انواع مدل های کسب و کار – از هل دادن به کشیدن
مدل از هل دادن به کشیدن عبارت است از تولید تقاضامحور به جای تولید برای ذخیره سازی
در این مدل کسب و کار مشتریان یک حلقهی ارزش را ایجاد میکنند. استفاده از مفهوم ” از هل دادن به کشیدن ” در بخش تدارکات و مدیریت زنجیرهی تولید و همچنین در شرکت تویوتا پس از جنگ جهانی دوم آغاز شد. شکلگیری کاملتر این مدل با ترکیب مجموعهای از ابزارها و روشها صورت گرفت. از این مدل در شرکتهایی نظیر Bosch، BMW، Dell و … استفاده شده است.
مفهوم «پادشاهی مشتری» در تمامی بخشهای سرمایهگذاری، R&D، تولید، توزیع و … استفاده شده است. در هنگام اجرای این مدل نیاز به ایجاد یک زنجیرهی ارزش انعطافپذیر و با عکسالعمل سریع است و همچنین نیازمند بررسی دقیق هریک از مراحل زنجیرهی ارزش و تعیین نقاط بهینه برای جذب مشتریان میباشد و در مراحل اولیهی تولید نیازمند اجرای پروژههای خلاقیت آزاد و یا مهندسی مبتنی بر سفارش، برای درگیر کردن مشتریان است.
مزایای کشیدن به جای هل دادن
- حذف ضایعات و تلفات
- کاهش هزینههای موجودی
- قابلیت استفاده در تمامی صنایع
- حذف فعالیتهای فاقد ارزشافزوده
- استفادهی موثر از سرمایهی مصرف نشده
نمونه شرکتهای دارای این مدل
GEBERIT شرکت سوئیسی فعال در زمینهی ساخت انواع سیستمهای دفع فاضلاب و تجهیزات مرتبط با آن است که تکیه شرکت بر عمدهفروشان و فروشگاههای اجناس این حوزه است. این شرکت اواخر دههی ۹۰ با مشکلات مختلف در زمینهی تقاضا مواجه شد و به پیادهسازی مفهوم واسطهزدایی و بهکارگیری ابزارهای مختلف برای ارتباط هرچه بهتر با مشتریان و استفاده از روشهایی مانند: آموزش رایگان، مدیریت جامع حمایت از مشتری و نرمافزار حمایتی مناسب برای حضور پررنگتر مشتریان در مرحلهی مونتاژ پرداخت. این شرکت وجهه و اعتبار خود را به کمک هدفگذاری جدید بهبود بخشید.
ZARA بزرگترین شرکت در زمینهی مد و لباس در دنیا است که در فروش لباسها با قیمتهای مقرون به صرفه در فروشگاهها و یا به صورت آنلاین و سرعت ارائهی البسه مطابق مد روز مشهور است که این مزیت را به کمک طراحان و ناظران مد متعدد در سراسر جهان جمعآوری کرده است. تولید و ارسال سریع مدلهای جدید طراحی شده توسط زیرمجموعههای شرکت صورت میگیرد. وجود فروشگاههای زارا در مکانهای مناسبی از مراکز فروش به جذب بیشتر مشتریان رهگذر کمک کرده است.
TOYOTA ارزشمندترین برند خودروسازی جهان است که با تقاضای ضعیف داخلی و کمبود شدید منابع پس از جنگ جهانی دوم و اوضاع نابسامان اقتصاد ژاپن و تورم بالا در آن دوران مواجه شد و شرکت به دلیل درآمد کم و ضررهای گسترده به مرز انحلال رسید. این شرکت در پاسخ به این مشکلات، تصمیم به تولید کالاها به اقتصادیترین حالت ممکن گرفت و به بهرهگیری از مدل سوپرمارکتی به منظور تولید تقاضامحور و کاهش موجودیهای داخلی به حداقل میزان ممکن روی آورد و بر تولید مشتری مدار به کمک استراتژیهایی از قبیل تولید به موقع (JIT)، حداقل سازی زمان سیکل، سیستم لجستیک کانبان، مدیریت کیفیت جامع (TQM) و غیره تمرکز کرد. درحال حاضر استفاده از مدل کسب و کار تویوتا توسط بسیاری از شرکتها منجر به پیشرفت مداوم در مسیر موفقیت شده است.