شتاب دهنده های ورزشی مانند leAD با فراهم ساختن ترکیبی از شبکهها، آموزش و تأمین مالی به استارتاپ های این حوزه پر و بال میدهد. ارتباط با leAD نه فقط در موضوعات مربوط به کسب و کار، بلکه در زمینهی صنعت نیز به این استارت آپ ها کمک میکند تا با ایجاد شراکتهای مادامالعمر، جای پای خود را محکم کنند.
معرفی ۶ استارتاپ ورزشی مهم
اگر استارت آپی هستید که در حوزه ورزش فعالیت میکنید یا اینکه میخواهید در این حوزه تغییر مثبتی در جامعه ایجاد کنید، این مقاله را که به معرفی ۶ استارتاپ ورزشی که توسط این شتاب دهنده وارد بازار رقابت شده و تغییرات نوآورانهای در دنیای ورزش رقم زدهاند، میپردازد را به هیچ عنوان از دست ندهید:
Runkeeper
Runkeeper یکی از بزرگترین پلتفرمهای جهانی تناسب اندام موبایل است، که بیش از ۴۵ میلیون کاربر داشته و با بیش از ۱۰۰ دستگاه و خدمات شخص سوم در ارتباط است.
اپلیکیشن تناسب اندام این استارتاپ که مثل مربی شخصی در گوشی هوشمند کاربر دردسترس است، به او کمک میکند تا هدفگذاری کرده، سیر پیشرفت خود را پیگیری نماید و با یک برنامهی شخصی انگیزهی خود را حفظ کند.
این شرکت، اولینهای دیگری را هم به نام خود ثبت کرده است. برای مثال یکی از اولین اپلیکیشنهای دویدن که شامل بازخورد کلامی درمورد سرعت و مسافت میشود متعلق به این استارتاپ است، یعنی نیازی نیست که کاربران همواره بهصورت دیداری پیشرفت خود را پیگیری کنند، نکتهای که آن را به اپلیکیشنی جامعتر از هر برنامه ای در جهان تبدیل میکند.
SeatGeek
SeatGeek یک گردآورندهی جهانی بلیطهای رویدادهای ورزشی، کنسرت و تئاتر است. این استارتاپ که در سال ۲۰۰۹ تأسیس شده، با کمک به مشتریانش در یافتن بهترین و ایمنترین معاملات فروش و بازفروش بلیط، جای پای خود را باز کرده است.
جدیدترین نوآوری این شرکت، SeatGeek Open است، یک پلتفرم فروش اولیه که از فنآوری منبع باز استفاده کرده و به هنرمندان، تیمها، محلهای اجرا و… اجازه میدهد تا بلیطهای خود را مستقیماً ازطریق رسانههای اجتماعی و کانالهای تجارت الکترونیک بفروشند، بدینترتیب دسترسی و حق انتخاب بیشتری برای مشتریان فراهم میسازد.
این حرکت طراحی شده تا رقیبی جدی برای وارثان صنعت بلیط باشد. جک گروتزینگر، مدیرعامل SeatGeek اخیرا اظهار داشت: «هدف ما این است که از داده، طراحی، و فنآوری استفاده کنیم تا کاربران را به سمت شرکت در رویدادهای بیشتری سوق دهیم.»
تمرکز بر دادهها توجه مشتریان را به بهترین معاملات جلب میکند. این شرکت ویژگیهای منحصربهفرد دیگری هم دارد، ازجمله بلیط غیرکاغذی، که در آن بارکد موبایل از طریق اپلیکیشن به مشتری داده میشود و میتوان آن را در محل اجرا اسکن کرد. همچنین به خریداران بلیط، نمای ۳۶۰ درجه از محل خالی اجرا نشان داده، و اجازه میدهد که آنها بهترین صندلی آنجا را انتخاب کنند.
Fitbit
Fitbit در سال ۲۰۰۷ پا به صحنه گذاشت و تحولی در نحوهی رسیدن به تناسب اندام ایجاد نمود. درحال حاضر این نام تجاری در همهجا حاضر بوده و مترادف با تمام چیزهای به روز و سالم آگاهانه است. این شرکت از ردگیری فعالیتهای روزمره، اندازهگیری گامها و ضربان قلب، تا تشکیل گروههایی از مشتاقان تناسب اندام، و حتی کمک به پلیس در حل پروندههای جنایی، فکر همهجا را کرده است.
یک دهه قبل، مؤسسان شرکت، یعنی جیمز پارک و اریک فریدمن از شرکت Nintendo الهام گرفتند که حسگرهای حرکتی را با نرمافزار ترکیب میکرد تا تناسب اندام فردی را به یک بازی تبدیل کند. آنها به گامشمار محقر این شرکت چهرهی کاملاً جدیدی داده، و چندین ویژگی دیگر به آن افزودند، و درنهایت ترکیب کاملاً تازهای به وجود آوردند. هرچند این کار مسیر آسانی نداشت، و شرکت برای نگه داشتن جایگاه برتر محصول خود در بازاری که هر روز رقبای تازهای در آن سر بر میآوردند، میجنگید.
