تولید محصولات ماژولار صورت گرفت. این الگو در کسب و کار های خدماتی رشد یافت و به صورت گسترده از این مدل در صنعت توریسم استفاده شد.
این مدل در حالت B2B و زمانی که چند تصمیم گیرنده مشارکت دارند، کارایی مناسب دارد. استفاده از این مدل برای کمک به معرفی و ورود فناوریها و لوازم خاص به بازار استفاده میشود. مدل افزونه برای بازارهایی مناسب است که در آنها اولویتهای مشتریان بسیار با هم فرق میکند و همچنین به صورت یک رویهی معمول در صنایع خودروسازی استفاده میشود.
مزایای مدل افزونه
- امکان شخصیسازی محصول مطابق خواست مشتریان
- حساسیت کمتر مشتریان نسبت به قیمت
این مدل نیازمند استراتژی قیمتگذاری پیچیده و همچنین نیازمند تبلیغ موثر و عرضهی ارزان قیمت محصول اصلی است و در آن امکان استفاده از یارانه متقابل برای افزونهها وجود دارد.
نمونه شرکتهای مدل کسب و کار افزونه
Mercedes-Benz شرکت خودروسازی آلمانی است که از این مدل خصوصا برای خودروهای لوکس استفاده کرده است و امکان انتخاب گزینههای مورد علاقه توسط مشتریان از بین صدها گزینهی موجود برای یک بنز کلاس اس را فراهم ساخته است که نیازمند صرف هزینهای معادل ۵۰ درصد قیمت مدل استاندارد این خودرو میباشد. این شرکتها از طریق افزونهها به سودآوری بالا رسیده اند.
SEGA سازنده بازیهای ویدئویی، کنسولبازی و نرمافزار است که تمرکز بر روی توسعهی نرمافزاری بازیهای ویدئویی برای کنسولهای ثالث دارد. این مجموعه از ویژگیهای اضافی درون بازیهای ویدئویی برای اولین بار استفاده کرد و امکان دانلود افزونههای بازی با نام DLC را ارائه داده است. نفع مشتریان از انتخاب شخصی افزونهها حاصل میشود و همین باعث ایجاد منبع درآمد اضافی برای شرکت میشود.
SAP یک شرکت آلمانی است که نرمافزارهای مدیریت سازمانی و مجموعههای نرمافزاری استاندارد با قیمت مناسب ارائه میدهد و مشتریان را به خرید ویژگیهای اضافی مانند برنامهی مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت چرخهی عمر محصول و … تشویق میکند. و امکان انتخاب پیکربندی مطابق با نیاز مشتریان را فراهم ساخته است. این شرکت از فروش محصول پایه و نیز فروش ویژگیهای اضافی موردنیاز مشتری درآمد کسب میکند.
BOSCH شرکت مهندسی تامینکنندهی قطعات خودرو بوش (BEG) با ۱۰ نفر کارمند در ۱۹۹۹ تاسیس شد. این شرکت با تولید سختافزار استاندارد و دریافت هزینهی جداگانه برای سفارشیسازی به حل مشکل سفارشهای کم شرکت و به موفقیتی چشمگیر رسید. این شرکت در حال حاضر دارای بیش از ۱۸۰۰ کارمند است و در سال ۲۰۱۳ موفق به کسب درآمد سالانه ۲۰۰ میلیون یورو شد. شرکت BOSCH به ارائهی واحد کنترل الکترونیکی (ECU) سفارشی برای هر نوع خودرو پرداخت که منجر به ضرر شرکت از ارائهی این قطعه برای تعداد سفارش محدود شد.