امیر ناظمی در توضیح این شاخصهای جدید گفت: «۴ دوره ارزیابی در این زمینه انجام شده است که این ارزیابیها براساس ۵ فاکتور و بر مبنای گزارشهای بینالمللی استخراج شده بود. از سوی دیگر این ۵ شاخص نیز براساس چرخه عمر رشد دولت الکترونیکی در نظر گرفته شده است. اما برای به روز بودن این ارزیابیها، چند فاکتور دیگر نیز به ۵ فاکتور قبلی اضافه کردیم.»
او در توضیح این فاکتورهای جدید افزود: «در دور پنجم ارزیابی، چند فاکتور جدیدی که خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی با آن مورد ارزیابی قرار میگیرند شامل مواردی چون رعایت دادههای باز، قایل شدن حق دسترسی به اطلاعات، استفاده از پلتفرم دولت همراه است. یکی از شاخصهای مهم و جدید هم این است که یک دستگاه تا چه میزان با سایر دستگاهها روی سامانه تبادل تراکنش انجام میدهد. چرا که درست است که دستگاهها به صورت مستقیم مسئول ارایه سرویس به شهروندان هستند اما به شکل غیر مستقیم هم باید این خدمات در راستای شفافیت و آسایش شهروندان انجام شود.»
براساس اظهارات رییس سازمان فناوری اطلاعات شاخص جدید دیگری هم که به ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی اضافه شده بررسی میزان دسترسی است که دستگاهها برای شرکتها و استارتاپ ها به صورت API (رابط برنامهنویسی نرمافزار) فراهم میکنند.
۵ شاخصی که تاکنون در ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی مورد توجه قرار گرفته بود شاخص حضور در وب باهدف اطلاعرسانی، شاخص تعاملی بودن امکان تعامل الکترونیکی با دولت، شاخص تراکنشی باهدف تکمیل خدمت الکترونیکی، شاخص یکپارچگی باهدف تعاملات مبتنی بر یکپارچگی و همچنین شاخص مشارکتی بودن باهدف افزایش مشارکت عموم در تصمیمات بوده است.
همچنین امیر ناظمی با اعلام اینکه نتایج دور چهارم ارزیابیها براساس ۵ شاخص انجام و به زودی اطلاع رسانی خواهد شد به پیوست اعلام کرد:«در دور چهارم ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی مورد بررسی قرار گرفتند که بر این اساس شرکت مادر تخصصی حمل و نقل، گمرک، بنیاد شهید و بیمه در جایگاه اول تا چهارم قرار گرفتهاند.»
اوایل خرداد ماه سال جاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات در ارزیابی دور سوم خدمات الکترونیکی دستگاهها اجرایی بیمه مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و گمرک را به عنوان سه دستگاه برتر دولتی از نظر ارائه خدمات الکترونیکی معرفی کرد.