انواع مدل های کسب و کار – درآمد پنهان
درآمد پنهان؛ کسب درآمد از تبلیغات به جای فروش خدمت یا محصول اصلی است.
در مدل کسب و کار درآمد پنهان شرکت خواهانِ تبلیغات، با پرداخت هزینهی تبلیغ به ارائهی رایگان محصول به مشتری میپردازد. شواهدی مبنی بر استفادهی مصریان باستان از تبلیغ تجاری وجود دارد و اولین نمونههای سرمایهگذاری تبلیغ محور در بولتنهایی در قرن هفدهم پیدا شده است و تامین مالی کامل این بولتنهای عمومی به مدد فروش آگهی صورت گرفته است؛ این آگهیها و گسترش این مدل به صورتهای دیگر توسعه یافتند.
از مزایای درآمد پنهان میتوان به ایجاد یک منبع درآمد ثانویه و امکان کسب درآمد از حسابهای پریمیوم بدون تبلیغ نام برد. این مدل در ارزیابی دشواریهایی دارد. آگاهیهای مشتریان از این مدل به شکلی روزافزون در حال افزایش است و پیادهسازی آن در حال پیچیدهتر شدن است.
نمونه شرکتهای استفاده کننده از مدل درآمد پنهان
JCDecaux بزرگترین شرکت تبلیغاتی فضای باز در جهان است که با مقامات شهری و سرویسدهندگان حمل و نقل عمومی با قیمت ناچیز در ازای حقوق انحصاری تبلیغات همکاری داشته است. این شرکت از تبلیغ کنندگان و ارائهی خدمات عمومی رایگان به شهرها و طرح دوچرخهی سلف سرویس به کسب درآمد پرداخته است.
zattoo بزرگترین تلویزیون زندهی اینترنتی در اروپا است. مشتریان در سایت به شکل رایگان ثبتنام میکنند و بودجهی تلویزیون اینترنتی از طریق وبسایت و برنامههای کاربردی تلفن همراه و هزینههای عملیاتی از طریق فروش فضای تبلیغاتی تامین میشود.
Google با استفاده از شیوهی تبلیغات هدفمند موفق به اجرای مدل درآمد پنهان تحت این قالب شده است. Google به ارائهی خدمات رایگان مختلف و فروش برنامهی تبلیغاتی AdWords به شرکتها پرداخته است و به کمک این مدل تجاری به حفظ سهم بیش از ۶۰ درصدی بازار تبلیغات آنلاین کمک کرده است.