امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در نشست «تاثیر فضای مجازی بر دانشآموزان دختر» گفت: در جامعه و در راس هرم سلسه مراتبی که پیش از این بر آن متصور بود، نخبگان حضور داشتند و در سطح پایین نیز طبقات پایینتر جامعه اما با ورود به عصر فناوری اطلاعات دیگر چنین تقسیمبندی و نگاهی به جوامع نمیتوان داشت.
وی اضافه کرد: تئوریهای آموزشی امروز در دنیا با دو دیدگاه تعارضی و کارکردگرا سنجیده میشوند. در دیدگاه تعارضی در نظام آموزشی شکاف اجتماعی بیشتر میشود یعنی دانشآموز ثروتمند به مدرسهای با امکانات بهتر میرود و دانشآموزان فقیر به مدرسهای با تجهیزات کم میرود. در دیدگاه کارکردگرا اما این شکاف کم میشود و دانشآموزان بدون در نظر گرفتن توان مالی در کنار هم به مدرسه میروند و آموزش میشود یک ابزاری برای جابهجایی یک فرد از یک لایهی اجتماعی به لایهی دیگر. حال باید دید خروجی آموزش و پرورش ما به کدام سمت گرایش دارد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات بیان کرد: آموزش و پرورش یکی از موثرترین ابزارها برای جا به جایی لایههای اجتماعی است. در حال حاضر محققانی چون گاردنر نشان دادند که ۸ یا ۹ نوع هوش وجود دارد و هرفردی در یک زمینه هوش و استعداد دارد و باید در آموزش و پرورش این هوشهای چندگانه به رسمیت شناخته شود. از سوی دیگر گروه های مرجع محور تغییرات اصلی هستند و این سرمایهی نمادین میتواند شکافهای موجود در جامعه را پر میکند.
معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات گفت: امروزه در فضای مجازی با افرادی روبهرو هستیم که امکان دارد جایگاه آنان در هرمهای طبقاتی بسیار متفاوت با فضای مجازی باشد. به دانشآموزان حاضر در فضای مجازی که برسیم باید گفت در فضای مجازی هر دانشآموز با علاقهای که دارد از هرم موردنظر و علاقهاش تقلید میکند و نوعی یادگیری رخ میدهد.
وی اظهار کرد: متاسفانه در جامعه ما شکافهای اجتماعی، بسیار مورد توجه قرار میگیرد؛ در صورتی که این نگاه نادرست است و با وجود فضای مجازی و افراد موثر در آن میتوان متوجه شد که دیگر در دنیای امروز نباید به شکافهای اجتماعی توجه شود و آنچه مهم است استفاده از ظرفیت این فضا در راستای یاد گیری و مهارتآموزی است.
وی در پایان بیان کرد: باید در آموزش و پرورش به سمتی حرکت شود که ظرفیتهای فضای مجازی پذیرفته شود و برای مدیریت آن برنامهریزی شود تا دانشآموزان در این فضا دچار آسیب و خسران نشوند.