در گامی رو به جلو، Fitbit از یک شرکت ردیابی صرف فعالیت جلوتر رفته، و مشغول بررسی کسب و کارهای جدیتر برای تولید دستگاههایی است که میتوانند تشخیصهای پزشکی «سبکوزن» ارائه دهند. Fitbit اخیراً وارد شراکت با غول تجهیزات پزشکی، یعنی Medtronic شده تا بهعنوان گامی روبهجلو در مسیر یادشده، بیماران دیابتی را رصد کند.
Strava
Strava بهعنوان پلتفرم برخطی که جامعهی جهانی ورزشکاران و دوچرخهسواران را به هم وصل میکند، تناسب اندام را تبدیل به تجربهای اجتماعیتر برای میلیونها کاربر کرده، و با انگیزه دادن به آنها باعث میشود بهتر تمرین کنند.
این اپلیکیشن شبکهی اجتماعی که هشت سال از عمرش میگذرد، به ورزشکاران حرفهای و دوندگان و دوچرخهسواران آماتور اجازه میدهد سیر تمرینات خود را دنبال کنند و با افراد دارای روحیات مشابه در ارتباط باشند. وقتی اعضای این شبکه مسیر حرکت و تمرین خود را کشف و برنامهریزی کرده، فعالیتهایشان را ثبت نموده و به اشتراک میگذارند، و عملکرد خود را تحلیل نموده و مقایسه میکنند، هم حس رقابت در آنها بیدار میشود و هم رفاقت.
Strava اخیراً ویژگی جدیدی ارائه داده، یک حلقهی اجتماعی که ماجراهای گروه منتخبی از ورزشکاران تأثیرگذار را گردآوری میکند، تا مشارکت را در جامعهی ورزشی تقویت نماید.
نوآوریِ کلیدیِ دیگر، روز جهانی دوچرخه برای کار است که سال قبل معرفی و طراحی شد تا نشان دهد چگونه شرکت میتواند به برنامهریزان شهری کمک کند زیرساختهای دوچرخهسواری را ازطریق Strava Metro ارتقا دهند، سرویسی که با مقامات محلی در شهرهای بزرگ سراسر جهان کار میکند.
OpenSponsorship
OpenSponsorship که در نیویورک واقع شده، یک دلال برخط برای نامهای تجاری و ورزشکاران است که میخواست شکاف موجود در صنعت اسپانسری را که تا آن زمان عمدتاً برونخطی بود، پر کند.
مدیرعامل این شرکت، ایشوین آناند دربارهی ایدهی پشت این شرکت میگوید: «ما با دیجیتالی شدن واقعاً میتوانستیم کارها را بهتر و سریعتر انجام دهیم.» بدینترتیب، این بازار آنلاین که کمک میکند ورزشکاران، تیمها، رویدادهای ورزشی، آژانسها، و شرکتها گرد هم بیایند، متولد شد.
این شرکت جوان که کارش را در ۲۰۱۴ آغاز کرده، بهعنوان یک بازار دوسویه کار میکند: به نامهای تجاری اجازه میدهد فرصتهای موجود در اسپانسری ورزش حرفهای را جستجو کرده، با آنها ارتباط گرفته و مورد حمایت مالی قرار دهند، و همچنین به ورزشکاران اجازه میدهد تا فرصتهای اسپانسری خود را برای نامهای تجاری فهرست کنند تا برایشان خریدار پیدا شود.
این شرکت به مهار برخی بیکفایتیها و تنگناهای موجود در کسب و کار اسپانسری برونخطی ورزش کمک کرده، و این روند را سریعتر و شفافتر نموده است.
OpenSponsorship ماهیانه بابت دسترسی به سایتش از نامهای تجاری حق عضویت میگیرد. دسترسی شامل مشاهدهی تحلیلها، پیشنهادات قیمت و دسترسی مشهود به بیش از ۲۰۰۰ ورزشکار، و گرفتن حق کمیسیون از ورزشکاران بابت معاملاتشان میشود.
Sportskeeda
Sportskeeda یک وبسایت تماماً ورزشی است که میخواهد محتوای تمام ورزشها را در یک سایت داشته باشد. Sportskeeda یکی از نخستین پرتالهای معدود هندی است که محتوای ورزشی باکیفیت ارائه میدهد، و خودش را بهعنوان یک کانال رسانهای ورزشی متعهد و قابلاعتماد مطرح کرده است. برخلاف بسیاری از پرتالهای دیگر، این سایت تقریباً تمام ورزشها را پوشش میدهد، هم در هند و هم در سرتاسر جهان، چه هاکی باشد، چه کریکت، فوتبال، بدمینتون، تنیس، بسکتبال، گلف، و حتی کبدی و مالاکامب .
این وبسایت با منبعیابی جمعی مقالات از پایگاه کاربری خود، که درصد بالایی از آن را جوانان کمسنوسال تشکیل میدهند، وجه اجتماعی ورزش را تقویت میکند. Sportskeeda در سال ۲۰۱۵ یک اپلیکیشن اندروید راهاندازی نمود که عملکرد بسیار خوبی در اپ استور داشته است.