انواع مدل های کسب و کار – فروش مستقیم
رها شدن از واسطه با مدل کسب و کار فروش مستقیم
در ” فروش مستقیم ” محصول یا سرویس توسط شرکت به صورت مستقیم ارائه میشود و واسطهها حذف میشوند. این مدل جزو قدیمیترین روشهای توزیع است و ابداع رسمی این مفهوم توسط براونی وایز در اواخر دهه ۴۰ میلادی صورت گرفت. وی از این روش برای توزیع محصولات شرکت Tupperware در مهمانیها استفاده کرد. این مدل در شرکتهای مختلف مانند Hilti و Amway توسعه یافت و شرکت Dell از زمان تاسیس خود در ۱۹۸۴ آن را پیادهسازی کرد.
مزایای فروش مستقیم
- کاهش هزینههای توزیع
- بهبود کیفیت خدمات
- کنترل دقیقتر فروش
- افزایش سود مشتری
- بهبود ارتباط با مشتریان
نمونه شرکت های فروش مستقیم
Amway بازاریاب در زمینهی فروش محصولات آرایشی-بهداشتی است که به توزیع محصولات به وسیلهی شبکهی جهانی اشخاص میپردازد. ثبتنام افراد به عنوان مالکین مستقل کسب و کار (IBO) صورت میگیرد و سپس به فروش مستقیم توسط این افراد و جذب IBO های دیگر منجر میشود. افراد از طریف پورسانت فروش و سود افراد شبکهی پایین دست خود درآمد کسب میکنند و این روند منجر به کاهش هزینههای HR و سربار توزیع و تبلیغات شده است.
HILTI فعال در زمینهی تجهیزات ساخت و نگهداری ساختمانها و معادن و از موفقترین شرکتهای فروش مستقیم B2B در صنعت ساختمان است. ۷۵% از ۲۳۰۰۰ کارمند شرکت در زمینهی فروش مستقیم، به مشتریان فعالیت دارند. این به کمک مشاورین فروش متخصص خود موفق به کسب مزیت رقابتی شده است و بر فروش مستقیم به عنوان عامل اصلی موفقیت شرکت تمرکز دارد.
DELL سازندهی رایانههای شخصی و محصولات وابسته میباشد که از زمان تاسیس در ۱۹۸۴ تمرکز بر مدل فروش مستقیم داشته است. این شرکت سفارش کامپیوترهای جدید را به صورت تلفنی و یا آنلاین دریافت میکند و تبلیغات را به صورت هدفمند به هر گروه از مشتریان ارسال میکند و از این طریق امکان فهم اثرگذاری تبلیغ و نیز شناسایی دقیق خواستههای مشتریان را ممکن میسازد.