انواع مدل های کسب و کار – فریمیوم
فریمیوم ترکیبی از خدمات رایگان (Free) و پریمیوم (premium) است.
مدل فریمیوم برای اولین بار توسط فرد ویلسونا در قالب یک فراخوان اینترنتی برای انتخاب نام این مدل و انتخاب عنوان «فریمیوم» ارائه شد. اینترنت و دیجیتالی شدن خدمات به دلیل اقتصادیتر کردن بسیاری از فعالیتها به توسعهی این مدل کمک کرد و در دهه ۹۰ میلادی توسعه و پیادهسازی در سرویسهای پست الکترونیک پیادهسازی شد و در سایر کسب و کار های اینترنتی در دهههای بعد گسترش یافت.
این مدل به ارائهی خدمات رایگان به منظور ایجاد یک پایگاه مشتری بزرگ و سپس تبدیل مشتریان به نوع پریمیوم پرداخت و منجر به اهمیت شاخص نسبت مشتریان پریمیوم به مشتریان رایگان و تفاوت مقدار این نسبت برای مدلهای مختلف کسب و کار (ولی عموما تک رقمی) شد. این الگو با کسب و کار های اینترنتی و دارای هزینههای تولید نهایی نزدیک به صفر سازگار است. اجرای بهتر این الگو با افزایش هرچه بیشتر تمرکز بر روی مشتریان صورت میگیرد و برای بررسی میزان پذیرش نرمافزارها و یا مدلهای جدید کسب و کار توسط آنها مناسب است.
skype فعال در زمینهی ارتباطات راه دور است و در حال حاضر دارای بیش از نیم میلیون کاربر میباشد که به ارائهی رایگان خدمات ارتباط صوتی و تصویری اینترنتی و پیشنهاد گزینهی خرید اعتبار تماس به کاربران برای استفاده در خطوط زمینی و گوشیهای تلفن همراه میپردازد.
Spotify سرویس پخش آنلاین موسیقی است که دارای بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال است. این سرویس از مدل فریمیوم پس از جذب ۱ میلیون کاربر در سال اول فعالیت استفاده کرد و در آن امکان استفادهی محدود در طول ماه به صورت رایگان و امکان استفادهی نامحدود و حذف تبلیغات در حالت پریمیوم وجود دارد.
Linked in شبکهی اجتماعی شناخته شده در زمینهی کسب و کار است که ثبتنام و استفادهی عادی رایگان در آن وجود دارد و امکان دستیابی به امکانات تخصصیتری در زمینههای جستوجو در شبکه، مشاهدهی پروفایل افراد ناشناخته و غیره ، پس از خرید اکانت پریمیوم را فراهم ساخته است.